Carros
Preview: nieuwe Fiat Ducato
Wereldpremière tijdens aankomende BedrijfsautoRAI
(18 januari 2002)
Tijdens de aankomende BedrijfsautoRAI presenteert Fiat de nieuwe
Ducato als absolute wereldpremière. Zowel op het exterieure als
interieure vlak werd de Ducato ingrijpend veranderd. Uiterlijk springt
de frisse neus met anders gestileerde bumpers en koplampunits eruit.
Ook de cabine werd onder handen genomen, hetgeen heeft geresulteerd in
een maximale ruimtebenutting en een zo hoog mogelijk comfortniveau.
Schier eindeloos is de lijst met nieuwe onderdelen. Dashboard, stoelen, stuurwiel, portieren en instrumentarium: niets bleef bij het oude. Vele andere, innovatieve items zijn bovendien toegevoegd om het de inzittenden van de nieuwe Ducato te veraangenamen en hen in staat te stellen ook onderweg de nodige werkzaamheden te verrichten. Illustratief is het voorbeeld van de papierhouder op het dashboard die in een handomdraai kan worden omgetoverd tot een handig bureaublad.
In totaal zes krachtbronnen vormen het brede motorenpalet, dat een
belangrijk aandeel heeft in het dynamische, betrouwbare en economische
karakter van de Ducato. Er is keuze uit drie hypermoderne common rail
turbodiesels en drie krachtbronnen die volledig dan wel deels met
benzine worden gevoed. Allereerst de diesels: nieuw is de 81 kW/110 pk
sterke Sofim 2.3 JTD 16v common rail turbodieselmotor. Deze aanwinst
wordt geflankeerd door de 2.0 JTD en de 2.8 JTD, beide eveneens van
het type common rail turbodiesel. Dan de benzineversies. Beschikbaar
is een 2.0 motor, alsmede twee milieuvriendelijke alternatieven: een
zogenaamde Bipower-versie op benzine/aardgas en een benzine/LPG
krachtbron.
Op het gebied van de passieve en actieve veiligheid zijn er eveneens
de nodige verbeteringen te bespeuren. Naast de vertrouwde
bestuurdersairbag bieden voortaan ook een 120 liter grote
passagiersairbag en zij-airbags optimale bescherming, mocht er helaas
sprake zijn van een ongeval. Voor een hoger actief veiligheidsniveau
zorgt het stijvere chassis, het verbeterde remsysteem (met
schijfremmen achter, op de meest krachtige versies) en opties als ABS
met EBD (elektronische remkrachtverdeling) en ASR, dat het doorslippen
van de aangedreven wielen moet voorkomen.
Uiteraard behoudt de nieuwe Ducato alle eigenschappen die hem door de
jaren heen zo geliefd hebben gemaakt en die ervoor hebben gezorgd dat
er ruim 1.200.000 wereldwijd werden verkocht. Met name zijn
capaciteiten qua laadvolume en laadvermogen alsmede de veelzijdige
gebruiksmogelijkheden maakten de Ducato succesvol. Als het aan Fiat
Auto ligt, blijft die multi-inzetbaarheid onverminderd van kracht en
ontpopt de nieuwe Ducato zich als benchmark in zijn klasse als het
aankomt op rij-eigenschappen, comfort en telematica-toepassingen.
Om met dat laatste af te sluiten: de nieuwe Ducato biedt een keur aan
high tech noviteiten. Wat te denken van een optische sensor die de
bestuurder assisteert bij het veilig inhalen van andere weggebruikers
door ervoor te zorgen dat de Ducato binnen de lijnen blijft. Of een TV
camera voor maximaal zicht achter de Ducato, cruise control, een
parkeersensor die het manoeuvreren in een kleine ruimte
vergemakkelijkt en natuurlijk de laatste versie van het CONNECT
informatie- en communicatiesysteem, dat zo compleet is dat het zich
met geen enkel ander systeem laat vergelijken.