2002-01-18: Jongeren stimuleren leeftijdgenoten met sportprojecten
Sportwethouder Wilbert Stolte geeft maandag 21 januari a.s. om 16.00
uur in de Haagse Lobby (gelegen boven de Openbare Bibliotheek aan het
Spui 68 in Den Haag) het officiële startsein van de campagne
'WhoZnext?' Leerlingen van vijf Haagse scholen, de zogenaamde
J-teams vormend, houden bij de officiële kick off van de campagne een
presentatie over hun project dat jongeren in de leeftijd van 14 tot 18
jaar moet stimuleren aan sport te gaan doen of te blijven doen. De
scholen die aan de campagne mee doen zijn De Populier, Segbroek
College, Westhage, Hofstad College en Haags Montessori Lyceum. Tijdens
de bijeenkomst, waar voetbalscheidsrechter Dick Jol optreedt als
presentator, wordt bekend gemaakt welke school het winnende project
heeft gemaakt.
De projecten van de deelnemende scholen zijn beoordeeld door een jury.
Deze bestaat uit vooraanstaande personen uit de onderwijs-, sport- en
jongerenwereld, te weten de heer R. van Mulken
(fractievertegenwoordiger van D66), de heer H. Mijnsbergen (lid van de
Adviesraad voor Sport), mevrouw F. Jansen (Welzijnsorganisatie
Segbroek), mevrouw S. Oudhuis (consulente van de gemeentelijke
sportstimuleringsorganisatie Sportsupport) en de heer N. Vogels
(voorzitter van de Haagse Jongerenraad).
Met het ontwikkelen van plannen zijn de J-teams begonnen in oktober.
Zij werden ondersteund door intermediairs. Deze zijn vakdocenten
bewegingsonderwijs, die in het kader van het project een starttraining
hebben gevolgd bij het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen
(NISB). Ook voor de leerlingen zelf zijn uitgebreide mogelijkheden
voor ondersteuning van het NISB en Sportsupport. Daar de plannen niet
schoolgebonden behoeven te zijn werden ook sportbuurtwerkers van de
diverse welzijnsorganisaties uitgenodigd mee te helpen aan de
ontwikkeling van de plannen.
In het kader van het project 'Jeugd in Beweging' is ruim een jaar
geleden de landelijke campagne 'WhoZnext?' (Wie volgt?) gestart. Het
uitgangspunt was, dat moest worden nagegaan hoe jongeren kunnen worden
gestimuleerd om (duurzaam) aan sport te gaan doen. Het accent diende
te liggen op ideeën die jongeren hebben en zouden kunnen ontwikkelen
en tegelijk leeftijdgenoten enthousiast zouden kunnen maken. Het oude
stramien van door ouderen bedachte projecten moest hiermee worden
doorbroken en de betrokkenheid van jeugd moest worden vergroot. Het
motto van de campagne is 'Niet betrokken, dus vertrokken'. Daarmee
wordt aangegeven dat met luisteren naar de wensen van jongeren, hen
mee laten praten en beslissen over ideeën, sportuitval op vroege
leeftijd kan worden voorkomen.
18 januari 2002
last update: 21 januari 2002 ;pag.: 10764; auteur: 112;cat.: 17 Uw