Gemeente Den Haag

2002-01-18: Jongeren stimuleren leeftijdgenoten met sportprojecten

Sportwethouder Wilbert Stolte geeft maandag 21 januari a.s. om 16.00 uur in de Haagse Lobby (gelegen boven de Openbare Bibliotheek aan het Spui 68 in Den Haag) het officiële startsein van de campagne 'WhoZnext?' Leerlingen van vijf Haagse scholen, de zogenaamde J-teams vormend, houden bij de officiële kick off van de campagne een presentatie over hun project dat jongeren in de leeftijd van 14 tot 18 jaar moet stimuleren aan sport te gaan doen of te blijven doen. De scholen die aan de campagne mee doen zijn De Populier, Segbroek College, Westhage, Hofstad College en Haags Montessori Lyceum. Tijdens de bijeenkomst, waar voetbalscheidsrechter Dick Jol optreedt als presentator, wordt bekend gemaakt welke school het winnende project heeft gemaakt.

De projecten van de deelnemende scholen zijn beoordeeld door een jury. Deze bestaat uit vooraanstaande personen uit de onderwijs-, sport- en jongerenwereld, te weten de heer R. van Mulken
(fractievertegenwoordiger van D66), de heer H. Mijnsbergen (lid van de Adviesraad voor Sport), mevrouw F. Jansen (Welzijnsorganisatie Segbroek), mevrouw S. Oudhuis (consulente van de gemeentelijke sportstimuleringsorganisatie Sportsupport) en de heer N. Vogels (voorzitter van de Haagse Jongerenraad).

Met het ontwikkelen van plannen zijn de J-teams begonnen in oktober. Zij werden ondersteund door intermediairs. Deze zijn vakdocenten bewegingsonderwijs, die in het kader van het project een starttraining hebben gevolgd bij het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB). Ook voor de leerlingen zelf zijn uitgebreide mogelijkheden voor ondersteuning van het NISB en Sportsupport. Daar de plannen niet schoolgebonden behoeven te zijn werden ook sportbuurtwerkers van de diverse welzijnsorganisaties uitgenodigd mee te helpen aan de ontwikkeling van de plannen.

In het kader van het project 'Jeugd in Beweging' is ruim een jaar geleden de landelijke campagne 'WhoZnext?' (Wie volgt?) gestart. Het uitgangspunt was, dat moest worden nagegaan hoe jongeren kunnen worden gestimuleerd om (duurzaam) aan sport te gaan doen. Het accent diende te liggen op ideeën die jongeren hebben en zouden kunnen ontwikkelen en tegelijk leeftijdgenoten enthousiast zouden kunnen maken. Het oude stramien van door ouderen bedachte projecten moest hiermee worden doorbroken en de betrokkenheid van jeugd moest worden vergroot. Het motto van de campagne is 'Niet betrokken, dus vertrokken'. Daarmee wordt aangegeven dat met luisteren naar de wensen van jongeren, hen mee laten praten en beslissen over ideeën, sportuitval op vroege leeftijd kan worden voorkomen.

18 januari 2002

last update: 21 januari 2002 ;pag.: 10764; auteur: 112;cat.: 17 Uw