LPG informatie
Invoer auto
18 januari 2002
Chrysler toont veel nieuws tijdens Detroit Motor Show
Tijdens de afgelopen North American International Auto Show 2002 in
Detroit viel op de stand van Chrysler, Jeep en Dodge veel fraais te
bewonderen. Vanzelfsprekend was de definitieve productieversie van de
Chrysler Crossfire daarbij. Met niet minder dan zes bijzondere concept
cars toonde Chrysler in Detroit daarnaast haar toekomstvisie. Van de
Chrysler Pacifica tot de Dodge Razor en de Jeep Compass; zonder
uitzondering modellen die met de grootst mogelijke zorg en oog voor
detail zijn ontworpen.
Chrysler Pacifica: segmentbepalende concept car
* Moderne 3.5 liter V6 en vierwielaandrijving
* Productiemodel in 2003
* Zitplaatsen voor zes personen
Tijdens de North American International Auto Show 2002 in Detroit
heeft Chrysler onder de naam Pacifica een nieuwe concept car
gepresenteerd. De Chrysler Pacifica treedt direct in de voetsporen van
voorgangers zoals de PT Cruiser en Crossfire, door te breken met
bekende waarden van bestaande segmenten. Tegelijkertijd maakte
DaimlerChrysler in Detroit bekend dat het concept nog dit jaar
opvolging krijgt van een productiemodel. De productie zou vervolgens
in 2003 van start kunnen gaan, waarna de Pacifica in 2004 op de markt
verschijnt.
De Chrysler Pacifica past in geen enkel bestaand segment. Het is een
geheel nieuw model dat net zo succesvol zal zijn als onze Chrysler
Voyager en PT Cruiser, zegt Dieter Zetsche, CEO van de Chrysler Group.
De Chrysler Pacifica is een sportieve toerwagen met de juiste
verhoudingen tussen afmetingen en uitrusting en is uitermate geschikt
voor het afleggen van lange afstanden. Met zijn uiterlijke
verschijning onderscheidt hij zich duidelijk van elke concurrent. De
auto kent een uiterst lage instaphoogte, stoelen van hoge kwaliteit,
drie zitrijen en heeft de rijeigenschappen van een topklasse sedan.
Na de segmentbepalende PT Cruiser te hebben ontworpen, bedachten de Chrysler-designers weer iets geheel nieuws achter de tekentafel. Bij het ontwerpen van de Chrysler Pacifica hadden ze niets minder voor ogen dan een nieuw topmodel in het modellengamma van Chrysler.
Naast unieke afmetingen en proporties, heeft de Chrysler Pacifica een
zeer rijke uitrusting, aldus Richard Schaum, Executive Vice President,
Manager Product Development and Quality van de Chrysler Group. We
hebben de Pacifica onder meer voorzien van onze 3.5 liter motor,
vierwielaandrijving en verstelbare pedalen. Bovendien beschikt de auto
over een in het dashboard geïntegreerd navigatiesysteem, handsfree
communicatieset en de in de auto-industrie unieke elektrisch
bedienbare achterklep. Op het gebied van veiligheid is onder meer
gedacht aan zij-airbags voor de drie zitrijen, een
bandenspanningsmeter en ABS op alle wielen.
Aandrijving
De Chrysler Pacifica concept car is uitgerust met een moderne 3.5
liter V6 benzinemotor met vier kleppen per cilinder. De auto beschikt
bovendien over vierwielaandrijving, waarvoor een vermogen van 179
kW/240 pk beschikbaar is.
Exterieur: even fraai als veilig
Het exterieur van de Chrysler Pacifica is bijzonder fraai en heeft een
degelijke uitstraling. Over de volle breedte van de grille prijkt de
bekende Chrysler wing. Over de gehele lengte van de motorkap loopt een
even fraaie als kenmerkende, verhoogde rand. In de voorbumper zijn
opvallende zilverkleurige accenten geïntegreerd, en geeft het
aangebrachte profiel een indruk van onderliggende stevigheid. Voor
verlichting zorgen apart vormgegeven koplampen en mistlampen die
gebruik maken van complexe lichttechnologie.
De elegante, doch solide vormen van de Pacifica lopen door in het
zijprofiel, waar de grote 19-inch aluminium velgen één vlak lijken te
vormen met de carrosserie. De profiellijnen van het model, voorzien
van dezelfde zilverkleurige accenten als de bumpers, beginnen bij het
voorraam en lopen door tot de achterlichten. Bij de voorste wielkast
begint een duidelijke carrosserielijn die langzaam oploopt naar
achteren, waardoor profiel en breedgeschouderd voorkomen worden
benadrukt. Het zijaanzicht vertoont een geheel nieuwe benadering van
de wijze waarop glasoppervlak en metaal zich tot elkaar verhouden,
voor de ontwerpers van Chrysler de vooraankondiging van een nieuwe
trend.
De achterkant van de Chrysler Pacifica heeft een duidelijk eigen
karakter dankzij de geïntegreerde zwarte spoiler die bijdraagt aan de
aërodynamische vorm. De daklijn loopt door in de spoiler, waarin
tevens het derde remlicht is opgenomen. Net als de neus is de
achterzijde voorzien van een stevige bumper met een opvallend
zilverkleurig profiel, die het geheel een solide en fijn afgewerkte
aanblik geeft.
Interieur: op inzittenden gerichte topklasse
Het interieur wordt gedomineerd door fraaie vormen met nadruk op de
kwaliteit van de gebruikte materialen. Iedereen die plaatsneemt in de
Pacifica zal onder de indruk zijn van het bijzondere interieur,
ongeacht of die persoon op de eerste, tweede of derde zitrij zit. Ons
doel was om alle inzittenden het gevoel te geven van eersteklas
reizen. In de Chrysler Pacifica betekent de tweede zitrij zeker geen
tweede klasse, aldus Trevor M. Creed, Senior Vice President van de
Chrysler Groep.
Het luxueuze interieur openbaart zich als de voor- of achterportieren
met de elektronische ontgrendeling worden geopend . Waar de passagiers
van een SUV nogal eens in hun voertuig moeten klimmen, is de
instaphoogte van de Chrysler Pacifica precies goed. Bovendien geeft de
opstelling van de eerste en tweede rij zitplaatsen de inzittenden een
sterk gevoel van veiligheid en een uitstekend uitzicht op de weg voor
hen.
Een van de meest opvallende elementen in het interieur van het
Pacifica concept is het glazen panoramadak dat de gehele lengte van
het dak beslaat. Door het glazen dak ontstaat een open en uitnodigende
sfeer in het voertuig, en hebben de passagiers optimaal uitzicht op de
wereld buiten.
Het op de bestuurder gerichte instrumentenpaneel wordt gekenmerkt door
dynamische lijnen, fraaie vormen en degelijk materiaalgebruik. Het
dashboard is afgewerkt met fraaie zilverkleurige accenten. De hoge
kwaliteit wordt nog benadrukt door houtinleg delen die van het
dashboard doorlopen tot de achterportieren.
In het instrumentarium is onder meer een navigatiesysteem opgenomen.
Dit maakt gebruik van een nieuwe technologie, waardoor het lijkt of de
route-informatie als een film op het scherm wordt geprojecteerd.
Hierdoor is het aflezen van de informatie even eenvoudig als het
controleren van de snelheid. De bediening van het navigatiesysteem
bevindt zich onopvallend, doch makkelijk bereikbaar rechts van het
instrumentenpaneel.
