Raadsvergadering
Commissievergaderingen
Verwerkingskosten milieupark
Raadsvergadering
De eerstkomende openbare vergadering van de raad van de gemeente Bergen wordt gehouden op 19 februari 2002 in het gemeentehuis. De vergaderingen beginnen om 19.00 uur.
De agenda
voor deze vergadering staat nog niet vast.
Commissievergaderingen
Binnenkort zijn de drie maandelijkse commissievergaderingen. Alle vergaderingen worden gehouden in het gemeentehuis en zijn openbaar. U bent dus van harte welkom.
De definitieve agenda's waren bij het drukken van deze pagina nog niet bekend. Alle agenda's zijn dus onder voorbehoud.
Commissie Welzijn
De commissie Welzijn vergadert dinsdag 22 januari om 19.00 uur. De
agenda van de commissie Welzijn is als volgt.
1. Verslag vergadering commissie Welzijn van 18 december 2001.
2. Mededelingen/ingekomen stukken:
a. Besluitenlijsten B&W van 17 december 2001 en 7 januari 2002;
b. Schoolbegeleiding;
c. Toekomst Schoolbegeleiding;
d. Verslag overleg met Platform Voorzieningen Gehandicapten;
e. Management Rapportage 3e kwartaal RIO;
f. Stukken bestuursvergadering WAA;
g. Werkgroep standpuntbepaling bestuursstructuur WAA.
3. Subsidieverzoek berging voetbalvereniging Stormvogels
Siebengewald.
4.Subsidieverzoek Jong Nederland.
5. Realisering taakstelling statushouders 2001-II (per 1-7-01 tot
1-1-02), Taakstelling statushouders 2002-1 (per 1-1-02 tot 1-7-02).
6. De huidige kwaliteit en de toekomstige klachtenafhandeling van
het leerlingenvervoer.
7. Voorstel tot verzelfstandiging van het bestuur van de openbare
school op de schaal van het samenwerkingsverband A-73.
8. Regionaal Actieprogramma Cultuurbereik Noord Limburg.
9. Rondvraag.
Commissie Grondgebiedszaken
De leden van de commissie Grondgebiedszaken vergaderen woensdag 23
januari om 19.00 uur. Op de agenda staan de volgende punten.
1. Verslag vergadering commissie grondgebiedszaken van 19 december
2001.
2. Mededelingen/ingekomen stukken:
a. Besluitenlijsten B&W van 10 december 2001 t/m 7 januari 2002;
b. Aanvraag bouwvergunning van het gemeentebestuur van Bergen, voor
het oprichten van een schaapskooi aan de Bergerheide (ong.) in
Bergen;
c. Inzamelgegevens afvalverwerking 3e kwartaal van 2001 ten
opzichte van 1999 en 2000;
d. Inventarisatie handhaving buitengebied;
e. Afwikkeling diftarproject 1999/2000, brief Essent Milieu;
f. Verhogen budget welstandstoezicht;
g. Gedeeltelijke goedkeuring bestemmingsplan Siebengewaldseweg
Noord;
h. Goedkeuring bestemmingsplan Wellerlooi;
i. Subsidieregeling geïntegreerd bosbeheer.
Rondvraag milieu.
3. Voorstel voor ontwikkeling van het gebied Walbeckerheide.
4. Voorstel tot vaststelling gemeentelijke monumentenverordening en
de subsidieverordening 5. gemeentelijke monumenten.
5. Voorstel voor het laten vervallen van gebruiksbeperkende
bepalingen van een gedeelte van het perceel Flammert 1214.
6. Voorstel inzake woningbouwplanning 2002 - 2005 en concept
Regionaal Volkshuisvestingsplan.
7. Rondvraag.
Commissie AMEZ
De leden van de commissie Algemene Zaken, Middelen en Economische
Zaken vergaderen donderdag 24 januari om 19.00 uur. Ze behandelen de
volgende onderwerpen.
1. Verslag vergadering commissie AMEZ van 18 december 2001.
2. Mededelingen/ingekomen stukken:
a. Besluitenlijsten B&W van 17 december 2001 en 7 januari 2002;
b. Besluitenlijsten DB Gewest;
c. Besluitenlijsten vergadering GS Limburg;
d. Veiligheidsscan;
e. Politiestukken;
f. Schoolbegeleiding;
g. Korte stand van zaken ontwikkelingen rondom Regio Noord- en
Midden-Limburg / vorming portefeuillehoudersoverleggen domeinen;
h. Notitie BTW compensatiefonds;
i. Brief GS d.d. 11-12-01 betreffende begroting 2002;
j. Motie gemeente Sliedrecht i.v.m. dualisme;
k. Afwikkeling diftarproject 1999/2000;
l. Aanvullend budget welstandsbeleid;
m. Subsidieregeling geïntegreerd bosbeheer.
