International Data Corporation Benelux
Keywords: keywords
IDC PRESS RELEASE
Nederlandse ecommerce markt niet geëmancipeerd, stelt IDC
Amsterdam, 22 januari 2002 - Vergeleken met andere landen in West-Europa, zijn er in Nederland relatief veel vrouwen actief als Internet gebruiker. Als we kijken naar het aandeel van de Nederlandse vrouw met betrekking tot kopen op het Internet, dan verandert het beeld - slechts 38% van de kopers op het Internet is vrouw.
Dit is een van de conclusies van een recent IDC rapport, dat een
helder beeld schetst van de situatie in het business-to-consumer (B2C)
segment van de Nederlandse Internet markt. Volgens Renske Ellens,
senior research analyst bij IDC, is dit voornamelijk te verklaren door
het feit dat vrouwen nog altijd veel minder betrokken zijn bij het
Nederlandse arbeidsproces dan mannen. Aangezien vooral mensen met een
fulltime baan (lees: mannen) in het bezit zijn van een credit card, en
dit nog altijd het meest gebruikte betaalmiddel is op Internet, doen
voornamelijk mannen aankopen op het Internet.
Aan het eind van 2001 bedroeg het aantal mensen dat minstens één maal
per kwartaal het Internet gebruikte, circa 8,1 miljoen. Dit komt
overeen met ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking. Van deze
8,1 miljoen mensen had ongeveer een vijfde ook aankopen gedaan over
het Internet. De meest belangrijke reden om niet online te kopen is
nog altijd de angst voor fraude met credit cards. "De gemiddelde
Nederlander schijnt het ook moeilijk te vinden om de kwaliteit van
producten en diensten online te evalueren," aldus Ellens.
Tussen 2000 en 2001 is het bedrag waarvoor online is gekocht meer dan
verdubbeld. De Nederlandse bevolking gaf in 2001 ¤ 888 miljoen
uit aan online aankopen, terwijl dit in 2000 'slechts' ¤ 426
miljoen bedroeg. IDC verwacht dat dit bedrag de komende jaren verder
op zal lopen tot ruim ¤ 9,5 miljard in 2005. Een toenemend
vertrouwen in de veiligheid van het Internet zal hierbij een grote rol
spelen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
IDC Benelux
Renske Ellens (Senior Analyst)
+31 (0) 20 - 4089539
of
Margreet ten Hoope (PR Coordinator)
+ 31 (0) 20 - 4089533
The Netherlands - B2C Web Spending, 2000 - 2005 (¤ Billions)
Bron: IDC 2002
Algemene informatie over dit rapport
Het rapport "Consumer Internet Commerce in the Netherlands" geeft een
duidelijk overzicht van de huidige stand van zaken in het
business-to-consumer segment van de Nederlandse Internet commerce
markt. Er worden onder andere voorspellingen gedaan met betrekking tot
het aantal Internet gebruikers, het aantal Internet kopers en de
uitgaven op het Web tussen nu en 2005. Het rapport "Consumer Internet
Commerce in the Netherlands" is onderdeel van het Dutch Internet
Economy programma en is verkrijgbaar bij IDC Benelux.
Algemene informatie over IDC
IDC Benelux is de expert bij uitstek op het gebied van onderzoek en
marketingadvies in de markt voor informatie- en communicatie
technologie (ICT). Zij levert betrouwbare, high impact informatie en
advies op het gebied van ebusiness, Internet en technologie wat
organisaties kan helpen bij het maken van verantwoorde, zakelijke
beslissingen. IDC Benelux heeft een uitgebreide ervaring op het gebied
van wereldwijde marketing en trends en analyseert business
strategieën, technologieën en leveranciers door gebruik te maken van
betrouwbare marktgegevens. IDC Benelux is als enige in staat om lokaal
onderzoek aan te bieden voor de belangrijkste nationale markten. IDC's
marktinformatie biedt eindeloze mogelijkheden. Haar klanten bestaan
uit 's werelds grootste ICT leveranciers, ICT organisaties, ebusiness
bedrijven en de financiële wereld. Meer informatie is te vinden op
http://www.idcresearch.nl
IDC is een dochteronderneming van IDG, 's werelds grootste organisatie
op gebied van ICT media en onderzoek.
All product and company names may be trademarks or registered
trademarks of their respective holders.
Copyright IDC, 2001. Unauthorized use is strictly forbidden.