Persberichten
Jaaroverzicht Maastricht Aachen Airport
Jaaroverzicht Maastricht Aachen Airport
In 2001: minder passagiersvervoer en vrachtvervoer; vooruitzichten
voor 2002 voorzichtig optimistisch
, 21/01/2002
De recessie van het jaar 2001 en de gebeurtenissen op 11 september die
in het bijzonder de luchtvaartwereld hebben getroffen zijn ook niet
ongemerkt aan Maastricht Aachen Airport voorbijgegaan.
Het passagiersvervoer is na een viertal jaren van sterke groei
teruggelopen. Ook het vrachtvervoer heeft te maken gehad met een
daling. Zowel het passagiersvervoer als het vrachtvervoer zijn in 2001
gemiddeld met 8% afgenomen.
Passagiersvervoer
Het lijndienstvervoer nam toe met 2% van 156.200 tot 159.300
passagiers. Dat is een gevolg van de ontwikkeling van nieuwe
lijndiensten van KLM exel naar München, Berlijn en Milaan en de inzet
van een grotere stoelcapaciteit op de route naar London. Door een
aanhoudende druk op de financiële resultaten als gevolg van de
recessie moest de home-based carrier KLM exel de lijndiensten naar
Berlijn en Milaan beëindigen.
Na een aantal jaren van forse groei liep het vakantie-charterverkeer
in 2001 met 11% terug van 226.000 tot 202.500 passagiers. Dit is onder
andere een gevolg van het inzetten van een kleinere capaciteit op
enkele populaire vakantiebestemmingen in de gebieden rond de
Middellandse zee.
Het totale aantal passagiers op de lijndienstvluchten, de
vakantievluchten en in de sector luchttaxi-vervoer en ander klein
zakelijk vervoer daalde van 460.000 naar 423.000 personen.
Voor 2002 wordt in de luchtvaartwereld nog rekening gehouden met een
moeilijk jaar.
Tot maart 2002 staan nog enkele nieuwe winterbestemmingen op het
programma: Gambia in West Afrika en driemaal per week
wintersportvluchten naar Innsbruck en Graz.
Het aantal zomerbestemmingen dat vanaf MAA wordt aangeboden is op een
na gelijk gebleven met het voorgaande jaar.
Voor de komende zomerperiode is sprake van een voorzichtig optimisme
bij de touroperators en de reisbureaus.
Vrachtvervoer
De vrachtafhandeling op Maastricht Aachen Airport heeft in voorgaande
jaren te maken gehad met een flinke groei in de vrachtvolumes. In het
jaar 2001 bleek de invloed van de recessie ook in deze sector
merkbaar; de op MAA afgehandelde vracht liep terug van 50.200 ton in
het jaar 2000 naar 46.600 ton in het afgelopen jaar.
Voor het jaar 2002 wordt zowel in de gevlogen luchtvracht als in de
getruckte luchtvracht weer groei verwacht.
Klachten
Per 1 april 2002 zullen in geheel Europa de oudere hoofdstuk 2
vliegtuigen worden verboden. Vanaf die datum worden alleen modernere,
stillere en schonere vliegtuigen toegelaten. Dit zal tot een verdere
afname van klachten rondom luchthavens moeten leiden.
Vooruitlopend op deze maatregel zijn de luchtvaartmaatschappijen al
overgegaan tot uitfaseren van de oudere vliegtuigen. Op Maastricht
Aachen Airport zijn de effecten hiervan het afgelopen jaar al merkbaar
geweest. Het aantal klachten is in 2001 met 46% gedaald ten opzichte
van het jaar 2000.
Terug
Overige nieuwsberichten
Toekomstschets combineert ontwikkeling Maastricht Aachen Airport en
Bedrijvenpark, 14/06/2001
Jaarlijkse toekenning MAA-Awards, 21/01/2002
Regionale luchthavens krijgen nieuwe Teletekst info-paginas,
21/01/2002
Alle vakantiebestemmingen vanaf Maastricht Aachen Airport
gehandhaafd in 2002., 21/01/2002
Jaaroverzicht Maastricht Aachen Airport, 21/01/2002
Jan Tindemans volgt Biemond op als directeur, 21/01/2002