Gemeente Lisse

18 januari 2002

PERSBERICHT

Kwaliteitsdebat gemeente Lisse

De gemeente Lisse gaat een kritische blik op haar eigen functioneren werpen. Dit betekent concreet dat de gemeente gaat onderzoeken hoe zij presteert ten aanzien van haar vier kerntaken.

Sinds enkele jaren heeft de gemeente Lisse te maken met grote maatschappelijke en economische veranderingen zoals de toegenomen welvaart van de Lissers en de groeiende mobiliteit. De bedrijvigheid is zeer toegenomen en de samenstelling van de bevolking is aan veranderingen onderhevig. Daarnaast is er in de provincie Zuid-Holland sprake van een grote bestuurlijke dynamiek. Dit alles heeft ertoe geleid dat de gemeente zichzelf een spiegel gaat voorhouden om zicht te krijgen op de kwaliteit van haar bestuur en ambtelijke organisatie (kwaliteitsmeting). Samen met de gemeente Hillegom heeft Lisse aan B&A Groep Beleidsonderzoek en Advies bv uit Den Haag opdracht gegeven tot een kwaliteitsmeting in beide gemeenten.

Kan de gemeente de uitdagingen die in het verschiet liggen aan? Op welke terreinen is verbetering noodzakelijk? Dit betekent dat de gemeente gaat onderzoeken hoe zij presteert ten aanzien van haar vier kerntaken:

de gemeente als het bestuur van de lokale gemeenschap en de belangenbehartiging van inwoners;

de gemeente als leverancier van publieke (collectieve) diensten;

de gemeente als professionele en slagvaardige organisatie;

de gemeente als (mede)bestuurder met het Rijk, de provincie en buurgemeenten.

Stappenplan
De eerste stap bestaat in het beschrijven van de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de gemeenschap en de gemeente. Over welke kwaliteiten beschikt de gemeente? Welke bedreigingen vragen in de toekomst om een antwoord van de gemeente? En welke kansen en mogelijkheden moet de gemeente benutten?

Hierna wordt in kaart gebracht hoe de gemeenteraad, het college, de ambtelijke organisatie, de bevolking, het verenigingsleven, het bedrijfsleven en andere betrokkenen denken over kwaliteiten van de gemeente Lisse. Zo wordt gesproken met afgevaardigden van het bedrijfsleven, het verenigingsleven en buurgemeenten waar mee wordt samengewerkt.

Tot slot zullen de besturen van Lisse en Hillegom samen conclusies trekken over de uitkomsten en de activiteiten die naar aanleiding van de meting in de afzonderlijke gemeenten prioriteit dienen te krijgen.

Communicatie
De gemeente Lisse hecht aan een goede communicatie met u allen over dit traject. Uiteindelijk raakt de gemeentelijke kwaliteit immers de lokale bevolking. In de loop van het traject wordt u diverse malen geïnformeerd over de voortgang van de meting en de bevindingen.
---