3. Raadsvoorstel tot extern e-mailen en internetten voor de
gemeentelijke organisatie.
4. Raadsvoorstel inzake beschikbaarstelling van kredieten voor
internet toegang, externe e-mail en bouw gemeentelijke website.
5. Raadsvoorstel tot verzelfstandiging van het bestuur van de
openbare school op de schaal van het samenwerkingsverband A-73.
6. Subsidieverzoek berging voetbalvereniging Stormvogels
Siebengewald.
7. Raadsvoorstel tot het nemen van het `Bekostigingsbesluit
baatbelasting riolering 2002-1.
8. Raadsvoorstel vaststelling monumentenverordening en
-subsidieverordening.
9. Rondvraag.
de hieronder genoemde data van belang.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Bestuur,
telefoon (0485) 34 83 05.
22 januari 2002
Dag van de kandidaatstelling. Officiële inlevering van de
kandidatenlijsten dient te gebeuren tussen 9.00 en 15.00 uur.
Om 16.00 uur onderzoekt het hoofdstembureau de ingeleverde lijsten
(niet-openbaar).
24 januari
Openbare zitting hoofdstembureau nummering kandidatenlijsten en
onderzoek geldigheid lijstencombinaties (16.00 uur).
25 januari
Openbare zitting hoofdstembureau (16.00 uur) over geldigheid
kandidatenlijsten, handhaving van kandidaten en handhaving van
aanduidingen van politieke groeperingen.
20 februari
Laatste dag voor kiezers om schriftelijk te verzoeken tot stemmen bij
volmacht of te stemmen in een stembureau naar keuze.
1 maart
Laatste dag waarop kiezers in persoon op het gemeentehuis mondeling
kunnen verzoeken om te stemmen in een stembureau naar keuze (onder
overlegging van de oproepingskaart).
6 maart
GEMEENTERAADSVERKIEZING
Zo spoedig mogelijk na de verkiezingen worden de uitslagen
gepresenteerd in het gemeentehuis
10.00 uur: openbare zitting hoofdstembureau voor vaststelling uitkomst
stemming en vaststelling uitslag in proces-verbaal
13 maart
Laatste zitting oude raad, onderzoek geloofsbrieven, besluit toelating
nieuwe raadsleden.
Eerste zitting nieuwe raad
9 april
Benoeming wethouders
Stemmen naar keuze
Bij de gemeenteraadsverkiezing op 6 maart dient u uw stem uit te
brengen in een stembureau in de gemeente Bergen. Het is niet verplicht
uw stem uit te brengen in uw eigen stembureau. U kunt ook stemmen in
een ander stembureau in de gemeente Bergen. Hiervoor heeft u wel een
kiezerspas nodig. Er zijn twee manieren om in het bezit te komen van
zo'n kiezerspas.
1. U kunt een kiezerspas tot uiterlijk 20 februari schriftelijk
aanvragen bij bevolking in het gemeentehuis. Aanvraagformulieren
zijn bij bevolking verkrijgbaar.
2. U kunt tot en met 1 maart zelf met de oproepingskaart naar het
gemeentehuis gaan en deze laten omzetten in een kiezerspas. Na
ontvangst van de oproepingskaart kunt u van deze mogelijkheid
gebruik maken tot en met 1 maart.
Stembureaus
Voor de verkiezingen in 2002 zijn de volgende stembureaus aangewezen.
* Nieuw Bergen, ESG Den Asseldonk en de Openbare Bibliotheek;
* Aijen, zaal 't Veerhuis;
* Afferden, gemeenschapshuis Iedershuus;
* Siebengewald, zaal Wahlen;
* Well, zaal Vink;
* Wellerlooi, gemeenschapshuis 't Luukske.
In Nieuw Bergen is de situatie veranderd. Het kan zijn dat u nu in een
ander stembureau moet stemmen dan de vorige keer. Kijk goed op de
oproepingskaart die u over enige tijd ontvangt. Daarop is aangegeven
waar u uw stem kunt uitbrengen.
