BETTERBEYOURSELF

Plezier in het werk: balans draagt meer bij dan salaris

Plezier in het werk: balans draagt meer bij dan salaris

83% van de medewerkers gaat met plezier naar het werk. De gemiddelde tevredenheid van medewerkers is het rapportcijfer 7,1. Dit staat geschreven in het jaarverslag van internetsite BetterBeYourself, waarin het onderzoek naar plezier in het werk wordt beschreven. In 2001 hebben meer dan 2500 medewerkers deelgenomen aan dit onderzoek. Plezier in het werk is belangrijk. Maar wat bepaalt nu dat plezier? Een van de belangrijkste conclusies hierbij is dat de factoren Balans, Openheid en Kansen & Uitdagingen voor 70% het plezier in het werk bepalen. Salaris is een 'dissatisfier'.

Dat wil niet zeggen dat salaris onbelangrijk is, maar het draagt niet bij aan meer plezier of een hogere medewerkertevredenheid. Het omgekeerde is wel het geval: medewerkers die ontevreden zijn over hun salaris hebben minder plezier en zijn ook minder tevreden. Plezier in het werk wordt wel bepaald door drie, van de in totaal zeven Plezierpijlers, te weten 'Balans', 'Openheid' en 'Kansen & Uitdagingen'. Zij verklaren tezamen 70% van de medewerkertevredenheid en het plezier in het werk. Slechts 20% van de tevredenheid wordt verklaard door factoren als Inspirerende werkomgeving, Vieringsmomenten en Bevestiging. Uit een regressie-analyse blijkt dat de 'hitparade' van de verschillende plezierpijlers als volgt is:

Rangorde Belangrijkheid Plezierpijlers Voorbeeld items:
1. Balans (meeste invloed
op plezier in het werk) Balans werk-privé, afwisseling
in het werk, overuren, werkdruk

2. Openheid Eerlijkheid tussen collega's,
betrokken worden bij beslissingen, informatie over de
resultaten van het bedrijf
3. Kansen & Uitdagingen Uitdaging in het werk, voldoening
die het werk geeft, persoonlijke
groei, creativiteit in het werk

4. Waardering Coaching, feedback door collega's, respect, waardering
die je voor het werk krijgt
5. Vieringsmomenten Stilstaan bij successen, ontspannende evenementen
6. Inspirerende werkomgeving Werksfeer, de werkplek, samenwerking tussen afdelingen,
inspirerende bedrijfsmissie, kennisdeling
7. Vrijheidsgraden Eigen tijd indelen, thuis werken,
voldoende verantwoordelijkheden

8. Bevestiging
(minste invloed op plezier in het werk) Functioneringsgesprekken, salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden (n= 2.558)

Plezier in het werk
Het gegeven dat de Nederlandse medewerker over het algemeen tevreden is en met plezier naar het werk gaat, wordt bevestigd door andere onderzoeken, zoals het onlangs gepubliceerde CBS-onderzoek. Het gemiddelde rapportcijfer voor algemene tevredenheid is, volgens BetterBeYourself, een 7,1. Op de stelling 'Ik ga met plezier naar mijn werk' antwoordde 83% (zeer) eens, 12% eens noch oneens en 5% oneens.

Een andere opvallende conclusie van het onderzoek is dat de grootte van een organisatie invloed heeft op de tevredenheid van medewerkers. Medewerkers in kleine organisaties (met minder dan 50 medewerkers) zijn meer tevreden dan medewerkers in middelgrote (tussen de 50 en 250 medewerkers) en grote organisaties (meer dan 250). Medewerkers van grote organisaties zijn relatief het minst tevreden.

De medewerker staat centraal
Aan de on-line onderzoeken van BetterBeYourself, hebben in 2001 meer dan 2.500 medewerkers binnen 100 organisaties en afdelingen van verschillende bedrijfssectoren in Nederland deelgenomen. Deze organisaties komen voornamelijk uit de (financiële) dienstverlening, de overheid en de non-profit sector.

De onderzoeken van BetterBeYourself zijn gebaseerd op het concept Pleziermanagement en de daarbij horende Plezierpijlers. Het perspectief van de medewerker is hierbij het uitgangspunt, zodat duidelijk wordt wat medewerkers zélf vinden en wat hen motiveert. Als managers dat weten, kunnen ze hierop inspelen om het plezier in het werk en de kwaliteit ervan te verbeteren. Binnen veel organisaties is dit echter niet het geval, omdat medewerkerstevredenheid bij veel organisaties slechts sporadisch wordt gemeten. Terwijl dit juist wel belangrijk is, als we de Service Profit Chain mogen geloven. De Service Profit Chain, ontwikkeld door Harvard Business School, laat duidelijk zien dat er een verband is tussen medewerkertevredenheid, klanttevredenheid en de financiële prestaties van een bedrijf. Een goede reden om dus meer aandacht aan uw medewerkers te besteden.

Voor meer informatie over medewerkertevredenheidonderzoeken en plezier in het werk, kijk op www.betterbeyourself.com.

EINDE PERSBERICHT

---

--
Meer weten?
Op 23 januari vindt de officiële presentatie plaats van het Jaarverslag Plezier in het werk. Dit gebeurt op het seminar 'Vis! Energie, passie en plezier op het werk', dat georganiseerd wordt door Focus Conferences (020-3059159).

Voor meer informatie, of voor een exemplaar van het jaarverslag Plezier in het werk, neem dan contact met ons op via: l.husson@betterbeyourself.com of via telefoonnummer:
030 - 234 86 87.

18 jan 02 17:17