Chrysler Nederland

LPG informatie

Invoer auto

18 januari 2002

Chrysler toont veel nieuws tijdens Detroit Motor Show Tijdens de afgelopen North American International Auto Show 2002 in Detroit viel op de stand van Chrysler, Jeep en Dodge veel fraais te bewonderen. Vanzelfsprekend was de definitieve productieversie van de Chrysler Crossfire daarbij. Met niet minder dan zes bijzondere concept cars toonde Chrysler in Detroit daarnaast haar toekomstvisie. Van de Chrysler Pacifica tot de Dodge Razor en de Jeep Compass; zonder uitzondering modellen die met de grootst mogelijke zorg en oog voor detail zijn ontworpen.

Chrysler Pacifica: segmentbepalende concept car


* Moderne 3.5 liter V6 en vierwielaandrijving
* Productiemodel in 2003

* Zitplaatsen voor zes personen

Tijdens de North American International Auto Show 2002 in Detroit heeft Chrysler onder de naam Pacifica een nieuwe concept car gepresenteerd. De Chrysler Pacifica treedt direct in de voetsporen van voorgangers zoals de PT Cruiser en Crossfire, door te breken met bekende waarden van bestaande segmenten. Tegelijkertijd maakte DaimlerChrysler in Detroit bekend dat het concept nog dit jaar opvolging krijgt van een productiemodel. De productie zou vervolgens in 2003 van start kunnen gaan, waarna de Pacifica in 2004 op de markt verschijnt.

De Chrysler Pacifica past in geen enkel bestaand segment. Het is een geheel nieuw model dat net zo succesvol zal zijn als onze Chrysler Voyager en PT Cruiser, zegt Dieter Zetsche, CEO van de Chrysler Group. De Chrysler Pacifica is een sportieve toerwagen met de juiste verhoudingen tussen afmetingen en uitrusting en is uitermate geschikt voor het afleggen van lange afstanden. Met zijn uiterlijke verschijning onderscheidt hij zich duidelijk van elke concurrent. De auto kent een uiterst lage instaphoogte, stoelen van hoge kwaliteit, drie zitrijen en heeft de rijeigenschappen van een topklasse sedan.

Na de segmentbepalende PT Cruiser te hebben ontworpen, bedachten de Chrysler-designers weer iets geheel nieuws achter de tekentafel. Bij het ontwerpen van de Chrysler Pacifica hadden ze niets minder voor ogen dan een nieuw topmodel in het modellengamma van Chrysler.

Naast unieke afmetingen en proporties, heeft de Chrysler Pacifica een zeer rijke uitrusting, aldus Richard Schaum, Executive Vice President, Manager Product Development and Quality van de Chrysler Group. We hebben de Pacifica onder meer voorzien van onze 3.5 liter motor, vierwielaandrijving en verstelbare pedalen. Bovendien beschikt de auto over een in het dashboard geïntegreerd navigatiesysteem, handsfree communicatieset en de in de auto-industrie unieke elektrisch bedienbare achterklep. Op het gebied van veiligheid is onder meer gedacht aan zij-airbags voor de drie zitrijen, een bandenspanningsmeter en ABS op alle wielen.

Aandrijving
De Chrysler Pacifica concept car is uitgerust met een moderne 3.5 liter V6 benzinemotor met vier kleppen per cilinder. De auto beschikt bovendien over vierwielaandrijving, waarvoor een vermogen van 179 kW/240 pk beschikbaar is.

Exterieur: even fraai als veilig
Het exterieur van de Chrysler Pacifica is bijzonder fraai en heeft een degelijke uitstraling. Over de volle breedte van de grille prijkt de bekende Chrysler wing. Over de gehele lengte van de motorkap loopt een even fraaie als kenmerkende, verhoogde rand. In de voorbumper zijn opvallende zilverkleurige accenten geïntegreerd, en geeft het aangebrachte profiel een indruk van onderliggende stevigheid. Voor verlichting zorgen apart vormgegeven koplampen en mistlampen die gebruik maken van complexe lichttechnologie.