Alle zetels zijn afgewerkt met leder. Voor alle verstelmogelijkheden
van de voorstoelen is in de Chrysler Pacifica elektronische bediening
aanwezig. De bestuurder en passagier voor kunnen lendensteunen en
zitting instellen voor individueel optimaal comfort. Ook de pedalen
zijn elektrisch verstelbaar. De eerste twee zitrijen beschikken over
stoelverwarming en bieden de inzittenden evenveel comfort als captains
chairs. Om het rijcomfort nog verder te vergroten, beschikt de
Chrysler Pacifica over een lange middenconsole, compleet met
bekerhouders, opbergruimte en ventilatiesysteem. Voor de
achterpassagiers is in het dak een DVD-scherm aangebracht, waar een
Surround Stereo System met acht Infinity® speakers bijdragen aan een
optimaal audiovisueel genoegen.
Zoals bij onze concept cars steevast de bedoeling is, zal de
productieversie van de Chrysler Pacifica die we dit jaar nog
onthullen, dezelfde emotie en karaktertrekken in zich dragen als het
studiemodel. De Pacifica is duidelijk Amerikaans en ook duidelijk
Chrysler. Bij de Chrysler Pacifica gaat het om de reis, de bestemming
is van minder belang, aldus Creed.
Geschiedenis
De Chrysler Groep staat bekend om het concipiëren van nieuwe segmenten
en het bieden van innovatieve concepten in bestaande markten. In 1983
introduceerde Chrysler met de minivan een concept dat het aanzien van
personenvervoer voorgoed zou veranderen. Cab-forward design deed zijn
intrede in 1992, waardoor de Chrysler Concorde over het ruimste
interieur in het segment van de grote limousines kon beschikken. De
Chrysler Sebring blies in 1996 de Amerikaanse belangstelling voor
cabriolets nieuw leven in, waarna in 1999 de PT Cruiser nieuwe normen
stelde op het gebied van persoonlijk transport. Met de Chrysler
Pacifica wordt aan de vele innovatieve en baanbrekende ontwerpen een
nieuw hoofdstuk toegevoegd.
Voorlopige specificaties Chrysler Pacifica:
Motor: 3.5 liter SOHC V-6 24V
Geschat vermogen: 179 kW / 240 pk
Geschat koppel: 340 Nm
Transmissie: Automatische viertraps versnellingsbak
voorzien van AutoStick®
Aandrijving: Vierwielaandrijving
Voorwielophanging: Multilink, onafhankelijk
Achterwielophanging: McPherson, onafhankelijk
Velgmaat: 19 inch
Banden: Michelin 255/50R19
Lengte: 5052 mm
Breedte: 1986 mm
Hoogte 1648 mm
Wielbasis: 2954 mm
Spoorbreedte voor: 1684 mm
Spoorbreedte achter: 1684 mm
Overhang voor: 1018 mm
Overhang achter: 1079 mm
Kleur exterieur: Satin Jade
Kleur Interieur: Two-tone Jade Spinneybeck
De belangrijkste eigenschappen van de Chrysler Pacifica concept car
2002:
* 3.5 liter SOHC V-6 motor met 4 kleppen per cilinder
* Inschakelbare vierwielaandrijving en voorwielaandrijving met
traction control
* Viertraps automaat met AutoStick®
* Onafhankelijke wielophanging
* Achtervering met niveauregeling
* ABS
* Grote actieradius (645 km)
* Zijairbags voor drie zitrijen
* Bandenspanningsmeter
* Startonderbreking
* Alarmsysteem
* Elektrisch te openen/sluiten achterklep
* Elektrisch schuifdak
* Elektrisch verstelbare pedalen met geheugenfunctie
* Geïntegreerd navigatiesysteem
* Topklasse stoelen op eerste en tweede zitrij
* 10-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen
* Viervoudig elektrisch verstelbare stoelen op 2e zitrij
* Verwarmbare stoelen op eerste en tweede zitrij
* Tweede rij met verschuifbare kuipvormige stoelen, meervoudig
instelbaar en neerklapbaar
* Uitgebreide geheugenfuncties (voor radio, bestuurdersstoel,
spiegels en pedalen)
* Middenconsole en armsteunen op eerste en tweede zitrij
* Achterbank 50/50 neerklapbaar
* Dual zone automatische airconditioning met lucht/deeltjes filter
* Lederen stuurwiel en pookknop
* Hands-free communicatie systeem
* Satelliet radio
* Infinity Theater Surround-sound Stereosysteem
* 6 CD/DVD-wisselaar in dashboard
Chrysler begint nieuwe jaar goed met Crossfire
+ Concept car wordt weer werkelijkheid
+ Productie start in 2003
+ Fabriek in Duitsland
Een studiemodel dat vorig jaar reeds grote indruk maakte tijdens
de North American International Auto Show, is de Chrysler
Crossfire. Deze concept car riep dermate positieve reacties op dat
DaimlerChrysler al snel besloot een productiemodel van de
sportcoupé te vervaardigen. Dat de ontwerpers van Chryler er geen
gras over hebben laten groeien, mag blijken uit het feit dat de
Crossfire begin 2003 in productie wordt genomen. Het Duitse
bedrijf Karmann zal de productie van de Crossfire voor haar
rekening nemen in de fabrieken in het Duitse Osnabrück. Het model
verenigt derhalve het beste van twee werelden: Amerikaans ontwerp
en Duitse degelijkheid.
Sportcoupé van de toekomst
De Chrysler Crossfire is de sportcoupé van de toekomst, het is een
Amerikaanse droomauto die werkelijkheid is geworden, zegt Dieter
Zetsche, CEO van de Chrysler Group. De auto treedt direct in de
voetsporen van de Dodge Viper, Chrysler Prowler en PT Cruiser, het
is van concept tot productiemodel wederom een indrukwekkende
prestatie van DaimlerChrysler. Het is een eersteklas ontwerp met
een opvallende vormgeving.
De Chrysler Crossfire is symbolisch voor de fusie tussen Daimler
en Chrysler, vervolgt Zetsche. Het is een uitstekend voorbeeld van
wat wij gedisciplineerde frivoliteit noemen. Dankzij de goede
samenwerking brengen wij een uiterst gewild voertuig op de markt,
waarbij we onze sterke punten combineren en mogelijkheden optimaal
benutten.
De Chrysler Crossfire is een lage tweezits coupé met even scherpe
als elegante vormen. Onder de fraai vormgegeven, lange motorkap
ligt een 3.2 liter 90° V6, 18-kleps, SOHC benzinemotor. Voor de
aandrijving van de achterwielen zorgt een volledig
gesynchroniseerde handgeschakelde zesversnellingsbak of een
vijftraps automatische transmissie. Het motorvermogen bedraagt 160
kW / 215pk, de maximale trekkracht bedraagt 310 Nm.
Begin 2003 zal Chrysler de Crossfire in productie nemen, in de Karmann fabrieken in het Duitse Osnabrück. Karmann is sinds jaar en dag partner van DaimlerChrysler en heeft meer dan honderd jaar ervaring met het produceren van automobielen. Karmann werd opgericht in 1901 en is een vooraanstaande full-service leverancier voor verschillende bedrijven in de auto-industrie.
Klassiek design met krachtige uitstraling
Het uitgesproken jeugdig getinte klassieke, heldere design wordt
weerspiegeld in de gestroomlijnde, atletische lijnen van het
concept. De fraai gewelfde vorm van de motorkap richt de aandacht
op het gevleugelde Chrysler embleem en de nieuwe grille.
