Ingezonden persbericht


In 2001 kozen 26 MILJOEN BEZOEKERS VOOR KINEPOLIS !

De aangroei van het bezoekcijfer t.o.v. 2000 bedraagt 15%

In 2001 genereerde Kinepolis Group een bezoekcijfer van maar liefst 26 MIO. Dit betekent een aangroei van 3.5 MIO bezoekers ten opzichte van het jaar voordien.

De in 2001 opgestarte complexen in Italië (maart 2001), Spanje (mei 2001) en Polen (juli 2001) nemen 2 MIO bezoekers voor hun rekening. De bestaande complexen zorgen voor 1.5 MIO extra bezoekers.

Op de Belgische markt handhaaft Kinepolis Group haar marktleiderspositie met een bezoekersaantal van 12.4 MIO bezoekers: een stijging van 1.8% t.o.v. 2000.

Metropolis Antwerpen (2.994.000 bezoekers) haalt net niet de kaap van 3 MIO bezoekers maar bevestigt eens te meer samen met Kinepolis Brussel (2,6 MIO bezoekers) de unieke positie van Kinepolis Group in het Belgische bioscooplandschap.

Het complex in Braine werd in 2001 voor 100% overgenomen door Kinepolis Group en behaalt een stijging van haar bezoekcijfer van 3%, dit ondanks het feit dat het complex er dit jaar een rechtstreekse concurrent bij kreeg in Louvain-la-Neuve.

In Frankrijk realiseert Kinepolis Group een markante stijging van méér dan 10% en eindigt met een totaal bezoekersaantal van 6.580.000 bezoekers.

Op een sterk concurrentiële markt bewijst het complex in Lomme met 2.6 MIO bezoekers dat het ook bestand is tegen een door de concurrentie gevoerde prijzenslag.

De complexen in Mulhouse en Thionville (beide geopend in het laatste kwartaal van 1999) zullen vanaf 2002 op kruissnelheid draaien maar realiseerden niettemin reeds vorig jaar respectievelijk 1 MIO en 850.000 bezoekers.

Kinepolis Madrid blijft uniek in de analen van de bioscoopwereld met een stijging van meer dan 7% om te eindigen op bijna 3.6 MIO bezoekers. Met het nieuwe complex in Valencia (geopend in mei 2001) bewerkstelligt Kinepolis Group in Spanje een groei van ca 38%, of een totaal van 4.6 MIO bezoekers in 2001.

In Italië zorgen de complexen in Pioltello (Milaan), operationeel sinds maart 2001, en Treviso (Venetië) voor een totaal van 1.4 MIO bezoekers.

De drie vestigingen In Polen, Nederland en Zwitserland zijn goed voor 950.000 bezoekers.

Kinepolis Group telt in Europa thans 331 schermen en 95.358 zetels.

Sedert de beursgang in 1998 steeg het bezoekersaantal van 14.5 MIO ('97) bezoekers tot 26 MIO bezoekers: een stijging van om en bij 80%.

TOTAAL Belgium France Spain Others

Kinepolis (NL-I-CH-PL) Group

1997 14.546.000 10.945.000 3.601.000 -

1998 17.861.000 12.430.000 4.683.000 748.000 -

1999 19.106.000 11.291.000 4.629.000 3.186.000 -

2000 22.446.000 12.203.000 5.980.000 3.340.000 923.000

2001 26.000.000 12.440.000 6.580.000 4.600.000 2.380.000

De operationele cashflow (EBITDA) voor het boekjaar 2001 wordt geraamd op 42 à 45 MIO euro.

Inzake de verkoop van de CinemaxX-participatie, voert de investeringsbank Warburg diverse gesprekken met potentiële overnemers. De situatie op de Duitse markt (cfr. het gerechtelijk akkoord van o.m. Kinowelt), maakt het proces moeizamer, en vraagt meer tijd dan aanvankelijk gedacht.

Dit gegeven heeft echter een mogelijk negatief effect op de netto-winst van 2001: De waarde van de CinemaxX-aandelen bedraagt in de boeken van Kinepolis Group 6 euro, terwijl eind december de koers van CinemaxX schommelde tussen 4,5 en 5 euro.

Mogelijks zal er dus een bijkomende afboeking van de waarde van deze aandelen moeten gebeuren voor het boekjaar 2001, terwijl de verwachting nog steeds bestaat de verkoop te kunnen realiseren aan 6 euro of meer.

Voor 2002 heeft Kinepolis Group -zoals eerder bekendgemaakt- haar strategie bijgestuurd, en beslist een adempauze in te lassen op het vlak van nieuwe vestigingen.

Streefdoel anno 2002 wordt de verbetering van de winstgevendheid. Daarnaast wordt ook alles in het werk gesteld om de schuldpositie af te bouwen. In dit verband werden reeds akkoorden gesloten over de verkoop van het terrein in Warschau en een gedeelte van het terrein in Granada, met als doel een leisure-omgeving te creëren. Deze verkopen worden verwacht definitief te zijn na het bekomen van de vergunningen, en dit alles uiterlijk binnen een 6-tal weken. Het totale bedrag dat hiermee gemoeid is, is 15 MIO euro .

Verder werd ook de 51%-participatie in Ede (Nederland) van de hand gedaan, gezien de vooropgestelde uitbouw van 5 naar 12-zalen in het gedrang was gekomen. Het complex in Ede realiseerde in 2001 slechts 210 000 bezoekers .

Voor 2002 stelt Kinepolis Group minimaal 28 MIO bezoekers voorop.

In het algemeen kan gesteld worden dat de nieuwe complexen van 2000 en 2001 vrij goed de verwachtingen op niveau van bezoekcijfer en operationele cashflow beantwoorden. Enige uitzondering hierop vormt Kinepolis , Schaffhausen (Zwitserland), die een moeizame opstart kent (220 000 bezoekers in 2001). Daartegenover presteert Kinepolis Valencia in haar beginfase merkelijk beter dan verwacht (méér dan 1 MIO bezoekers op 7 maanden) .

Voor toelichting : Florent Gijbels - CEO Kinepolis Group - tel : 02/474.26.91