Persbericht 21 januari 2002
Onderzoek VWS toont aan dat happy hours helemaal niet gericht zijn op
jongeren
Verbod op happy hours symboolpolitiek
Woerden, 21 januari 2002 - In Nederland wordt door niet meer dan 1 op
de 20 horecaondernemers kortingsacties georganiseerd. Onderzoek in
opdracht van minister Borst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
(VWS) toont dit aan. Slechts in 2 gevallen van de 1779 in het
onderzoeksgebied was sprake van happy hours die gericht waren op
jongeren en ook daadwerkelijk door hen bezocht werden. Dit betekent
dat 99,89% van alle leden en niet-leden van Koninklijk Horeca
Nederland zich houdt aan de zelfopgelegde `Regels verantwoord alcohol
verstrekken in de horeca'. Bovendien werd geen van de happy hours vlak
voor sluitingstijd georganiseerd. Op dit punt houdt 100% zich aan de
afspraken.
Het onderzoek maakt duidelijk dat op het terrein van alcohol
symboolpolitiek wordt bedreven. Op 6 november 2001 nam de Tweede Kamer
een motie van PvdA-er Oudkerk aan met als doel het verbieden van happy
hours. Directeur Jeu Claes: `Het is merkwaardig dat de politieke
besluitvorming tot stand is gekomen op basis van vermoedens die nu,
nog geen twee maanden later, door de feiten van het eigen onderzoek
van VWS onderuitgehaald worden.'
Koninklijk Horeca Nederland is verheugd over het feit dat steeds meer
horecaondernemers afzien van happy hours. De boodschap van de
brancheorganisatie is om realistische prijzen te berekenen die passen
bij een gezonde en rendabele bedrijfsvoering, wordt door
horecaondernemers ter harte genomen.
Koninklijk Horeca Nederland