Peugeot Nederland
Gewenning, verwarring, en de eerste WRC-punten
Veel rallyrijders wisselden voor het World Rally Championship 2002 van
team en dus ook van uniform en auto. Het was dan ook even wennen in
Monaco, waar het nieuwe WRC-seizoen van start ging. En ondanks
intensief testen en trainen bleek de 70e editie van de Rallye
Monte-Carlo voor een aantal rijders en teams zelf ook een
gewenningskuur te zijn. Niet in de laatste plaats voor Citroën, dat
met favoriet Sébastien Loeb weliswaar profiteerde van de lokale kennis
en omstandigheden, maar dat door een onnodige fout de overwinning van
Loeb op het spel zette. Daarom is niet alleen de wedstrijduitslag,
maar ook de WK-puntenverdeling nog onder voorbehoud. Voor Peugeot
scoorden Marcus Grönholm en Gilles Panizzi in ieder geval de eerste
punten. Drie fabrieks-206-en eindigden hun eerste optreden in 2002 in
de top-10; Harri Rovanperä werd de enige uitvaller bij Peugeot, toen
hij een stuurarm van zijn 206 brak.
Wat een droomfinish had moeten zijn voor dominante Monte-deelnemer
Sébastien Loeb, werd een nachtmerrie voor de Fransman en zijn team,
toen de wedstrijdcommissarissen hem op twee minuten straftijd
trakteerden voor een triviale regelovertreding. Aan het eind van de
tweede rallydag voerde de Citroën-rijder met 28 seconden voorsprong
het klassement aan, toen de wielen van zijn auto werden gewisseld
tijdens een twaalf minuten durende tankstop, direct voordat de autos
in het parc fermé werden geparkeerd voor de nachtstop.
Op het desbetreffende tijdstip is het verboden om wielen te wisselen
elke rallybetrokkene behoort dit zonder meer te weten! Onbegrijpelijk
dat het team dit nutteloze werkje uitvoerde, want tijdens de
servicehalte van drie kwartier die vóór de eerste klassementsproef van
de volgende dag was voorzien, had men daarvoor ruimschoots de tijd
gehad. Aan het wielen wisselen was dus geen enkel voordeel verbonden.
De enige denkbare reden voor de actie zou zijn om de auto mooi schoon
in het parc fermé achter te laten Het enige commentaar dat de
teamleiding van Citroën gaf, was dat men meteen beroep had aangetekend
tegen de beslissing van de commissarissen.
Hierdoor kon Loeb zijn overwinningsmars vervolgen, zij het met het
zwaard van Damocles boven het dak van zijn Xsara. Als de
internationale autosportfederatie FIA het besluit van de
sportcommissarissen bekrachtigt, zakt Loeb ten minste één plaats in de
uitslag van de Rallye Monte-Carlo en gaat de zege naar Tommi Mäkinen,
die zijn eerste wedstrijd voor Subaru reed. Niet alleen zou de Fin dan
de Monte voor de vierde keer op rij winnen, maar is hij ook de rijder
die de meeste WK-rallys op zijn naam heeft geschreven: 24. Momenteel
staat hij in de winnaarsrangschikking aller tijden al op de eerste
plaats, nu nog gedeeld met Carlos Sainz en Colin McRae.
Voor Peugeot zal de uitspraak van de FIA deze wordt pas verwacht over
enkele weken geen verschil maken. Het team dat de
fabrikantenwereldtitel verdedigt, was na twee slecht verlopen vorige
Monte-edities niet ontevreden met het resultaat. Drie fabrieksautos
finishten in de top-10, waarbij Marcus Grönholm (vijfde door een
constant, evenwichtig tempo) en Gilles Panizzi (zevende ondanks een
hydraulisch probleem dat straftijd kostte) WK-punten voor het merk
sprokkelden.
De nieuwe aanwinst van Peugeot, regerend wereldkampioen bij de rijders
Richard Burns, verloor op de allereerste proef al tijd door van de weg
te raken, maar was uiteindelijk best te spreken over zijn achtste
plaats: Ik heb ten minste veel wedstrijdkilometers met de 206 gemaakt
en ik heb kunnen concluderen dat deze auto enorm potentieel heeft
Peugeot is natuurlijk niet voor niets wereldkampioen. Ik heb alleen
niet echt kunnen aanvallen, want ik voel me nog niet helemaal
vertrouwd met de auto. In het midden van de bochten is er nog een
gevoelsprobleem, waardoor ik niet zo vroeg weer vol op het gas kan als
dat ik zou willen. Maar met deze ervaringen achter de wielen zullen we
werken aan afstellingen die mijn rijstijl beter tot zijn recht doen
komen.
De Rallye Monte-Carlo werd verreden onder relatief milde
omstandigheden, echter met behoud van de traditionele karakteristieken
van deze klassieker: in het hooggelegen proefgebied werd droog asfalt
verraderlijk afgewisseld door vochtige passages en stukken met al dan
niet zichtbare ijsplekken. De typerende Monte-eigenschappen eisten dan
ook hun tol. Hyundais nieuwe man Freddy Loix raakte op KP 3 van de weg
en brak daarbij een voet. De tweede nieuwe aanwinst van het merk,
Armin Schwarz, bracht het slechts één proef verder. Op KP 7, die het
Waterloo betekende voor Harri Rovanperä, doorboorde de Skoda van Roman
Kresta een bruggetje; de auto bleef gelukkig half boven de afgrond
hangen.
Zo maakte bijna iedere equipe wel ergens in de rally een
beoordelingsfoutje of er traden technische probleempjes op, een gevolg
van de keiharde strijd om seconden. Marcus Grönholm bijvoorbeeld
eindigde nog geen tien hele tellen achter Colin McRae na een uiterst
spannend gevecht, waarin de Fin op zijn beurt de snelle Noor Petter
Solberg op afstand hield.
In de korte tijd die resteert voor de Rally van Zweden bereiden de
teams zich voor op andere omstandigheden: zeer lage temperaturen,
sneeuw en ijs. De spijkerbanden worden weer uit de kast gehaald voor
de Scandinavische WRC-ronde, waarin Peugeot-rijders Grönholm en
Rovanperä in 2000 respectievelijk vorig jaar succesvol waren. Een
Zweedse hattrick is dan ook niet ondenkbaar.
Uitslag 70e Rallye Monte-Carlo:
1. Loeb/Elena (F/MC), Citroën Xsara*)
2. Mäkinen/Linström (SF/SF), Subaru Impreza
3. Sainz/Moya (E/E), Ford Focus
4. McRae/Grist (GB/GB), Ford Focus
5. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 206
6. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza
7. Panizzi/Panizzi (F/F), Peugeot 206
8. Burns/Reid (GB/GB), Peugeot 206
Stand wereldkampioenschap rijders:
1. Sébastien Loeb 10 punten*)
2. Tommi Mäkinen 6
3. Carlos Sainz 4
4. Colin McRae 3
5. Marcus Grönholm 2
6. Petter Solberg 1
Stand wereldkampioenschap fabrikanten*):
1. Subaru 12
2. Ford 10
3. Peugeot 4
*) Uitslag en standen onder voorbehoud, in afwachting van arbitratie
FIA in Loeb-kwestie.
Volgende wedstrijd: Rally van Zweden, 1-3 februari 2002
Utrecht, 22 januari 2002