Peugeot Nederland

Recordverkopen voor Peugeot in 2001

In een met 11% gedaalde personenautomarkt heeft Peugeot in 2001 als één van de zeer weinige merken een aanzienlijke stijging van verkoopvolume en marktaandeel weten te realiseren. Het volume van de verkopen ging vorig jaar met 4,2% omhoog tot bijna 47.500 autos, terwijl het marktaandeel met 17,32% steeg tot een recordaandeel van 8,94% van de markt. Peugeot legde daarmee beslag op een vijfde plaats in de markt, slechts een geringe 500 autos achter nummer 4 (Ford).

De 206 en de 307 waren de positieve uitschieters. De 206 was in 2001 met grote afstand marktleider in het B-segment en scoorde in de het totaalklassement een mooie tweede plaats. De 307 bereikte ruim een half jaar na introductie een vijfde plaats in het segment van de compacte middenklassers. Ook de 607 verkocht met ruim 1700 exemplaren goed.

Op de bestelwagenmarkt was de verkoopstijging van Peugeot nog spectaculairder. Ondanks dat deze markt daalde met bijna 13% creëerde Peugeot een stijging van het volume met 9,7% tot bijna 8.000 eenheden, terwijl het marktaandeel met 25,79% steeg. Met een marktaandeel van 5,99% was de Partner bijzonder succesvol en werd de compacte bestelwagen opnieuw leider in het F1-segment.

Europees gezien ging het met Peugeot in 2001 eveneens bijzonder goed. Peugeot verkocht vorig jaar in Europa bijna 10% meer autos dan in het jaar ervoor. Dit cijfer lag ver boven de gemiddelde groei van de Europese automarkt van 0,7%.

Voor 2002 schat Peugeot de markt in op 530.000 personenautos. Peugeot hoopt dit jaar 51.750 personenautos te verkopen, hetgeen betekent dat men uitgaat van een marktaandeel van 9,76%. Voor de bestelwagenmarkt schat men een aantal van 85.000 autos in, waarvan Peugeot er 8.025 (9,44%) wil verkopen. Nieuwe modellen zoals de 206 SW, de 307 SW en de Boxer zullen bijdragen aan de realisatie van deze ambities.

Utrecht, 18 januari 2002