Stemmen bij volmacht
Als u niet zelf wilt of kunt stemmen, kan een ander dat voor u doen.
Dit is stemmen bij volmacht. U kunt uw volmachtstem laten uitbrengen
in uw eigen of in een ander stemdistrict. Iemand die in hetzelfde
stembureau als u moet stemmen kunt u machtigen. Op uw oproepingskaart
dient u dan enkele gegevens in te vullen. Degene die voor u gaat
stemmen neemt uw kaart mee en brengt tegelijk met zijn/haar stem ook
uw stem uit. Een persoon kan voor maximaal twee anderen een stem
uitbrengen.
U kunt ook een kiezer die in een ander stemdistrict woont als uzelf
machtigen. Hiervoor kunt u tot uiterlijk 20 februari een schriftelijk
verzoek bij de gemeente indienen. Aanvraagformulieren zijn
verkrijgbaar bij bevolking.
Politiek Wellerlooi
Het centraal stembureau maakt het volgende bekend. Op verzoek van
Politiek Wellerlooi wordt met ingang van 7 maart 2002 de aanduiding
`Politiek Wellerlooi' geschrapt in het verkiezingsregister.
Registratie als kiezer
Als u wilt weten of u als kiezer bent geregistreerd kunt u informeren
bij bevolking, telefoon (0485) 34 83 08. Als u vindt dat u niet
behoorlijk bent geregistreerd kunt u schriftelijk om herziening
vragen.
Extra Vergadering op 9 en 18 januari
Hogere verwerkingskosten milieupark
Met ingang van 1 januari 2002 zijn de tarieven voor het brengen van
afval naar milieupark Heukelom verhoogd. Dit komt onder andere door de
gestegen verwerkingskosten van het afval.
Op het milieupark Heukelom kunnen inwoners (particulieren) uit de
gemeente Bergen afval aanbieden. Er worden op het milieupark diverse
afvalstromen gescheiden ingezameld waaruit waardevolle grondstoffen
teruggewonnen kunnen worden. Milieupark Heukelom ligt aan de
Heukelomse Heikantweg in Nieuw Bergen (komend vanaf Nieuw Bergen na de
afslag industrieterrein op de N271 eerste asfaltweg rechts, na 100
meter aan de linkerkant).
Tarieven 2002
De tarieven per 1 januari 2002 zijn als volgt:
* snoeihout (met uitzondering van de maanden maart/april en
oktober/november), hout, asbest (verpakt), metalen en grofvuil: _
10,00 per aanbieding van maximaal 2 m3;
* puin en grond: _ 10,00 per aanbieding van maximaal 0,5 m3;
* restafval of GFT-afval (wat in de afvalcontainer hoort): _ 1,75
per vuilniszak van 40 liter;
* autobanden, maximaal 3 stuks: _ 10,00. Als u meer dan 3 autobanden
aanbiedt, betaalt u _ 3,00 per extra autoband.
Gratis
Papier, karton, wit- en bruingoed, kunststof, glas, vlakglas,
tetrapakken (melkpakken en vruchtensappakken), textiel en klein
chemisch afval kunt u gratis inleveren bij het milieupark. In de
maanden maart/april en oktober/november kunt u bovendien uw tuinafval
gratis aanbieden.
Openingstijden
De openingstijden van het milieupark Heukelom zijn:
* vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur;
* zaterdag van 9.00 tot 15.00 uur.
Legitimatie
Uitsluitend particuliere inwoners van de gemeente Bergen kunnen hun
afval aanbieden op het milieupark. Neem daarom bij het aanbieden van
afval uw legitimatiebewijs mee, dit is verplicht. De beheerder kan u
erom vragen. Er kan bovendien naar uw postcode gevraagd worden.
Vorige week werd de afvalkalender 2002 verspreid. De afvalkalender
geeft een overzicht van de data voor het ophalen van het gft-afval,
restafval en chemisch afval. Daarnaast staat er een apart schema in
voor het ophalen van oud papier.
Op de afvalkalender staat ook informatie over het aanbieden van ander
Niet ontvangen?
Als u nog geen afvalkalender heeft ontvangen kunt u rechtstreeks
contact opnemen met Streekpost Bergen Gennep, telefoon (0478) 50 14
03. De afvalkalender wordt dan alsnog bij u bezorgd.