Persberichten

Jaaroverzicht Maastricht Aachen Airport
Jaaroverzicht Maastricht Aachen Airport

In 2001: minder passagiersvervoer en vrachtvervoer; vooruitzichten voor 2002 voorzichtig optimistisch
, 21/01/2002

De recessie van het jaar 2001 en de gebeurtenissen op 11 september die in het bijzonder de luchtvaartwereld hebben getroffen zijn ook niet ongemerkt aan Maastricht Aachen Airport voorbijgegaan. Het passagiersvervoer is na een viertal jaren van sterke groei teruggelopen. Ook het vrachtvervoer heeft te maken gehad met een daling. Zowel het passagiersvervoer als het vrachtvervoer zijn in 2001 gemiddeld met 8% afgenomen.

Passagiersvervoer
Het lijndienstvervoer nam toe met 2% van 156.200 tot 159.300 passagiers. Dat is een gevolg van de ontwikkeling van nieuwe lijndiensten van KLM exel naar München, Berlijn en Milaan en de inzet van een grotere stoelcapaciteit op de route naar London. Door een aanhoudende druk op de financiële resultaten als gevolg van de recessie moest de home-based carrier KLM exel de lijndiensten naar Berlijn en Milaan beëindigen.

Na een aantal jaren van forse groei liep het vakantie-charterverkeer in 2001 met 11% terug van 226.000 tot 202.500 passagiers. Dit is onder andere een gevolg van het inzetten van een kleinere capaciteit op enkele populaire vakantiebestemmingen in de gebieden rond de Middellandse zee.

Het totale aantal passagiers op de lijndienstvluchten, de vakantievluchten en in de sector luchttaxi-vervoer en ander klein zakelijk vervoer daalde van 460.000 naar 423.000 personen.

Voor 2002 wordt in de luchtvaartwereld nog rekening gehouden met een moeilijk jaar.
Tot maart 2002 staan nog enkele nieuwe winterbestemmingen op het programma: Gambia in West Afrika en driemaal per week wintersportvluchten naar Innsbruck en Graz.
Het aantal zomerbestemmingen dat vanaf MAA wordt aangeboden is op een na gelijk gebleven met het voorgaande jaar.
Voor de komende zomerperiode is sprake van een voorzichtig optimisme bij de touroperators en de reisbureaus.

Vrachtvervoer
De vrachtafhandeling op Maastricht Aachen Airport heeft in voorgaande jaren te maken gehad met een flinke groei in de vrachtvolumes. In het jaar 2001 bleek de invloed van de recessie ook in deze sector merkbaar; de op MAA afgehandelde vracht liep terug van 50.200 ton in het jaar 2000 naar 46.600 ton in het afgelopen jaar. Voor het jaar 2002 wordt zowel in de gevlogen luchtvracht als in de getruckte luchtvracht weer groei verwacht.

Klachten
Per 1 april 2002 zullen in geheel Europa de oudere hoofdstuk 2 vliegtuigen worden verboden. Vanaf die datum worden alleen modernere, stillere en schonere vliegtuigen toegelaten. Dit zal tot een verdere afname van klachten rondom luchthavens moeten leiden. Vooruitlopend op deze maatregel zijn de luchtvaartmaatschappijen al overgegaan tot uitfaseren van de oudere vliegtuigen. Op Maastricht Aachen Airport zijn de effecten hiervan het afgelopen jaar al merkbaar geweest. Het aantal klachten is in 2001 met 46% gedaald ten opzichte van het jaar 2000.

Terug

Overige nieuwsberichten

Toekomstschets combineert ontwikkeling Maastricht Aachen Airport en Bedrijvenpark, 14/06/2001

Jaarlijkse toekenning MAA-Awards, 21/01/2002

Regionale luchthavens krijgen nieuwe Teletekst info-paginas, 21/01/2002

Alle vakantiebestemmingen vanaf Maastricht Aachen Airport gehandhaafd in 2002., 21/01/2002

Jaaroverzicht Maastricht Aachen Airport, 21/01/2002

Jan Tindemans volgt Biemond op als directeur, 21/01/2002