OneTel/ Scarlet stopt met aanbieden ADSL
Amsterdam, vrijdag 18 januari 2002
One.Tel / Scarlet heeft besloten om haar ADSL aanbod per 21 januari
aanstaande te staken. De voornaamste reden voor deze drastische
maatregel is dat de telecomaanbieder te veel problemen ondervindt met
het aanbieden van de dienst waar het zelf niet voldoende controle over
heeft. "Vooral het communiceren van een betrouwbare opleverdatum bleek
erg moeilijk", aldus een teleurgestelde Raymond Schrama, Managing
Director.
Schrama vervolgt: "Vaak konden wij niets anders dan de klant om geduld
vragen, want de oorzaken bleken niet te achterhalen. Hoe spijtig wij
deze beslissing ook vinden, op deze manier willen en kunnen wij onze
klanten niet langer service verlenen".
One.Tel is van mening dat de Nederlandse markt voor ADSL, in navolging
van de markt voor spraak, gereguleerd dient te worden door OPTA. Pas
dan is er sprake van eerlijke concurrentie. Tevens zullen instanties
als de NMa en de Consumentenbond hun essentiële rol moeten blijven
vervullen.
One.Tel/ Scarlet introduceerde ADSL in november 2001 in samenwerking
met BBNed en heeft een paar honderd aansluitingen weten te realiseren.
BBNed is sterk afhankelijk van KPN voor de uitrol van haar netwerk en
kan daardoor niet op rendabele wijze landelijke dekking aanbieden. "En
eventueel een samenwerking aangaan met Mxstream van KPN, die wél
landelijke dekking hebben, is op dit moment wel het laatste wat we
willen", schampert de Managing Director. "Juist omdat de prijzen nog
niet gereguleerd zijn, lopen wij dan het risico dat we onze eigen
klanten met een fikse prijsstijging moeten opzadelen, zelfs tijdens de
looptijd van het contract. Dat valt toch niet uit te leggen? De prijs
van ADSL lijkt momenteel nog steeds te laag te zijn, dus wie zegt ons
dat de prijsverhoging van vorige week de laatste is geweest? Ook al
wil KPN er ¤ 300 van maken, het kan allemaal, want het is toch
niet gereguleerd."
De aankondiging van One.Tel / Scarlet om te stoppen met het aanbieden
van ADSL heeft geen nadelige gevolgen voor klanten die reeds gebruik
maken van ADSL via One.Tel of Scarlet. Het contract dat reeds gesloten
is, wordt uiteraard gerespecteerd.
Ten slotte Schrama: "Zodra de DSL markt een gereguleerde markt is
waardoor een goed aanbod mogelijk is, dan verzeker ik iedereen dat wij
meteen weer tot deze markt zullen toetreden".
One.Tel Nederland
One.Tel Nederland is in december 1998 in Nederland van start gegaan en
is de toonaangevende 'andere' telecomaanbieder. De diensten bestaan
uit vaste telefonie (lokaal, nationaal en internationaal), internet
(provider, web- en serverhosting) en een internationale telefoonkaart
( Home or Away Calling Card).
One.Tel heeft ruim 550.000 klanten. Bij deze Amsterdamse
telefonie-onderneming werken bijna 200 mensen. One.Tel Nederland is
onderdeel van de One.Tel/Scarlet groep.
Gera van het Bolscher
One.Tel Nederland
(kantoor) 020 - 71 01 272
(mobiel) 06 - 52 48 07 67
gvhbolscher@onetelnet.nl
http://www.onetel.nl
Richard Neve
Neve Public Relations
Office: +31 (0) 251 211 322
Mobile: +31 (0)6 22 48 37 66
Richard@nevepr.nl