Gemeente Lisse
18 januari 2002
PERSBERICHT
Kwaliteitsdebat gemeente Lisse
De gemeente Lisse gaat een kritische blik op haar eigen functioneren
werpen. Dit betekent concreet dat de gemeente gaat onderzoeken hoe zij
presteert ten aanzien van haar vier kerntaken.
Sinds enkele jaren heeft de gemeente Lisse te maken met grote
maatschappelijke en economische veranderingen zoals de toegenomen
welvaart van de Lissers en de groeiende mobiliteit. De bedrijvigheid
is zeer toegenomen en de samenstelling van de bevolking is aan
veranderingen onderhevig. Daarnaast is er in de provincie Zuid-Holland
sprake van een grote bestuurlijke dynamiek. Dit alles heeft ertoe
geleid dat de gemeente zichzelf een spiegel gaat voorhouden om zicht
te krijgen op de kwaliteit van haar bestuur en ambtelijke organisatie
(kwaliteitsmeting). Samen met de gemeente Hillegom heeft Lisse aan B&A
Groep Beleidsonderzoek en Advies bv uit Den Haag opdracht gegeven tot
een kwaliteitsmeting in beide gemeenten.
Kan de gemeente de uitdagingen die in het verschiet liggen aan? Op
welke terreinen is verbetering noodzakelijk? Dit betekent dat de
gemeente gaat onderzoeken hoe zij presteert ten aanzien van haar vier
kerntaken:
de gemeente als het bestuur van de lokale gemeenschap en de
belangenbehartiging van inwoners;
de gemeente als leverancier van publieke (collectieve) diensten;
de gemeente als professionele en slagvaardige organisatie;
de gemeente als (mede)bestuurder met het Rijk, de provincie en
buurgemeenten.
Stappenplan
De eerste stap bestaat in het beschrijven van de belangrijkste trends
en ontwikkelingen in de gemeenschap en de gemeente. Over welke
kwaliteiten beschikt de gemeente? Welke bedreigingen vragen in de
toekomst om een antwoord van de gemeente? En welke kansen en
mogelijkheden moet de gemeente benutten?
Hierna wordt in kaart gebracht hoe de gemeenteraad, het college, de
ambtelijke organisatie, de bevolking, het verenigingsleven, het
bedrijfsleven en andere betrokkenen denken over kwaliteiten van de
gemeente Lisse. Zo wordt gesproken met afgevaardigden van het
bedrijfsleven, het verenigingsleven en buurgemeenten waar mee wordt
samengewerkt.
Tot slot zullen de besturen van Lisse en Hillegom samen conclusies
trekken over de uitkomsten en de activiteiten die naar aanleiding van
de meting in de afzonderlijke gemeenten prioriteit dienen te krijgen.
Communicatie
De gemeente Lisse hecht aan een goede communicatie met u allen over
dit traject. Uiteindelijk raakt de gemeentelijke kwaliteit immers de
lokale bevolking. In de loop van het traject wordt u diverse malen
geïnformeerd over de voortgang van de meting en de bevindingen.
---