BETTERBEYOURSELF
Plezier in het werk: balans draagt meer bij dan salaris
Plezier in het werk: balans draagt meer bij dan salaris
83% van de medewerkers gaat met plezier naar het werk. De gemiddelde
tevredenheid van medewerkers is het rapportcijfer 7,1. Dit staat
geschreven in het jaarverslag van internetsite BetterBeYourself,
waarin het onderzoek naar plezier in het werk wordt beschreven. In
2001 hebben meer dan 2500 medewerkers deelgenomen aan dit onderzoek.
Plezier in het werk is belangrijk. Maar wat bepaalt nu dat plezier?
Een van de belangrijkste conclusies hierbij is dat de factoren Balans,
Openheid en Kansen & Uitdagingen voor 70% het plezier in het werk
bepalen. Salaris is een 'dissatisfier'.
Dat wil niet zeggen dat salaris onbelangrijk is, maar het draagt niet
bij aan meer plezier of een hogere medewerkertevredenheid. Het
omgekeerde is wel het geval: medewerkers die ontevreden zijn over hun
salaris hebben minder plezier en zijn ook minder tevreden. Plezier in
het werk wordt wel bepaald door drie, van de in totaal zeven
Plezierpijlers, te weten 'Balans', 'Openheid' en 'Kansen &
Uitdagingen'. Zij verklaren tezamen 70% van de medewerkertevredenheid
en het plezier in het werk. Slechts 20% van de tevredenheid wordt
verklaard door factoren als Inspirerende werkomgeving,
Vieringsmomenten en Bevestiging. Uit een regressie-analyse blijkt dat
de 'hitparade' van de verschillende plezierpijlers als volgt is:
Rangorde Belangrijkheid Plezierpijlers Voorbeeld items:
1. Balans (meeste invloed
op plezier in het werk) Balans werk-privé,
afwisseling
in het werk, overuren,
werkdruk
2. Openheid Eerlijkheid tussen
collega's,
betrokken worden bij
beslissingen, informatie over
de
resultaten van het bedrijf
3. Kansen & Uitdagingen Uitdaging in het werk,
voldoening
die het werk geeft,
persoonlijke
groei, creativiteit in het
werk
4. Waardering Coaching, feedback door
collega's, respect,
waardering
die je voor het werk krijgt
5. Vieringsmomenten Stilstaan bij successen,
ontspannende evenementen
6. Inspirerende werkomgeving Werksfeer, de werkplek,
samenwerking tussen
afdelingen,
inspirerende bedrijfsmissie,
kennisdeling
7. Vrijheidsgraden Eigen tijd indelen, thuis
werken,
voldoende
verantwoordelijkheden
8. Bevestiging
(minste invloed op plezier in het werk) Functioneringsgesprekken,
salaris, secundaire
arbeidsvoorwaarden
(n= 2.558)
Plezier in het werk
Het gegeven dat de Nederlandse medewerker over het algemeen tevreden
is en met plezier naar het werk gaat, wordt bevestigd door andere
onderzoeken, zoals het onlangs gepubliceerde CBS-onderzoek. Het
gemiddelde rapportcijfer voor algemene tevredenheid is, volgens
BetterBeYourself, een 7,1. Op de stelling 'Ik ga met plezier naar mijn
werk' antwoordde 83% (zeer) eens, 12% eens noch oneens en 5% oneens.
Een andere opvallende conclusie van het onderzoek is dat de grootte van een organisatie invloed heeft op de tevredenheid van medewerkers. Medewerkers in kleine organisaties (met minder dan 50 medewerkers) zijn meer tevreden dan medewerkers in middelgrote (tussen de 50 en 250 medewerkers) en grote organisaties (meer dan 250). Medewerkers van grote organisaties zijn relatief het minst tevreden.
De medewerker staat centraal
Aan de on-line onderzoeken van BetterBeYourself, hebben in 2001 meer
dan 2.500 medewerkers binnen 100 organisaties en afdelingen van
verschillende bedrijfssectoren in Nederland deelgenomen. Deze
organisaties komen voornamelijk uit de (financiële) dienstverlening,
de overheid en de non-profit sector.
De onderzoeken van BetterBeYourself zijn gebaseerd op het concept
Pleziermanagement en de daarbij horende Plezierpijlers. Het
perspectief van de medewerker is hierbij het uitgangspunt, zodat
duidelijk wordt wat medewerkers zélf vinden en wat hen motiveert. Als
managers dat weten, kunnen ze hierop inspelen om het plezier in het
werk en de kwaliteit ervan te verbeteren. Binnen veel organisaties is
dit echter niet het geval, omdat medewerkerstevredenheid bij veel
organisaties slechts sporadisch wordt gemeten. Terwijl dit juist wel
belangrijk is, als we de Service Profit Chain mogen geloven. De
Service Profit Chain, ontwikkeld door Harvard Business School, laat
duidelijk zien dat er een verband is tussen medewerkertevredenheid,
klanttevredenheid en de financiële prestaties van een bedrijf. Een
goede reden om dus meer aandacht aan uw medewerkers te besteden.
Voor meer informatie over medewerkertevredenheidonderzoeken en plezier
in het werk, kijk op www.betterbeyourself.com.
EINDE PERSBERICHT
---
--
Meer weten?
Op 23 januari vindt de officiële presentatie plaats van het
Jaarverslag Plezier in het werk. Dit gebeurt op het seminar
'Vis! Energie, passie en plezier op het werk', dat georganiseerd
wordt door Focus Conferences (020-3059159).
Voor meer informatie, of voor een exemplaar van het jaarverslag
Plezier in het werk, neem dan contact met ons op via:
l.husson@betterbeyourself.com of via telefoonnummer:
030 - 234 86 87.
18 jan 02 17:17