Gemeente Zwolle
Datum uitgave: 21-01-2002
Onderwerp :Bestuur
Waar gaan we in het nieuwe jaar naar toe?
Wim Kan zong het al 30 jaar geleden. Een eeuwige waarheid die ik voor 2002 iets ga belichten.
Allereerst wens ik u allen net als alle inwoners van Zwolle een goed 2002. Wat vast staat voor 2002 is dat over precies 8 weken de nieuwe raad onder het duale systeem wordt geïnstalleerd. De verkiezingen zijn geweest en het opschudden van het nieuwe politieke bed van Zwolle nog in volle gang. Ambitieus is gesteld dat op 28 maart het nieuwe college van B&W wordt gekozen samen met het vaststellen van het College Programma. Of er daarnaast een raadsprogramma komt waarin de nieuwe raad haar doelstellingen over functioneren vastlegt moet nog afgewacht worden. Ik denk dat het wel nodig is. Wel wordt er gewerkt aan een raadstraining om de vernieuwde duale taak goed op te pakken. De oude raad ziet het als zijn taak het bed voor de nieuwe raad goed op te maken. Zo wordt ook aan de benoeming van de raadsgriffier net zoals aan het fractiehuis gewerkt. Nieuwe omstandigheden, nieuwe werkrelaties. De vraag of het duale systeem gewenst is is niet aan de raadsleden gesteld. Van bovenaf opgelegd, top-down, vanwege een Haags compromis. 150 jaar monisme weg omdat er meer gedebatteerd moet worden.
Ik heb geleerd dat debat tussen mensen plaats vindt. Als je niets aan de mensen doet, gebeurd er ook niets met het debat. Wat gemist wordt in de Haagse opzet is dat over de mensen die het moeten doen er geen enkele aanwijzing of verbeterplan is gekomen. De raad moet het noodgedwongen dus op eigen kracht doen. Dat is een van de grote uitdagingen van 2002.
Er zullen daarom vele extra vragen komend jaar beantwoord gaan worden. Ik pik er 1 uit. Wie staat hier volgend jaar namens de raad de nieuwjaarstoespraak te houden? De burgemeester? Misschien vanuit zijn eigen nieuwe verantwoordelijkheid. De plaatsvervangend voorzitter van de raad, de eerste vervanger van de voorzitter. Zogezegd de loco raadsvoorzitter of vice raadsvoorzitter. Of de raadsnestor die vanuit de traditie een rol en positie heeft. Het antwoord geef ik niet maar dit voorbeeld illustreert dat alles gaat veranderen. Alle procedures en gewoontes moeten opnieuw op hun functionaliteit worden bekeken. Een hele klus die naast het gewone raadswerk van kaderstellen, controleren en bewaken komt. De taak van het raadslid wordt er niet gemakkelijker op. Tenminste 20 a 30 uur per week zal ook in het duale stelsel het raadswerk vragen. Hopelijk met wat meer mogelijkheden om bijvoorbeeld gezamenlijke hoorzittingen te houden als raad om nog beter met de stedelijke bevolking contact te houden. Als we dit afzetten tegen de vergoeding dan wordt het raadswerk maar mager betaald. Werk en denkniveau Wetenschappelijk onderwijs of HBO, betaling onder het minimum loon. Jammer dat de VNG wel de wethouderswedde heeft weten op te trekken maar een raadsvergoeding van 25 of 30% van het wethoudersloon zit er nog niet in. Er zal daarvoor echt stevig in Den Haag moeten worden gelobbyd.
Terugkijkend op de afgelopen 4 jaar heeft de raad goed gewerkt. Mede onder impulsen van het programma akkoord heeft de raad zijn eigen meer zelfstandige positie gerealiseerd. Niet alleen de burger is meer meester, ook de raad. In deze raadsperiode is minder het college braaf gevolgd dan in vele raadsperiodes ervoor. Wat deze zelfstandigheid betreft heb ik het vertrouwen dat dit komend jaar verder ontwikkeld wordt. En dat ondanks het feit dat er in 1998 15 nieuwe raadsleden aantraden, van de totaal 39 raadsleden er 11 tussentijds zijn afgetreden en er 2 langdurig ziek zijn.
Zwolle zelf heeft de afgelopen vier jaar ook vele nieuwe ontwikkelingen gekend. Stadshagen, golfbaan, Maagjesbolwerk, Schaepman, Het Eiland, Hessenpoort, dagopvang, stadskantoor, Hanzeland. Nog veel meer ontwikkelingen zijn in voorbereiding, Stadshagen 2, kantorenontwikkeling A28, Openbaar Vervoer ontwikkelingen, verkeersproblematieken, nieuw museum moderne kunst, het GPA, woningbouw voor alle inkomensgroepen, sportcomplexen oa ZRZV en FC Zwolle, nieuwe gebruikers en verblijfsruimte, WRZV, bijzondere bijstandsbeleid, enzovoort. Is dat verbazingwekkend? Ik vind van niet als je de dynamiek van de stad bekijkt en het feit dat je 1000 mensen in dienst hebt om naast het gewone werk ook deze ontwikkelingen vorm te geven. Het is wel verbazingwekkend veel als je het allemaal op een rijtje zet. Onze collega's uit Lünen stonden tijdens hun recente bezoek vol verbazing over hetgeen in Zwolle allemaal tegelijk plaats vindt.
