OneTel/ Scarlet stopt met aanbieden ADSL

Amsterdam, vrijdag 18 januari 2002

One.Tel / Scarlet heeft besloten om haar ADSL aanbod per 21 januari aanstaande te staken. De voornaamste reden voor deze drastische maatregel is dat de telecomaanbieder te veel problemen ondervindt met het aanbieden van de dienst waar het zelf niet voldoende controle over heeft. "Vooral het communiceren van een betrouwbare opleverdatum bleek erg moeilijk", aldus een teleurgestelde Raymond Schrama, Managing Director.

Schrama vervolgt: "Vaak konden wij niets anders dan de klant om geduld vragen, want de oorzaken bleken niet te achterhalen. Hoe spijtig wij deze beslissing ook vinden, op deze manier willen en kunnen wij onze klanten niet langer service verlenen".
One.Tel is van mening dat de Nederlandse markt voor ADSL, in navolging van de markt voor spraak, gereguleerd dient te worden door OPTA. Pas dan is er sprake van eerlijke concurrentie. Tevens zullen instanties als de NMa en de Consumentenbond hun essentiële rol moeten blijven vervullen.

One.Tel/ Scarlet introduceerde ADSL in november 2001 in samenwerking met BBNed en heeft een paar honderd aansluitingen weten te realiseren. BBNed is sterk afhankelijk van KPN voor de uitrol van haar netwerk en kan daardoor niet op rendabele wijze landelijke dekking aanbieden. "En eventueel een samenwerking aangaan met Mxstream van KPN, die wél landelijke dekking hebben, is op dit moment wel het laatste wat we willen", schampert de Managing Director. "Juist omdat de prijzen nog niet gereguleerd zijn, lopen wij dan het risico dat we onze eigen klanten met een fikse prijsstijging moeten opzadelen, zelfs tijdens de looptijd van het contract. Dat valt toch niet uit te leggen? De prijs van ADSL lijkt momenteel nog steeds te laag te zijn, dus wie zegt ons dat de prijsverhoging van vorige week de laatste is geweest? Ook al wil KPN er ¤ 300 van maken, het kan allemaal, want het is toch niet gereguleerd."

De aankondiging van One.Tel / Scarlet om te stoppen met het aanbieden van ADSL heeft geen nadelige gevolgen voor klanten die reeds gebruik maken van ADSL via One.Tel of Scarlet. Het contract dat reeds gesloten is, wordt uiteraard gerespecteerd.
Ten slotte Schrama: "Zodra de DSL markt een gereguleerde markt is waardoor een goed aanbod mogelijk is, dan verzeker ik iedereen dat wij meteen weer tot deze markt zullen toetreden".

One.Tel Nederland
One.Tel Nederland is in december 1998 in Nederland van start gegaan en is de toonaangevende 'andere' telecomaanbieder. De diensten bestaan uit vaste telefonie (lokaal, nationaal en internationaal), internet (provider, web- en serverhosting) en een internationale telefoonkaart ( Home or Away Calling Card).
One.Tel heeft ruim 550.000 klanten. Bij deze Amsterdamse telefonie-onderneming werken bijna 200 mensen. One.Tel Nederland is onderdeel van de One.Tel/Scarlet groep.

Gera van het Bolscher
One.Tel Nederland
(kantoor) 020 - 71 01 272
(mobiel) 06 - 52 48 07 67
gvhbolscher@onetelnet.nl
http://www.onetel.nl
Richard Neve
Neve Public Relations
Office: +31 (0) 251 211 322
Mobile: +31 (0)6 22 48 37 66
Richard@nevepr.nl