D66
22 januari 2002
Geen concurrentie op het spoor
Jan van Walsem
Reacties: J.vWalsem@tk.parlement.nl
Gezien het grote belang van mobiliteit voor het functioneren van onze
samenleving, en daarin de belangrijke rol van het openbaar vervoer,
pleit D66 voor een monopolie voor de NS op het hoofdnet. Van
privatisering van de NS mag volgens woordvoerder Jan van Walsem geen
sprake zijn.
Het openbaar vervoer per spoor blijft een publiek belang waar de
politiek op aangesproken blijft en dan ook instrumenten moet hebben om
deze verantwoordelijkheid waar te kunnen maken. Relatief korte
concessietermijnen geven voor zowel personeel, als voor de reiziger
onzekerheden, die ook prijsopdrijvend zullen werken vanwege de
eventuele overgang van de concessie naar een andere concessiehouder,
hetgeen de overgang van materieel en personeel tot gevolg heeft.
Investeringsaarzelingen, winst maximalisatie binnen de
concessietermijn worden voorkomen door voor onbepaalde tijd de NS het
monopolie te geven. De NS als een onderneming laten functioneren,
zoals nu het geval is, geeft voordelen qua prijsbeheersing, aantal
reizigers en klantgerichtheid. De overheid kan bij deze
overheidsvennootschap wel commissarissen blijven benoemen die niet
allen uit de overheidssfeer dienen te komen maar ook uit het
bedrijfsleven vanwege de kennis, die nodig is om de onderneming zo
bedrijfsmatig mogelijk te laten werken.
Overigens zal de invloed van aandeelhouders bij
structuurvennootschappen binnenkort - wetswijziging is in behandeling
- vergroot worden en daarmee dus ook de invloed van onze overheid. In
de visie van D66 blijft de NS voor 100% in handen van de overheid en
zal er dus geen sprake zijn van privatisering van de NS.