De Crossfire met zijn koolstofvezelcarrosserie uit één stuk op een
volledig aluminium frame roept eerder associaties op met
architectuur dan met traditioneel auto-design. Opvallend is het
beperkte glasoppervlak, waardoor inzittenden het idee krijgen dat
ze zich in een veilige cockpit bevinden. Net zoals bij de Chrysler
Atlantic concept car die in 1995 debuteerde, loopt midden over de
volle lengte van de Chrysler Crossfire een verhoogde rand, als een
soort ruggengraat die het dynamische karakter versterkt en de auto
een gebeiteld aanzien geeft. De compacte carrosserie verraadt een
laag zwaartepunt; de lange wielbasis van 2606 mm en de grote
spoorbreedte - 1481 mm voor en 1521 mm achter - een hoge mate van
stabiliteit.
Met opvallende mat-aluminium accenten vertoont het
exterieurontwerp van de Crossfire een achtersteven die de
achtervelgen, banden en brede spatschermen benadrukt. De brede
wielkasten van de auto omvatten grote 19 inch wielen achter. De
voorwielen zijn iets kleiner, hoewel deze met 18 inch nauwelijks
minder indrukwekkend zijn. Dankzij de iets grotere achterwielen
krijgt het zijprofiel van de auto een krachtige, actieve
uitstraling. Om sportieve prestaties extra te benadrukken,
beschikt de Crossfire over een achterspoiler die pas geactiveerd
wordt als het voertuig een snelheid van 80 km/h bereikt.
Interieur: machinale precisie
Het interieur van de Crossfire schittert door een rijk spectrum
aan kleuren en materialen, geaccentueerd door lederen bekleding in
de twee kleuren Dark Slate Gray en Light Taupe. De opvallende
ruggengraat die de carrosserie siert, komt in het interieur terug
op de mat-aluminium middenconsole. De fraaie vorm lijkt via het
voorraam zijn weg naar buiten te vinden, op zoek naar aansluiting
bij het exterieur. In de rest van het interieur zijn verder vele
mat-aluminium elementen te vinden. Alle elementen bij elkaar
vormen een organisch geheel, dat met uiterste precisie is
samengesteld en vormgegeven.
Trevor Creed, Vice President van de Designafdeling van de Chrysler
Groep: Het interieur van de Crossfire maakt een nette, afgewerkte
indruk. De Chrysler Crossfire is een spannende combinatie van
hoogwaardige technologie en gepassioneerd, Amerikaans design. Wie
instapt, wil ongetwijfeld direct wegrijden.
Crossfire completeert leveringsgamma
In elk segment dat we hebben bedacht of waarin we meedoen, hebben
we de juiste snaar weten te raken, zegt Tom Marinelli, Vice
President van het Global Brand Center van de divisie
Chrysler/Jeep. Van de Chrysler PT Cruiser tot de 300M en de Grand
Voyager, al onze voertuigen combineren baanbrekend design met
uitzonderlijke prestaties. De Crossfire is de ultieme expressie
van het merk Chrysler. We denken dat we met de Chrysler Crossfire
veel nieuwe klanten kunnen aantrekken, die tot dusverre wellicht
niet echt belangstelling voor ons merk hadden.
Het modellengamma van Chrysler heeft in het recente verleden reeds
de nodige prijzen gewonnen. Modellen zoals de 300M, PT Cruiser,
Sebring Sedan, Sebring Cabrio, Prowler, Voyager en Grand Voyager
zijn zonder uitzondering bijzonder populair bij het publiek.
Chrysler heeft het modernste leveringsgamma in de gehele
autobranche, de in Europa niet leverbare Prowler is momenteel het
oudste model dat Chrysler aanbiedt.
Belangrijke kenmerken van de Chrysler Crossfire:
+ 3.2 liter, 18-kleps, SOHC V-6 motor
+ 160 kW / 215 pk en 310 Nm koppel
+ Handmatige zesversnellingsbak of automatische vijftraps
transmissie
+ Achterwielaandrijving
+ Rondom ABS, geventileerde schijfremmen 300 x 28 mm vóór,
bekrachtigde schijfremmen 278 x 9 mm achter
+ Elektronisch Stabiliteits Programma, beïnvloedt onder meer
ontsteking en bediening van de gasklep zodat het
motorvermogen optimaal wordt overgebracht
+ Automatische Slip Reductie, traction control stelt spinnende
wielen vast en remt elk individueel wiel af of beperkt het
motorvermogen totdat grip is hersteld
+ Onafhankelijke wielophanging met schroefveren en gasgevulde
schokbrekers voor
+ Onafhankelijke vijfvoudige wielophanging met schroefveren en
gasgevulde schokbrekers achter
+ Verstelbare stuurkolom
+ Achterspoiler, snelheidsafhankelijk
+ Bose Accoustimass® Sound System
+ Aluminium wielen
Voorlopige Specificaties Chrysler Crossfire 2004
Gewicht: 1395 kg
Lengte: 4046 mm
Wielbasis: 2400 mm
Overhang voor: 813 mm
Overhang achter: 833 mm
Breedte: 1755 mm
Hoogte: 1300 mm
Wielbreedte voor 1488 mm
Wielbreedte achter: 1501 mm
Afmeting voorbanden: 225/40VR18
Afmeting voorwielen: 18 x 7.5
Afmeting achterbanden: 225/35VR19
Afmeting achterwielen: 19 x 9
Kleur exterieur: Sapphire Silver Pearl met
Starbrite Silver accenten
Kleur interieur: Dark Slate Gray en Light Taupe
met Starbrite Silver accenten
Jeep Compass wijst de weg
+ Geheel nieuwe concept car
+ Veelzijdigheid voor compacte prijs
+ 3.7 liter Powertechä motor met 157 kW/210 pk
Tijdens de North American International Auto Show in Detroit
beleefde de Jeep Compass zijn wereldpremière. Jeep presenteerde
hiermee een geheel nieuwe concept car die zich in een stedelijke
omgeving uitstekend thuisvoelt, maar die tegelijkertijd alle
kwaliteiten van een sportieve rally-auto in zich heeft. De Jeep
Compass staat op het platform van de bekende Jeep Cherokee,
waarbij de vormgeving doet denken aan het studiemodel dat Jeep in
1998 onder de naam Jeep Jeepster introduceerde. Dit nieuwe
concept, met de toepasselijke naam Compass, wijst klanten in dit
segment de weg naar de toekomst.
Het Pacifica Designcenter van de Chrysler Groep in Californië
kreeg de opdracht om voor Jeep een nieuw concept te ontwikkelen,
specifiek gericht op millennials. Zeker in de Verenigde Staten is
dit een belangrijke nieuwe doelgroep, bestaand uit mensen jonger
dan 24 jaar, die in aantal de baby boomer generatie overvleugelen.
Bij veel van deze jonge mensen is het merk Jeep een serieuze optie
bij het aanschaffen van een auto.
Millennials willen over het algemeen een originele en betaalbare
auto om hun vrienden en spullen te kunnen vervoeren, aldus Trevor
Creed, Senior Vice President van de Designafdeling van de Chrysler
Groep. Het liefst zouden ze in een exotische sportwagen rijden,
maar dit kunnen ze zich meestal niet veroorloven. Bovendien
beschikt een dergelijk model niet over de gewenste ruimte en
veelzijdigheid. Met hun voorkeur voor het merk Jeep in gedachten,
ontwikkelden we de Compass die aan alle wensen voldoet: een
compacte SUV die uitstekende prestaties en veel laadruimte
combineert met een aantrekkelijke prijs.
