Gemeente Tilburg
22-1-2002
Regionalisering leerplicht voorgezet onderwijs en ROC
Gemeenschappelijke regeling met regiogemeenten
Het college van BenW zal de gemeenteraad voorstellen om inzake
dienstverlening leerplicht voor het voortgezet onderwijs en het ROC,
gemeenschappelijke regelingen aan te gaan. De gemeente zal dan het
beleid en de uitvoering van de leerplichtfunctie op zich gaan nemen,
in afstemming met de regiogemeenten Dongen, Gilze en Rijen, Goirle,
Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk en Waalwijk. Dat betekent onder
meer dat in Tilburg één extra leerplichtambtenaar zal worden
aangesteld.
Voorgeschiedenis
Sinds 1994 nemen de gemeenten in Midden-Brabant deel aan de wettelijk
voorgeschreven RMC-functie (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie
Voortijdig Schoolverlaten) om het voortijdig schoolverlaten door
betere regionale samenwerking tegen te gaan. De gemeente Tilburg
functioneert voor Midden-Brabant als contactgemeente.
In de afgelopen jaren is in de leerplichtverslagen geconstateerd dat
de taak van de leerplichtambtenaar steeds belangrijker is geworden. De
functie ontwikkelt zich in de richting van een procesmanager die
vroegtijdig signalen van risico op schooluitval vaststelt en
vervolgacties coördineert bij het uitzetten van passende
(school)trajecten.
Scholen voor voortgezet onderwijs en de ROC's in de regio
Midden-Brabant hebben veelal een regionale functie. Dit betekent dat
zij, in tegenstelling tot het primair onderwijs, veel leerlingen in
huis hebben die niet uit de gemeente komen waar de school gevestigd
is. Voor scholen is het daarom van belang dat zij bij de uitvoering
van beleid bij verzuim en andere problemen met leerlingen op een
eenduidige en vakbekwame wijze ondersteund worden, maar ook dat zij op
eenduidige wijze aangesproken worden op hun handelswijze bij
nalatigheid.
In het rapport Verscherpte Dijkbewaking (1999), over de afstroom van
leerlingen in de eerste jaren van het voortgezet onderwijs in Tilburg,
is één van de aanbevelingen van de scholen dat men behoefte heeft aan
een regionaal vormgegeven uitvoeringstaak van de leerplichtfunctie.
Scholen geven aan dat in de praktijk de animo om naar kleinere
gemeenten te melden snel afneemt als er geen adequate reactie volgt.
Bovendien vinden scholen het slecht voor de geloofwaardigheid van de
school naar leerlingen en ouders als bij het verzuimbeleid geen
consequente reactie volgt van de gemeenten.
Om ervoor te zorgen dat er een eenduidige aanpak zal gelden op alle
scholen voor voortgezet onderwijs en het ROC in de regio, is
regionalisering van de leerplichtfunctie noodzakelijk. Op deze manier
kan er een effectieve en efficiënte werkwijze tot stand komen waarbij
iedere verzuimende leerling op dezelfde wijze zal worden aangepakt.
Vervolgtraject
Op 28 januari 2002 komt het voorstel in de commissievergadering van de
raadscommissie OCZR. Op 18 februari neemt de gemeenteraad een besluit
over het voorstel.