Adverteerders moeten terdege rekening houden met de methoden die gehanteerd worden bij het meten van het merkimago
Resultaten van de meting van imago van merken afhankelijk van methode
vrijdag 18 januari 10.00 uur
Promotie Communicatiewetenschap
Kennis van de manier waarop consumenten een merk waarnemen en evalueren is van cruciaal belang voor het bepalen en onderhouden van het imago van een merk. De promovendus onderzocht de manier waarop consumenten (eigenschappen van) merken in het geheugen opslaan (brand representation), en hoe betrouwbaar de gebruikte meetmethoden voor imago-onderzoeken zijn. Onder de naam Inventory of Brand Representation Attributes (IBRA) geeft Timmerman een uitputtend overzicht van de associaties die een merk in het geheugen kunnen vertegenwoordigen, en hij analyseert het begrip 'merkimago' aan de hand van moderne theorieën over het geheugen. Hij toont aan dat de resultaten van de gebruikte methoden voor het meten van merkimago's afhankelijk zijn van de meetmethode zelf én van de context waarin gemeten wordt. Het advies aan adverteerders is dan ook om hier rekening mee te houden bij het bepalen van het merkimago.
E. M. Timmerman: Researching brand images: the nature and activation of brand representation in memory. Promotor is prof. dr. M.P. Franzen.
Universiteit van Amsterdam
Persvoorlichting
Postbus 19268
1000 GG Amsterdam
tel. 020-525 3194
fax. 020-525 4963
http://www.uva.nl
afwezig op woensdag