Net als een rally-auto beschikt de tweedeurs Jeep Compass over
vierwielaandrijving, een korte wielbasis en een laag zwaartepunt.
De Compass bestaat uit een lichtgewicht stalen uniframe
constructie, die is voorzien van een 3.7 liter V6 PowerTechä
motor. Deze levert een vermogen van 157 kW/210 pk en zorgt ervoor
dat de auto onder werkelijk alle omstandigheden uit de voeten kan,
ongeacht of er gereden wordt op verharde of onverharde wegen, of
in de sneeuw.
De groene kleur van de carrosserie doet sterk denken aan de
kleurstellingen zoals het leger die gebruikt, aldus Michael
Castiglione, exterieur designer van de Jeep Compass. De kleuren
van het exterieur en interieur benadrukken een integriteit die
voortkomt uit de beste Jeep traditie. Designer Jordan Meadows
voegt toe: Het instrumentenpaneel vertoont een sterke gelijkenis
met de cockpit van een straaljager. Met enkele high-tech meters en
instrumenten, en natuurlijk een kompas, hebben we de styling van
het interieur eenvoudig, opgeruimd en functioneel gehouden.
Alle primaire functies zijn te bedienen door middel van draaibare knoppen. De meters hebben het meeste weg van traditionele wijzerplaten, waarbij de klassiek en aërodynamisch vormgegeven luchtventilatoren niet uit de toon vallen. Een stevige handgreep loopt over de gehele breedte van het dashboard, een opvallend element dat als een soort ruggengraat ook in de rest van het interieur is terug te vinden. In het dak is over de volle lengte een overhead console aangebracht, voorzien van een multifunctioneel aansluitpunt met LCD scherm.
De inzittenden kunnen plaatsnemen in vier comfortabele kuipstoelen, die zorgen voor veel steun en een hoge zitpositie. De stoelen zijn afgewerkt met leer en Goretexâ, in dezelfde kleur G Force Green als de carrosserie. De achterstoelen zijn eenvoudig neerklapbaar, waardoor een vlakke laadvloer ontstaat, die is uitgevoerd in mat roestvrij staal en is voorzien van geïntegreerde bevestigingspunten. Zoals het bij een echte Jeep hoort, is het interieur verder afgewerkt met voorgevormde rubberen matten en is het reservewiel aangebracht op de achterklep.
Het exterieur van de Jeep Compass heeft een duidelijk eigen
identiteit, met enkele opvallende details. Zo is over de gehele
lengte van de spatborden zijverlichting aangebracht en zorgen
dorpels van geborsteld staal voor extra stevigheid. Het dak is
dankzij een even stevige als unieke constructie beschermd tegen de
krachten waaraan een linnen dak tijdens het rijden wordt
blootgesteld.
Ons doel was om van de Jeep Compass een stevige en duurzame auto
te maken, die de meest veeleisende terreinen moet kunnen
bedwingen, aldus Castiglione. Met dit voertuig hoef je niet
zachtzinnig om te gaan. Je kunt je echt uitleven, de carrosserie
kan er prima tegen. Als bestuurder van de Compass kun je overal
heen en alles doen. Go anywhere, do anything. Het is tenslotte een
onvervalste Jeep, tot aan de grille met zeven sleuven en de grote
wielkasten.
Voorlopige specificaties Jeep Compass concept car:
Geschat vermogen: 157 kW/210 pk
Geschat koppel 319 Nm
Transmissie: Viertraps automaat
Aandrijving: Vierwielaandrijving
Motor: 3.7 liter 90° V-6
Carrosserie: Stalen uniframe body
Wielophanging voor: Onafhankelijk met hoge en lage draagarmen,
schroefveren
gasgevulde schokbrekers, stabilisatorstang
Wielophanging achter: Starre as met meervoudige draagarmen,
schroefveren
gasgevulde schokbrekers, stabilisatorstang
Wielen: 20" x 8.5"
Banden: P235/55R20 Goodyear
Lengte: 4150 mm
Breedte: 1834 mm
Hoogte: 1636 mm
Wielbasis: 2649 mm
Spoorbreedte voor/achter: 1544 mm
Bodemvrijheid: 211 mm
Overhang voor: 711 mm
achter: 790 mm
Geschat gewicht: 1406 kg
Acceleratie 0-96 km/h (0-60 mph): ± 9 sec.
Topsnelheid: ± 176 km/h
Jeep Wrangler Rubicon 2003 stelt nieuwe norm
* De beste Jeep Wrangler ooit
* Ultieme off-road kwaliteit
* Interieur verfijnd
Tijdens de North American International Auto Show in Detroit heeft
Jeep® voor het eerst de nieuwe Jeep Wranger Rubicon 2003 aan het
publiek getoond. Ook deze Jeep staat garant voor ongeëvenaard plezier
en vrijheid in de open lucht, en maakt de uitdrukking go anywhere, do
anything meer dan waar. De nieuwe Wrangler Rubicon beschikt over
off-road capaciteiten die tot dusverre waren voorbehouden aan speciaal
geprepareerde voertuigen.
Jeep is al zestig jaar koploper in het segment waarvan het merk zelf
de grondlegger is. Met de Wrangler Rubicon legt Jeep de lat opnieuw
hoger, de auto beschikt over precies die off-road kwaliteiten waar
onze enthousiaste klanten om vragen, aldus Tom Marinelli, Vice
President van het Global Brand Center van de divisie Chrysler/Jeep.
De Wrangler een directe afstammeling van de originele Jeep van meer
dan zestig jaar geleden is een exponent van de unieke geschiedenis van
het merk, en is veel geïmiteerd maar nooit geëvenaard. Ooit ontstaan
uit bittere noodzaak, bezat het voertuig dat later het SUV-segment een
gezicht zou geven, unieke eigenschappen en een onverzettelijk
karakter. Die kwaliteiten leven voort in de voertuigen die Jeep
vandaag de dag nog maakt.
De ongekende mogelijkheden van Jeep voertuigen ondersteunen het go
anywhere, do anything-karakter dat voor avonturiers over de hele
wereld bijna tot religie is verworden, zegt Marinelli. Deze groep
off-road enthousiastelingen is slechts een klein deel van onze
klantenkring, maar wij weten dat elke eigenaar van een Jeep de
wetenschap koestert dat zijn voertuig in elk terrein uit de voeten
kan.
Juist die wetenschap zorgt voor de speciale band die Jeep eigenaren
met hun voertuigen hebben, en de Wrangler Rubicon voegt daaraan een
geheel eigen hoofdstuk toe. De meeste Jeep eigenaren hebben met de
aanschaf van hun auto een jarenlang gekoesterde wens in vervulling
zien gaan. Jeeprijders zijn te vinden in elke leeftijdscategorie, maar
hebben verschillende dingen met elkaar gemeen: ze zijn op zoek naar
opwindende en fysieke uitdagingen en persoonlijke vrijheid. Jeep
eigenaren zijn ware avonturiers die het verschil tussen origineel en
imitatie onmiddellijk herkennen.
Met de Wrangler Rubicon richt Jeep zich op kopers die het off-road
avontuur met veel enthousiasme aangaan. Deze mensen zien de fraaiste
onbetreden paden als ultieme uitdaging om te ontdekken en bedwingen.