Ik heb me afgevraagd hoe het komt dat de raad daar zo anders tegenaan kijkt. Zo mopperig van er wordt te weinig gedaan. Het antwoord is volgens mij dat het beeld dat het college bij de raad neerlegt er een is van, veel beloven en weinig &.. op tijd halen. Het gevoel van we halen de planningen niet dus ook het tempo is er niet.
Hier is voor het nieuwe college en het gereorganiseerde ambtelijk apparaat een wereld te winnen. Op tijd je toezeggingen nakomen. Planning en realiseren van planning. Verder moet Het apparaat af van de houding u vraagt en wij draaien. Het ambtelijk apparaat heeft een gegeven capaciteit en wil de politiek meer dan zal het ambtelijk apparaat onder aanvoering van de gemeentesecretaris tegen de politiek moeten zeggen. Dit kan maar, dan komen andere projecten zoals x y of z in de vertraging. Deze vertraging moet dan ook direct worden gecommuniceerd met de raad. Zo ontstaat er een open en transparante werkrelatie. Vanaf deze plaats en plek wil ik namens de raad alle medewerkers van de gemeente heel veel werkplezier toewensen en de verwachting uitspreken dat de nieuwe werkorganisatie het doel bereikt van plezierig en betrokken werken ten dienst van heel Zwolle.
Ook sta je als raad voor onvoorziene vaak tegenvallende ontwikkelingen zoals nu met Wärtsilä. Een tegenvaller in de economische en sociale sfeer. Een voorbeeld van wat vrij verkeer van goederen en geld ook inhoudt. Sluiting van een goede en goed renderende fabriek. Dat dit zo maar kan is een van de missers van Europa. De sociale gevolgen van deze bedrijfsverplaatsing en sluiting worden rücksichtslos afgewenteld op de samenleving. Die betaalt het gelach. Wat ons rest is te zorgen dat de zaak netjes wordt afgerond met maximale druk op de directie om het personeel niet als oud ijzer bij de weg te zetten.
Tenslotte wil ik stilstaan bij de belangrijkste ontwikkeling voor de toekomst in onze regio. De netwerkstad Zwolle-Kampen. Wat is het toch jammer dat de symbolische waarde van de boottocht, samen in een schuitje te zitten of je wil of niet, bij een enkeling volstrekt niet begrepen is. Er is geen ontsnappen aan, je moet mee in die boot. Anders sta je aan de kant te roepen en dan is er niemand die je hoort en is je invloed voor je kiezers weg. De raad van Zwolle heeft zich tijdens deze boottocht kranig geweerd. Dat mocht verwacht worden omdat onder aandringen van de Zwolse raad tenminste 1x per jaar een gezamenlijke raadsbijeenkomst is. Dit om te zorgen dat de samenwerking niet alleen aan bestuurdersonderwerp is, maar de samenwerking ook op volksvertegenwoordigerniveau wordt ervaren en ingevuld. Hoe kun je anders kaderstellend bezig zijn als je niks met elkaar hebt als volksvertegenwoordigers. De 5e nota RO wijst Kampen en Zwolle aan als netwerkstad. Wil je ten volle profiteren dan moet je gemeenschappelijke programma's maken. Inmiddels hebben we programma's over toerisme, RO, volkshuisvesting is in de maak. De volgende ontwikkelingen op terrein van sport, cultuur, sociale cohesie, verkeer, scholing liggen al startklaar te wachten. Persoonlijk vind ik dat je deze programma's niet alleen in de eigen raad moet bespreken, maar ook in gemeenschappelijke raads- en/of commissievergaderingen aan de orde moet stellen. Ik denk dat er bij de komende college- en raadsprogramma onderhandelingen een commissie Zwolle-Kampen moet worden ingesteld. Deze commissie zou paritair gevormd kunnen worden uit raads- en statenleden uit Kampen, Zwolle en Provincie Overijssel. Ook zal in dit kader aan gezamenlijk inwonersinitiatieven gedacht kunnen en moeten worden. Dat tijdens de genoemde boottocht Zwolle zich goed geweerd heeft blijkt uit de eerste prijs die de raad op basis van kennis van de regio in de wacht heeft gesleept. Als teamleider geef ik deze eerste prijs graag door aan onze voorzitter met het verzoek er een mooi plaatsje in het stadhuis voor te vinden.
AW
maandag 14 januari 2002
Bron: Adri Wever
Datum van 21-01-2002 tot 20-05-2002