Carros

Preview: nieuwe Fiat Ducato

Wereldpremière tijdens aankomende BedrijfsautoRAI

(18 januari 2002)

Tijdens de aankomende BedrijfsautoRAI presenteert Fiat de nieuwe Ducato als absolute wereldpremière. Zowel op het exterieure als interieure vlak werd de Ducato ingrijpend veranderd. Uiterlijk springt de frisse neus met anders gestileerde bumpers en koplampunits eruit. Ook de cabine werd onder handen genomen, hetgeen heeft geresulteerd in een maximale ruimtebenutting en een zo hoog mogelijk comfortniveau.

Schier eindeloos is de lijst met nieuwe onderdelen. Dashboard, stoelen, stuurwiel, portieren en instrumentarium: niets bleef bij het oude. Vele andere, innovatieve items zijn bovendien toegevoegd om het de inzittenden van de nieuwe Ducato te veraangenamen en hen in staat te stellen ook onderweg de nodige werkzaamheden te verrichten. Illustratief is het voorbeeld van de papierhouder op het dashboard die in een handomdraai kan worden omgetoverd tot een handig bureaublad.

In totaal zes krachtbronnen vormen het brede motorenpalet, dat een belangrijk aandeel heeft in het dynamische, betrouwbare en economische karakter van de Ducato. Er is keuze uit drie hypermoderne common rail turbodiesels en drie krachtbronnen die volledig dan wel deels met benzine worden gevoed. Allereerst de diesels: nieuw is de 81 kW/110 pk sterke Sofim 2.3 JTD 16v common rail turbodieselmotor. Deze aanwinst wordt geflankeerd door de 2.0 JTD en de 2.8 JTD, beide eveneens van het type common rail turbodiesel. Dan de benzineversies. Beschikbaar is een 2.0 motor, alsmede twee milieuvriendelijke alternatieven: een zogenaamde Bipower-versie op benzine/aardgas en een benzine/LPG krachtbron.

Op het gebied van de passieve en actieve veiligheid zijn er eveneens de nodige verbeteringen te bespeuren. Naast de vertrouwde bestuurdersairbag bieden voortaan ook een 120 liter grote passagiersairbag en zij-airbags optimale bescherming, mocht er helaas sprake zijn van een ongeval. Voor een hoger actief veiligheidsniveau zorgt het stijvere chassis, het verbeterde remsysteem (met schijfremmen achter, op de meest krachtige versies) en opties als ABS met EBD (elektronische remkrachtverdeling) en ASR, dat het doorslippen van de aangedreven wielen moet voorkomen.

Uiteraard behoudt de nieuwe Ducato alle eigenschappen die hem door de jaren heen zo geliefd hebben gemaakt en die ervoor hebben gezorgd dat er ruim 1.200.000 wereldwijd werden verkocht. Met name zijn capaciteiten qua laadvolume en laadvermogen alsmede de veelzijdige gebruiksmogelijkheden maakten de Ducato succesvol. Als het aan Fiat Auto ligt, blijft die multi-inzetbaarheid onverminderd van kracht en ontpopt de nieuwe Ducato zich als benchmark in zijn klasse als het aankomt op rij-eigenschappen, comfort en telematica-toepassingen.

Om met dat laatste af te sluiten: de nieuwe Ducato biedt een keur aan high tech noviteiten. Wat te denken van een optische sensor die de bestuurder assisteert bij het veilig inhalen van andere weggebruikers door ervoor te zorgen dat de Ducato binnen de lijnen blijft. Of een TV camera voor maximaal zicht achter de Ducato, cruise control, een parkeersensor die het manoeuvreren in een kleine ruimte vergemakkelijkt en natuurlijk de laatste versie van het CONNECT informatie- en communicatiesysteem, dat zo compleet is dat het zich met geen enkel ander systeem laat vergelijken.