Daarmee geven zij de juiste betekenis aan de exclusieve Jeep-slogan go
anywhere, do anything.
Rubicon Tracé
De naam Rubicon staat voor meer dan de 35 zwaarste off-road kilometers
in Noord-Amerika. Het is tevens de naam die Jeep® heeft gegeven aan de
ultieme terreinauto. Liefhebbers uit de hele wereld komen naar
Noord-Californië om hun vierwielaangedreven kunsten te testen op het
Rubicon Trail. De Jeep ontwerpers hebben de meest competente Wrangler
ooit ontworpen, de ware Jeep liefhebber weet precies wat dat betekent.
De Jeep Wrangler Rubicon 2003 is ontworpen om het meest veeleisende
terrein te bedwingen, zelfs terrein dat voorheen was voorbehouden aan
speciaal geprepareerde voertuigen.
De Jeep Wrangler Rubicon 2003 is uitgerust met een aantal opties
waarmee off-road liefhebbers in het meest extreme terrein uit de
voeten kunnen, waarna ze gemakkelijk naar huis kunnen rijden, zegt
Craig Love, vicevoorzitter Jeep Platform Engineering, DaimlerChrysler.
De stevige terreinbanden en aluminium dorpels vormen een indicatie
voor de indrukwekkende prestaties waartoe de Jeep Wrangler Rubicon in
staat is, het onderstel zorgt er echter voor dat de auto deze naam
echt waardig is. De Wrangler Rubicon is zowel voor als achter voorzien
van sperdifferentiëlen, aangepaste assen en een tussenbak met een
overbrengingsverhouding van 4:1.
Extra zware off-road uitrusting
De nieuwe Jeep Wrangler Rubicon heeft sperdifferentiëlen die de
bestuurder tijdens het rijden kan inschakelen wanneer de
versnellingsbak in lage gearing staat, bij een snelheid lager dan
16 km/h. Met een op het dashboard gemonteerde tuimelschakelaar kan de
bestuurder de achteras blokkeren, om vervolgens de aandrijving naar de
voorwielen zo af te stemmen dat hij over een optimale wendbaarheid
beschikt.
Een pneumatische lage drukpomp doet stiller en betrouwbaarder zijn
werk. Deze pomp vergrendelt mechanisch de aandrijfassen van alle vier
de wielen en houdt die op gelijke snelheid. Vergrendelt de bestuurder
de achteras niet, dan heeft de as een voorziening die slip -
afhankelijk van het koppel - in beperkte mate mogelijk maakt, en die
zodoende grip en wegligging verbetert. Aandrijfassen model Dana 44 met
overbrengingsverhoudingen 4.10:1 op zowel voor- als achterwielen
bieden duurzaamheid en kracht die gevergd worden onder extreem
off-road gebruik.
Een versnellingsbak met een 4:1 ratio bij lage gearing zorgt ervoor
dat het voertuig, bij zeer lage snelheid, over uitstekende
rijeigenschappen beschikt en dat de trekkracht altijd optimaal over de
vier wielen wordt verdeeld. De fixed-output NVG241OR tussenbak werd
speciaal voor de Wrangler Rubicon ontwikkeld, om te voldoen aan de
zware eisen die het ruigste terrein aan een voertuig stelt. Om
dezelfde reden werden extra stevige aandrijfassen met speciale
koppelingen gemonteerd.
Krachtige motoren
Om deze extra zwaar uitgevoerde onderdelen in beweging te zetten,
wordt de Jeep Wrangler Rubicon standaard voorzien van de 4.0 liter
PowerTech I-6 motor, een zescilinder lijnmotor die wordt geleverd met
een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Optioneel is een automatische
viertraps versnellingsbak leverbaar. De 4.0 liter benzinemotor is goed
voor een vermogen van 142 kW/190 pk bij 4600 toeren per minuut. De
maximale trekkracht bedraagt 319 Nm, reeds beschikbaar bij 3200 toeren
per minuut.
Nieuwe velgen
De Jeep Wranger Rubicon staat op vijfspaaks 16 inch aluminium wielen.
De velgen hebben een schaalvormig profiel om deze te behoeden voor
puntige rotsen en andere gevaren in het terrein. Speciale 31 Goodyear
Wrangler banden zorgen onder elke omstandigheid voor optimale grip.
Deze P245/75R16 banden zijn vervaardigd uit een verstevigde
rubbersoort, voor extra duurzaamheid en weerstand tegen lekrijden. Een
profiel dat doorloopt op de zijkant van de banden helpt de Jeep op de
zwaarste terreinen in het juiste spoor te houden. De afmeting van de
banden zorgt bovendien voor extra bodemvrijheid. De Jeep Wrangler
Rubicon beschikt rondom standaard over schijfremmen. Op de weg geven
deze meer gevoel bij het remmen, een korte remweg en verminderde
remfading.
Bewezen kwaliteit
De Jeep Wranger Rubicon 2003 heeft uitgebreide duurtests ondergaan,
die speciaal voor dit model werden ontwikkeld. De Jeep ontwerpers
hebben aan bestaande proeven onderdelen toegevoegd en nieuwe proeven
bedacht om de auto onder zware omstandigheden te testen. Tijdens deze
´K4´ duurzaamheidproef wordt zowel op de weg als in het terrein
gereden om de carrosserie en aandrijving te beoordelen. Om de nieuwe
versnellingsbak en sperdifferentiëlen te testen, legden specialisten
van Jeep een eigen testbaan aan en werd zelfs een deel van het
befaamde Rubicon Trail nagemaakt. De auto werd op de meest
uiteenlopende terreinen door heel Amerika getest, terwijl vitale
onderdelen zoals aandrijfassen en versnellingsbak beproevingen
ondergingen op de testbank.
Uniek exterieur
Jeep voorzag de carrosserie van de Wrangler Rubicon van een aantal
unieke elementen, waardoor de auto nog meer opvalt. Zo is de auto
herkenbaar aan speciale ´Rubicon´ afbeeldingen op weerszijden van de
motorkap. Degelijke aluminium dorpellijsten zorgen aan beide kanten
voor extra bescherming tijdens het rijden in zwaar terrein. De
Wrangler Rubicon is verkrijgbaar in de kleur Inca Gold en een aantal
andere bekende Wrangler kleuren.
Verfijnd interieur past bij ruig exterieur
De Wrangler Rubicon heeft verschillende wijzigingen aan het interieur
ondergaan. De leefruimte is aanzienlijk verfijnd, zonder dat de
essentie van de ware Jeep uit het oog werd verloren.
