International Data Corporation Benelux

Keywords: keywords

IDC PRESS RELEASE

Nederlandse ecommerce markt niet geëmancipeerd, stelt IDC

Amsterdam, 22 januari 2002 - Vergeleken met andere landen in West-Europa, zijn er in Nederland relatief veel vrouwen actief als Internet gebruiker. Als we kijken naar het aandeel van de Nederlandse vrouw met betrekking tot kopen op het Internet, dan verandert het beeld - slechts 38% van de kopers op het Internet is vrouw.

Dit is een van de conclusies van een recent IDC rapport, dat een helder beeld schetst van de situatie in het business-to-consumer (B2C) segment van de Nederlandse Internet markt. Volgens Renske Ellens, senior research analyst bij IDC, is dit voornamelijk te verklaren door het feit dat vrouwen nog altijd veel minder betrokken zijn bij het Nederlandse arbeidsproces dan mannen. Aangezien vooral mensen met een fulltime baan (lees: mannen) in het bezit zijn van een credit card, en dit nog altijd het meest gebruikte betaalmiddel is op Internet, doen voornamelijk mannen aankopen op het Internet.

Aan het eind van 2001 bedroeg het aantal mensen dat minstens één maal per kwartaal het Internet gebruikte, circa 8,1 miljoen. Dit komt overeen met ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking. Van deze 8,1 miljoen mensen had ongeveer een vijfde ook aankopen gedaan over het Internet. De meest belangrijke reden om niet online te kopen is nog altijd de angst voor fraude met credit cards. "De gemiddelde Nederlander schijnt het ook moeilijk te vinden om de kwaliteit van producten en diensten online te evalueren," aldus Ellens.

Tussen 2000 en 2001 is het bedrag waarvoor online is gekocht meer dan verdubbeld. De Nederlandse bevolking gaf in 2001 ¤ 888 miljoen uit aan online aankopen, terwijl dit in 2000 'slechts' ¤ 426 miljoen bedroeg. IDC verwacht dat dit bedrag de komende jaren verder op zal lopen tot ruim ¤ 9,5 miljard in 2005. Een toenemend vertrouwen in de veiligheid van het Internet zal hierbij een grote rol spelen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

IDC Benelux
Renske Ellens (Senior Analyst)

+31 (0) 20 - 4089539

of

Margreet ten Hoope (PR Coordinator)

+ 31 (0) 20 - 4089533

The Netherlands - B2C Web Spending, 2000 - 2005 (¤ Billions)

Bron: IDC 2002

Algemene informatie over dit rapport
Het rapport "Consumer Internet Commerce in the Netherlands" geeft een duidelijk overzicht van de huidige stand van zaken in het business-to-consumer segment van de Nederlandse Internet commerce markt. Er worden onder andere voorspellingen gedaan met betrekking tot het aantal Internet gebruikers, het aantal Internet kopers en de uitgaven op het Web tussen nu en 2005. Het rapport "Consumer Internet Commerce in the Netherlands" is onderdeel van het Dutch Internet Economy programma en is verkrijgbaar bij IDC Benelux.

Algemene informatie over IDC
IDC Benelux is de expert bij uitstek op het gebied van onderzoek en marketingadvies in de markt voor informatie- en communicatie technologie (ICT). Zij levert betrouwbare, high impact informatie en advies op het gebied van ebusiness, Internet en technologie wat organisaties kan helpen bij het maken van verantwoorde, zakelijke beslissingen. IDC Benelux heeft een uitgebreide ervaring op het gebied van wereldwijde marketing en trends en analyseert business strategieën, technologieën en leveranciers door gebruik te maken van betrouwbare marktgegevens. IDC Benelux is als enige in staat om lokaal onderzoek aan te bieden voor de belangrijkste nationale markten. IDC's marktinformatie biedt eindeloze mogelijkheden. Haar klanten bestaan uit 's werelds grootste ICT leveranciers, ICT organisaties, ebusiness bedrijven en de financiële wereld. Meer informatie is te vinden op http://www.idcresearch.nl

IDC is een dochteronderneming van IDG, 's werelds grootste organisatie op gebied van ICT media en onderzoek.

All product and company names may be trademarks or registered trademarks of their respective holders.

Copyright IDC, 2001. Unauthorized use is strictly forbidden.