Rapportage verbeterd en geen correctietijd
Adviestoetsen voortgezet onderwijs vernieuwd
Persbericht 18 januari 2002
De Adviestoetsen vmbo en Adviestoetsen voor het tweede leerjaar van
havo/vwo van de Citogroep zijn vernieuwd. De rapportage aan de scholen
is verbeterd en door het gebruik van meerkeuzevragen hoeven docenten
niet meer zelf te corrigeren. Daarna zorgt de scorings- en
rapportageservice van de Citogroep voor een overzichtelijk leerling-
en klasserapport.
De adviestoetsen maken deel uit van het Volg- en adviessysteem voor de
eerste fase van het voortgezet onderwijs van de Citogroep.
Met het Volg- en adviessysteem voor de eerste fase van het voortgezet
onderwijs van de Citogroep kunnen docenten de ontwikkeling van elke
leerling op de voet volgen. Zij kunnen tijdig bijsturen en waar nodig
extra begeleiding bieden. Bovendien levert het Volg- en adviessysteem
de onderbouwing voor een passend advies naar leerling en ouders. Het
Volg- en adviessysteem bestaat vooralsnog uit een Entreetoets VO,
Adviestoetsen voor vmbo en Adviestoetsen voor het tweede leerjaar van
havo/vwo en een Toelatingstoets voor leerwegondersteunend en
praktijkonderwijs. Verder is er bij alle toetsen een scorings- en
rapportageservice.
Entreetoets VO
De Entreetoets VO is bestemd voor leerlingen die beginnen in het
eerste leerjaar van het voortgezet onderwijs. De toets bevat alle
belangrijke onderdelen van de lesstof uit het basisonderwijs. De
school ontvangt voor iedere leerling die de toets heeft gemaakt een
rapportage, waarin te zien is wat de sterke en zwakke punten van de
leerling zijn. Scholen voor voortgezet onderwijs hebben zo voor al hun
leerlingen dezelfde gegevens over het beginniveau van hun leerlingen.
Adviestoetsen
In het vmbo kiezen alle leerlingen bij de overgang van het tweede naar
het derde leerjaar een leerweg en een sector. In het havo/vwo kiest 90
procent van de leerlingen bij de overgang van het tweede naar het
derde leerjaar voor havo of vwo. Belangrijke stappen met verstrekkende
gevolgen voor de toekomst van de leerling. De school adviseert de
leerlingen en de ouders daarbij. Om de docenten bij dit advies te
ondersteunen ontwikkelde de Citogroep de Adviestoetsen voor vmbo en
voor havo/vwo tweede leerjaar. Deze toetsen geven een onafhankelijk en
betrouwbaar oordeel over het niveau van kennis en vaardigheden van de
leerling. De rapportage laat school en ouders zien in welke traject de
leerling de beste kansen heeft om het examen te halen.
Toelatingstoets
Sommige leerlingen die uit het basisonderwijs binnenkomen in het vmbo
hebben extra zorg nodig. De wet voorziet daarin door scholen voor deze
zorgleerlingen extra subsidie te geven. Om voor deze subsidie in
aanmerking te komen moet een leerling aan een aantal in de wet
voorgeschreven criteria voldoen. De school moet kunnen aantonen dat
een leerling op belangrijke onderdelen van de lesstof uit het
basisonderwijs een leerachterstand heeft. De Toelatingstoets voor
leerwegondersteunend en praktijkonderwijs (lwoo en pro) is de eerste
toets in Nederland die speciaal is ontwikkeld om leerachterstanden te
meten bij leerlingen aan het einde van het basisonderwijs. De toets is
opgenomen in de `lijst van de te gebruiken instrumenten' van het
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
Scorings- en rapportageservice
Een belangrijk onderdeel van het Volg- en adviessysteem is de
scorings- en rapportageservice bij alle toetsen. De scholen sturen de
antwoorden van de leerlingen naar de Citogroep. Het instituut verwerkt
de gegevens en binnen drie weken ontvangen de scholen voor iedere
leerling een leerlingprofiel. Deze rapportage is gebaseerd op een
landelijke vergelijking van leerlingen. Zo kunnen school en ouders
precies zien wat het niveau van het kind is.