Cito

Rapportage verbeterd en geen correctietijd

Adviestoetsen voortgezet onderwijs vernieuwd

Persbericht 18 januari 2002

De Adviestoetsen vmbo en Adviestoetsen voor het tweede leerjaar van havo/vwo van de Citogroep zijn vernieuwd. De rapportage aan de scholen is verbeterd en door het gebruik van meerkeuzevragen hoeven docenten niet meer zelf te corrigeren. Daarna zorgt de scorings- en rapportageservice van de Citogroep voor een overzichtelijk leerling- en klasserapport.

De adviestoetsen maken deel uit van het Volg- en adviessysteem voor de eerste fase van het voortgezet onderwijs van de Citogroep.

Met het Volg- en adviessysteem voor de eerste fase van het voortgezet onderwijs van de Citogroep kunnen docenten de ontwikkeling van elke leerling op de voet volgen. Zij kunnen tijdig bijsturen en waar nodig extra begeleiding bieden. Bovendien levert het Volg- en adviessysteem de onderbouwing voor een passend advies naar leerling en ouders. Het Volg- en adviessysteem bestaat vooralsnog uit een Entreetoets VO, Adviestoetsen voor vmbo en Adviestoetsen voor het tweede leerjaar van havo/vwo en een Toelatingstoets voor leerwegondersteunend en praktijkonderwijs. Verder is er bij alle toetsen een scorings- en rapportageservice.

Entreetoets VO

De Entreetoets VO is bestemd voor leerlingen die beginnen in het eerste leerjaar van het voortgezet onderwijs. De toets bevat alle belangrijke onderdelen van de lesstof uit het basisonderwijs. De school ontvangt voor iedere leerling die de toets heeft gemaakt een rapportage, waarin te zien is wat de sterke en zwakke punten van de leerling zijn. Scholen voor voortgezet onderwijs hebben zo voor al hun leerlingen dezelfde gegevens over het beginniveau van hun leerlingen.

Adviestoetsen

In het vmbo kiezen alle leerlingen bij de overgang van het tweede naar het derde leerjaar een leerweg en een sector. In het havo/vwo kiest 90 procent van de leerlingen bij de overgang van het tweede naar het derde leerjaar voor havo of vwo. Belangrijke stappen met verstrekkende gevolgen voor de toekomst van de leerling. De school adviseert de leerlingen en de ouders daarbij. Om de docenten bij dit advies te ondersteunen ontwikkelde de Citogroep de Adviestoetsen voor vmbo en voor havo/vwo tweede leerjaar. Deze toetsen geven een onafhankelijk en betrouwbaar oordeel over het niveau van kennis en vaardigheden van de leerling. De rapportage laat school en ouders zien in welke traject de leerling de beste kansen heeft om het examen te halen.

Toelatingstoets

Sommige leerlingen die uit het basisonderwijs binnenkomen in het vmbo hebben extra zorg nodig. De wet voorziet daarin door scholen voor deze zorgleerlingen extra subsidie te geven. Om voor deze subsidie in aanmerking te komen moet een leerling aan een aantal in de wet voorgeschreven criteria voldoen. De school moet kunnen aantonen dat een leerling op belangrijke onderdelen van de lesstof uit het basisonderwijs een leerachterstand heeft. De Toelatingstoets voor leerwegondersteunend en praktijkonderwijs (lwoo en pro) is de eerste toets in Nederland die speciaal is ontwikkeld om leerachterstanden te meten bij leerlingen aan het einde van het basisonderwijs. De toets is opgenomen in de `lijst van de te gebruiken instrumenten' van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.

Scorings- en rapportageservice

Een belangrijk onderdeel van het Volg- en adviessysteem is de scorings- en rapportageservice bij alle toetsen. De scholen sturen de antwoorden van de leerlingen naar de Citogroep. Het instituut verwerkt de gegevens en binnen drie weken ontvangen de scholen voor iedere leerling een leerlingprofiel. Deze rapportage is gebaseerd op een landelijke vergelijking van leerlingen. Zo kunnen school en ouders precies zien wat het niveau van het kind is.