De belangrijkste wijzigingen:
* Interieur uitgevoerd in Donkergrijs of Kaki, afgewerkt met
hoogwaardige materialen
* Beschermingsmateriaal om roll-bar, bestaand uit energie
absorberende foam
* Optioneel elektrochromatische achteruitkijkspiegel (automatisch
dimmend), voorzien van temperatuurmeter, kompasdisplay en
kaartleeslamp
* Vierspaaks stuur, extra power outlet op het dashboard
* Nieuwe voorstoelen, extra verstelbaar voor meer ruimte en comfort
achter het stuur
* Achterzitting verlengd voor extra zitcomfort
* Passagiersstoel eenvoudiger neer te klappen, waardoor achterbank
beter bereikbaar is
* Achterbank eenvoudig neerklapbaar en te verwijderen, dankzij
nieuwe bevestiging
* Interieurverlichting aan weerszijden achter de B-stijl met
optionele luidsprekers
VOORLOPIGE SPECIFICATIES 2003 JEEP® WRANGLER RUBICON
Motor: 4.0 liter PowerTech I-6
Transmissie: Handmatige vijfversnellingsbak
Viertraps automatische versnellingsbak
Tussenbak: NV241OR met 4.0:1 low-ratio
Assen: Dana M44 4.10 ratio
Elektrisch/pneumatisch sperdifferentieel voor en achter,
te selecteren door bestuurder
Wielbasis: 2373 mm
Totale lengte
Inclusief reservewiel: 3966 mm
Totale breedte: 1735 mm
Hoogte: 1800 mm hard top
1832 mm soft top
Wielbreedte: 1463 voor
1470 mm achter
Bodemvrijheid: 259 mm
Oploophoek: 45.1 graden
Overstijgingshoek 25.8 graden
Afloophoek 34.4 graden
Hoofdruimte Voor/achter: 1050 mm / 1004 mm hard top
1080 mm / 1009 mm soft top
Beenruimte voor/achter: 1040 mm / 896 mm
Laadruimte
Achterbank overeind: 309 liter hard top
320 liter soft top
Achterbank neergeklapt: 1011 liter hard top
1045 liter soft top
Achterbank verwijderd: 1515 liter hard top
1577 liter soft top
Gewicht: 1588 kg 4.0L 4WD M5
1599 kg 4.0L 4WD A4
Assemblage fabriek: Toledo (Ohio) Wrangler
Jeep Willys concept car op herhaling
* Jeep® Willys2 concept car hommage aan Jeep-modellen uit het
verleden
* Willys2 nu met hard top
* Kunststof carrosserie voor Willys2 bijna volledig geschikt voor
recycling
Met de introductie van de Jeep Willys2 concept car tijdens de North
American International Auto Show in Detroit, borduurt de Chrysler
Group voort op de enthousiaste ontvangst van de Jeep Willys 2001. Dit
bijzondere studiemodel zag vorig jaar het levenslicht bij dezelfde
autotentoonstelling en won sindsdien een aantal prijzen. De wijziging
die bij de Willys2 het meest in het oog springt, is de toevoeging van
een hardtop met bagagedrager.
Meer dan zestig jaar na de eerste Jeep Willys, belichaamt de Willys2
nog steeds dezelfde normen en waarden van het merk Jeep, waarin
originaliteit, vrijheid en legendarische capaciteiten sleutelwoorden
zijn. De nieuwe composietcarrosserie is een hommage aan Jeep-modellen
uit het verleden, maar toont tegelijkertijd het design en de
technologie van de 21e eeuw, aldus Jordan Meadows, Product Designer
bij Chryslers Pacifica Design Center in Carlsbad, Californië.
Evenals de Jeep Willys concept car van vorig jaar bekroond met de Gold
Award voor Design van Business Week Magazine werd de Jeep Willys2
ontwikkeld in ecologische harmonie met de natuur en aangepast aan de
eisen van een actieve lifestyle. Met de ruime op- en afloophoeken en
grote bodemvrijheid kan de bestuurder van de Willys2 altijd gaan en
staan waar hij wil.
Avontuur
De Willys2 is met een gevoel voor avontuur ontworpen en geeft een
frisse, ultramoderne interpretatie van het legendarische merk Jeep. In
tegenstelling tot de vorig jaar geïntroduceerde conceptcar beschikt de
Willys2 over een verwijderbare hardtop. Dit betreft een volwaardig
dak, uitgerust met een bagagerek waarop het reservewiel een plek heeft
gekregen, maar waarop een complete kampeeruitrusting kan worden
meegenomen. Een drietal zwaar uitgevoerde zoeklichten boven op het dak
benadrukt het outdoor-karakter dat ook deze Jeep kenmerkt. In de
vertrouwde vormen zoals de grille met zeven sleuven, de uniek
uitgevoerde wielkuipen, de extreem korte overhang achter en de
atletische stand van de wagen is het ware Jeep-karakter bewaard
gebleven. De vormgeving van de carrosserie geeft de Willys2 substantie
en gewicht en verraadt een laag zwaartepunt bij een lange wielbasis
(2413 mm) en een grote spoorbreedte (1496 mm voor en 1509 mm achter).
Recycling
De Willys2, die tijdens de North American International Auto Show van
2002 in Detroit werd onthuld, is uitgerust met een kunststof
carrosserie waarvan het ontwerp trouw blijft aan de legendarische
mogelijkheden van het merk. In verschillende concept cars heeft het
Chrysler concern al aangetoond dat een carrosserie van kunststof
spuitgietwerk een gewichts- en productiekostenbesparing tot 50 procent
oplevert en bijna voor 100 procent geschikt is voor recycling. Het
gekleurde gietmateriaal geeft ontwerpers de mogelijkheid vormen te
maken die onmogelijk te realiseren zijn met geperst metaal, zoals de
heldere strakke lijnen waardoor de Willys2 er zo hightech uitziet
alsof er geen mensenhand aan te pas is gekomen.
De lichtgewicht aluminium framestructuur van de Jeep Willys2 is gebouwd met dezelfde technologieën die momenteel worden toegepast in uitrusting voor de topsport en militaire doeleinden. Terwijl zijn in de Tweede Wereldoorlog beproefde voorganger van plaatstaal was gemaakt, werd dit concept met koolstofvezel ontwikkeld om gewichtsbesparingen te bereiken. De carrosserie die uit één stuk van koolstofvezel wordt gegoten op een aluminium frame geeft de Jeep Willys2 een in de auto-industrie unieke stijfheid.
Ruimtelijk interieur
Het karakter van het uiterlijk wordt voortgezet in het interieur. Het
ruime interieur van de Willys kenmerkt zich door een licht
kleurenpalet en lichte materialen. In het interieur zijn mat aluminium
elementen en lichtblauw en grijs leder met Starbrite Silver accenten
toegepast.
Door het interieur van de Willys details te geven die oprecht
overkomen en aanvoelen, hebben we de veelzijdige origine van de Jeep
versterkt. Wanneer dit interieur vies is geworden, kun je het gewoon
met de tuinslang schoonspuiten, zegt Meadows. De Jeep Willys is een
perfect voorbeeld van een auto die zijn verleden in zich sluit en toch
op zijn toekomst is gericht.
Pittige viercilinder turbomotor
De Jeep Willys heeft een 1,6 liter viercilinder turbolijnmotor die een
vermogen levert van 120 kW (160 pk) en een koppel van 210 Nm. De
viertraps automatische versnellingsbak is gekoppeld aan een continue
tussenbak met permanente vierwielaandrijving en close-ratio
schakelingen.
De speciale onafhankelijke voorwielophanging met korte en lange
draagarmen en de vaste multi-link achterasophanging met
schroefveer-over-schokdemperconstructie en de flinke 22 inch velgen
met PAX-banden van maat P235/840R560 horen bij het merk Jeep. De
geschatte prestatiecijfers omvatten een sprint van 0 tot 97 km/h (60
mph) in 10,2 seconden en een topsnelheid van bijna 140 km/h (90 mph).
Voorlopige specificaties Jeep® Willys2 concept car
Motor: 1.6 liter I-4 met turbocompressor
Geschat vermogen: 120 kW/160 pk
Geschat koppel: 210 Nm
Transmissie: Viertraps automatische versnellingsbak
Aandrijving: Continue vierwielaandrijving met
lage en hoge gearing
Carrosserie: Koolstofvezel uit één stuk op een aluminium
frame met verwijderbare hard top en bagagerek
Voorwielophanging: Onafhankelijk met korte en lange draagarmen,
schroefveer over schokdemper
Achterwielophanging: Vaste multi-link achterasophanging
Velgen: 21" x 7.5"
Banden: P235/65R21 Goodyear
Lengte: 3617 mm
Breedte: 1791 mm
Hoogte (inclusief bagagerek): 1778 mm
Wielbasis: 2413 mm
Spoorbreedte voor: 1496 mm
Spoorbreedte achter: 1509 mm
Bodemvrijheid: 309 mm
Overhang voor: 577 mm
Overhang achter: 627 mm
Geschat totaalgewicht: 1350 kg
Acceleratie 0-96 km/h (0-60 mph): ±10 sec.
Geschatte topsnelheid: 140 km/h
Dodge Razor gepresenteerd in Detroit
* Spectaculair nieuw studiemodel
* Functionele vormgeving
* Indrukwekkende prestaties dankzij laag gewicht
Binnen 7 seconden accelereren naar honderd kilometer per uur, een
topsnelheid boven 225 kilometer per uur, een handgeschakelde
zesversnellingsbak, achterwielaandrijving en een motorinhoud van 2.4
liter. Dat kan maar één ding betekenen: minder gewicht, meer plezier.
DaimlerChrysler presenteerde tijdens de North American International
Auto Show in Detroit de Dodge Razor®. Een concept car die alle
elementen van een echte sportcoupé in zich heeft.
De Dodge Razor® is een efficiënt ontwerp waarin de nadruk wordt gelegd
op puur rijplezier.
De Dodge Razor® concept car is een gezamenlijk project van de Chrysler
Group design studios in Auburn Hills, Michigan en Carlsbad,
Californië. Het exterieur van dit studiemodel werd ontwikkeld door
Akino Tsuchiya en Kevin Verduyn. Voor het ontwerp van het interieur
tekenden Chris Schuttera en John Sodano. Zij lieten zich inspireren
door klassieke Europese sportautos uit de zestiger jaren, waardoor een
even modern als sober ontwerp ontstond. De naam moest een
weerspiegeling zijn van de stijl en ambiance van de auto, en dus ging
de Chrysler Group een overeenkomst aan met Razor USA als
licentiepartner van het trendsettende en jeugdige merk Razor®.
Exterieur: functioneel vormgegeven
De Dodge Razor heeft op het oog een eenvoudige vorm, maar het
lijnenspel biedt een overvloed aan emotie en is zeer doeltreffend,
zegt Tsuchiya. Dankzij zijn vormgeving en proporties schreeuwt de
Razor als het ware Ik ben brutaal, ik ben sterk, ik ben Dodge. De
opvallende Orange Slice kleur van de carrosserie benadrukt dat nog
eens extra. Kevin Verduyn voegt toe: Werken met een geheel nieuw
platform biedt veel mogelijkheden, we konden extreme vormen gebruiken.
De lange motorkap, hoge dorpels, brede body, een klein glasoppervlak
en het lage zwaartepunt; het duidt allemaal op veilige en
gecontroleerde prestaties.
De enige opvallende verfraaiingen aan de Dodge Razor zijn de chromen
bumpers, de aluminium tankdop, de klassieke deurgrepen en spiegels, en
de lampen die iets weg hebben van juwelen. Bij dit ontwerp gaat het
echt om de kracht van eenvoud en puurheid, zegt Verduyn.
Evenals de populaire Razor scooter lijkt de Dodge Razor zich bij
stilstand naar voren te bewegen. Omdat de achterwielen groter zijn dan
de toch al niet kleine voorwielen, lijkt de auto een reuzensprong naar
voren te maken. De typische Dodge grille heeft een opvallende plaats
gekregen op de voorspoiler, aan de achterkant vallen de in de spoiler
geïntegreerde uitlaatpijpen op.
Voor iedereen bereikbaar
Om een eventueel productiemodel van de Dodge Razor voor iedereen
betaalbaar te houden, werden veel bestaande onderdelen gebruikt, zowel
voor aandrijving als bodemplaat. De zesversnellingsbak werd ontwikkeld
in het Duitse Stuttgart, terwijl de motor een moderne versie is van de
bekende 2.4 liter DOHC viercilinder krachtbron van Chrysler, voor deze
gelegenheid voorzien van een turbolader met intercooler. Deze
combinatie ontwikkelt een vermogen van
187 kW/250 pk, bij een koppel van 312 Nm. Doelstelling was om een auto
te ontwikkelen met een uiteindelijke aanschafprijs in de Verenigde
Staten van rond 17.500 om de auto ook voor jonge enthousiaste rijders
bereikbaar te maken.
Interieur: no-nonsense design
Hetzelfde geldt voor het interieur. Al het noodzakelijke om te rijden
is aanwezig. Geen elektrisch bedienbare ramen of spiegels, geen
elektrisch verstelbare stoelen, elke overbodige franje is achterwege
gelaten. De Dodge Razor biedt de twee inzittenden lichtgewicht
kuipstoelen met opbergruimte erachter, vierpunts gordels en veel, heel
veel rijplezier.
Ons idee was dat je de auto verder helemaal kunt aanpassen aan je
eigen smaak met verschillende accessoires van MOPAR, aldus
interieurontwerper Schuttera.
Het instrumentenpaneel van de Dodge Razor bevat een geïntegreerde
digitale snelheidsmeter en kilometerteller, met een analoge
toerenteller. Hiernaast bevinden zich duidelijk afleesbare meters voor
oliedruk, benzinepeil en accu. Het interieur is afgewerkt in dezelfde
kleur als de carrosserie, gecombineerd met aluminium panelen.Het
interieur moest simpel en sober blijven. De Razor is gericht op de
inzittenden en benadrukt de pure kracht zoals alleen een echte
sportwagen dat kan. De Dodge Razor biedt opwindend rijplezier om zo
mee te nemen, zegt Sodano.
Voorlopige specificaties Dodge Razor:
Motor: 2.4 liter I-4 turbo/intercooler
Geschat vermogen: 187 kW / 250 pk
Geschat koppel: 312 Nm
Transmissie: Handgeschakelde zesversnellingsbak
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Structuur: Lichtgewicht stalen carrosserie
Voorwielophanging: Onafhankelijk MacPherson
Achterwielophanging: Multi-link onafhankelijk geveerd
Wielen voor: 19 x 7
Wielen achter: 20 x 7
Banden voor: 185/50R19 Goodyear
Banden achter: 185/50R20 Goodyear
Lengte: 3754 mm
Breedte: 1748 mm
Hoogte 1214 mm
Wielbasis: 2489 mm
Spoorbreedte voor: 1473 mm
Spoorbreedte achter: 1524 mm
Overhang voor: 693 mm
Overhang achter: 569 mm
Geschat gewicht: 1134 kg
Acceleratie 0-96 km/h (0-60 mph): ± 6 sec.
Topsnelheid: 225 km/h
Dodge toont met M80 toekomst van de pickup truck
* No nonsense pickup truck met eigentijdse uitstraling
* Compacte afmetingen
* Veelzijdigheid en kracht belangrijkste kenmerken
Bij de introductie van de bijzondere Dodge M80 concept car tijdens de
North American International Auto Show in Detroit heeft het publiek
getuige kunnen zijn van de toekomst van de pickup truck. Met dit
nieuwe studiemodel zorgt DaimlerChrysler voor een even krachtige als
veelzijdige auto die bovendien voor veel mensen bereikbaar is.
John Opfer, designer bij de Chrysler Group, groeide op in Californië
en had het strand en besneeuwde bergtoppen binnen handbereik;
omstandigheden die vroegen om een veelzijdige auto. In de jaren 70
reed ik al in een Jeep Wagoneer en in een Dodge Raider. We wilden voor
onze uiteenlopende bezigheden toch een modieuze vierwielaangedreven
auto die ook nog eens betaalbaar moest zijn, aldus Opfer. Dit is dan
ook precies wat ik in gedachten had toen ik de Dodge M80 aan het
tekenen was. Dit model is speciaal gericht op millennials, een jong
publiek met een actieve levensstijl. Mijn ontwerp is een moderne
interpretatie van een aantal klassieke Dodge trucks, de M80 heeft
elementen van Dodge modellen uit 1939 en 1941.
Al onze concept cars zijn dit jaar speciaal ontworpen voor de
millennium generatie, jongeren die de overgang naar het nieuwe
millennium bewust mee hebben gemaakt, zegt Dave McKinnon,
vice-president van de designafdeling van de Chrysler Group. We kwamen
erachter dat er geen enkele trendy pickup truck voor de jeugd op de
markt is, een voertuig dat geschikt is voor twee personen en hun
bagage. De Dodge M80 is precies de auto waar ze om vragen. Het is een
opvallende pickup truck, compact, licht en wendbaar, met
vierwielaandrijving en een krachtige motor.
Exterieur
De Dodge M80 is een truck met compacte afmetingen en een
karakteristieke vormgeving. Het studiemodel heeft een groot aantal
nieuwe, stylingdetails zoals de opvallende grille en koplampomlijsting
van gepolijst roestvrij staal, klassiek vormgegeven lampen, metallic
grijze, kunststof spatborden en bumpers met geïntegreerde sleephaken.
Het profiel van de M80 wordt gedomineerd door eenvoudige, scherpe
lijnen die versterkt worden door de luchtsleuven in het spatbord. De
portieren worden geopend met een in het portier aangebrachte drukknop.
De M80 beschikt verder over accenten zoals dubbele
brandstofvulopeningen van hetzelfde materiaal als de grille, en grote
smeedstalen 20-inch velgen met 265/50R20 Goodyear banden. De
praktische laadbak met een lengte van ruim 1,50 meter wordt
afgeschermd door een duurzame kunststof afdekhoes, waarop
MOPAR-accessoires zoals fiets-, ski- en surfboarddragers bevestigd
kunnen worden. In de laadklep staat het Dodge 4x4 logo geperst. Extra
grote, dubbele uitlaatpijpen en juwelen van achterlichten maken het
exterieur compleet.
De achterkant van de cabine is voorzien van een ruit die over de volle
breedte kan worden opgeklapt. Dit is niet alleen een fraai en modern
ontwerp, het is daadwerkelijk functioneel, aldus Opfer. Je kunt de
bagage in de laadruimte gemakkelijk bereiken en als de laadbak niet
lang genoeg is, krijg je met een geopend raam nog eens extra ruimte.
Interieur
Het interieur van de M80 werd ontworpen door Jeff Gale, die hiermee
voortborduurde op de visie van zijn collega John Opfer. Hij bedacht
praktische oplossingen voor ingewikkelde vraagstukken. Dit concept
vroeg om een no-nonsense, duurzaam en markant interieur, zegt Gale.
Bovendien wilden we het interieur een aantal onverwachte en jeugdige
eigenschappen meegeven.
Dat is volgens Gale ook de reden dat de binnenkant van de M80 voor een
groot deel is uitgevoerd in een opvallende gele kleur, aangevuld met
zilverkleurige kunststof covers en waterafstotende stof voor de
stoelen. De middenconsole is ook te gebruiken als draagbare koelbox,
en evenals de gemakkelijk te verwijderen stoelen buiten te gebruiken.
Achter de stoelen is een brede opbergplaats speciaal geschikt gemaakt
voor natte spullen, zoals schoenen, paraplu of een snowboard. Ook in
het instrumentenpaneel is een grote opbergruimte opgenomen. De
bestuurder wordt op de hoogte gehouden van de meest noodzakelijke
gegevens door eenvoudige, makkelijk afleesbare instrumenten. De
snelheidsmeter en kilometerteller zijn uit het midden geplaatst en
maken gebruik van dezelfde wijzerplaat als de toerenteller. De
geluidsinstallatie en kachel worden bediend door middel van grote
draaiknoppen, terwijl voor de luchtcirculatie grote ronde ventilatoren
zijn aangebracht. Het hoge prestatieniveau van de M80 wordt verder
geaccentueerd door aluminium pedalen.
Wielophanging
De M80 staat op het onderstel van de Dodge Dakota en beschikt over
onafhankelijke voorwielophanging met korte en lange draagarmen,
gecombineerd met een vaste as en bladveren achter. Dat betekent dat
bij het ontwikkelen van de M80 een groot aantal bestaande componenten
kon worden gebruikt, met een betaalbaar productieproces tot gevolg.
Voor aandrijving zorgt de nieuwe 3.7 liter V6 benzinemotor van de
Chrysler Groep, gecombineerd met een handgeschakelde
vijfversnellingsbak. Deze transmissie is gekoppeld aan een tussenbak
met permanente vierwielaandrijving en heeft een sportief
schakelgedrag.
Met een geschat gewicht van 1134 kilo en een motorvermogen van 157
kW/210 pk en 319 Nm koppel, levert deze M80 pickup truck
indrukwekkende prestaties. De auto heeft een geschatte topsnelheid van
160 km/h en accelereert van 0 tot 100 km/h in iets meer dan acht
seconden. Deze eigenschappen en de functionaliteit van de auto zijn
volgens ons zaken die voor de millennials van belang zijn, aldus John
Opfer. Deze truck is helemaal nieuw uit Detroit. De M80 belooft een
combinatie van stijl, veelzijdigheid, sportieve prestaties en zal
economisch in het gebruik zijn.
Voorlopige specificaties Dodge M80 concept car
Motor: 3.7 liter 90° V-6
Geschat vermogen: 157 kW/210 pk
Geschat koppel: 319 Nm
Transmissie: Handmatige vijfversnellingsbak
Aandrijving: Permanente vierwielaandrijving met
lage en hoge gearing
Carrosserie: Stalen carrosserie op chassis
Voorwielophanging: Onafhankelijk met korte en lange draagarmen,
schroefveer over schokdemper
Achterwielophanging: Vaste achterasophanging met
bladveren en schokbrekers
Velgen: 20" x 9.0"
Banden: P265/50R20 Goodyear
Lengte: 4229 mm
Breedte: 1630 mm
Hoogte (inclusief bagagerek): 1687 mm
Wielbasis: 2845 mm
Spoorbreedte voor: 1537 mm
Spoorbreedte achter: 1537 mm
Bodemvrijheid: 241 mm
Overhang voor: 559 mm
Overhang achter: 826 mm
Lengte laadbak: ± 1500 mm
Geschat totaalgewicht: 1134 kg
0-96 km/h (0-60 mph): ±8sec.
Geschatte topsnelheid: 160 km/h