De elegante, doch solide vormen van de Pacifica lopen door in het zijprofiel, waar de grote 19-inch aluminium velgen één vlak lijken te vormen met de carrosserie. De profiellijnen van het model, voorzien van dezelfde zilverkleurige accenten als de bumpers, beginnen bij het voorraam en lopen door tot de achterlichten. Bij de voorste wielkast begint een duidelijke carrosserielijn die langzaam oploopt naar achteren, waardoor profiel en breedgeschouderd voorkomen worden benadrukt. Het zijaanzicht vertoont een geheel nieuwe benadering van de wijze waarop glasoppervlak en metaal zich tot elkaar verhouden, voor de ontwerpers van Chrysler de vooraankondiging van een nieuwe trend.

De achterkant van de Chrysler Pacifica heeft een duidelijk eigen karakter dankzij de geïntegreerde zwarte spoiler die bijdraagt aan de aërodynamische vorm. De daklijn loopt door in de spoiler, waarin tevens het derde remlicht is opgenomen. Net als de neus is de achterzijde voorzien van een stevige bumper met een opvallend zilverkleurig profiel, die het geheel een solide en fijn afgewerkte aanblik geeft.

Interieur: op inzittenden gerichte topklasse
Het interieur wordt gedomineerd door fraaie vormen met nadruk op de kwaliteit van de gebruikte materialen. Iedereen die plaatsneemt in de Pacifica zal onder de indruk zijn van het bijzondere interieur, ongeacht of die persoon op de eerste, tweede of derde zitrij zit. Ons doel was om alle inzittenden het gevoel te geven van eersteklas reizen. In de Chrysler Pacifica betekent de tweede zitrij zeker geen tweede klasse, aldus Trevor M. Creed, Senior Vice President van de Chrysler Groep.

Het luxueuze interieur openbaart zich als de voor- of achterportieren met de elektronische ontgrendeling worden geopend . Waar de passagiers van een SUV nogal eens in hun voertuig moeten klimmen, is de instaphoogte van de Chrysler Pacifica precies goed. Bovendien geeft de opstelling van de eerste en tweede rij zitplaatsen de inzittenden een sterk gevoel van veiligheid en een uitstekend uitzicht op de weg voor hen.

Een van de meest opvallende elementen in het interieur van het Pacifica concept is het glazen panoramadak dat de gehele lengte van het dak beslaat. Door het glazen dak ontstaat een open en uitnodigende sfeer in het voertuig, en hebben de passagiers optimaal uitzicht op de wereld buiten.

Het op de bestuurder gerichte instrumentenpaneel wordt gekenmerkt door dynamische lijnen, fraaie vormen en degelijk materiaalgebruik. Het dashboard is afgewerkt met fraaie zilverkleurige accenten. De hoge kwaliteit wordt nog benadrukt door houtinleg delen die van het dashboard doorlopen tot de achterportieren.

In het instrumentarium is onder meer een navigatiesysteem opgenomen. Dit maakt gebruik van een nieuwe technologie, waardoor het lijkt of de route-informatie als een film op het scherm wordt geprojecteerd. Hierdoor is het aflezen van de informatie even eenvoudig als het controleren van de snelheid. De bediening van het navigatiesysteem bevindt zich onopvallend, doch makkelijk bereikbaar rechts van het instrumentenpaneel.

Alle zetels zijn afgewerkt met leder. Voor alle verstelmogelijkheden van de voorstoelen is in de Chrysler Pacifica elektronische bediening aanwezig. De bestuurder en passagier voor kunnen lendensteunen en zitting instellen voor individueel optimaal comfort. Ook de pedalen zijn elektrisch verstelbaar. De eerste twee zitrijen beschikken over stoelverwarming en bieden de inzittenden evenveel comfort als captains chairs. Om het rijcomfort nog verder te vergroten, beschikt de Chrysler Pacifica over een lange middenconsole, compleet met bekerhouders, opbergruimte en ventilatiesysteem. Voor de achterpassagiers is in het dak een DVD-scherm aangebracht, waar een Surround Stereo System met acht Infinity® speakers bijdragen aan een optimaal audiovisueel genoegen.

Zoals bij onze concept cars steevast de bedoeling is, zal de productieversie van de Chrysler Pacifica die we dit jaar nog onthullen, dezelfde emotie en karaktertrekken in zich dragen als het studiemodel. De Pacifica is duidelijk Amerikaans en ook duidelijk Chrysler. Bij de Chrysler Pacifica gaat het om de reis, de bestemming is van minder belang, aldus Creed.

Geschiedenis
De Chrysler Groep staat bekend om het concipiëren van nieuwe segmenten en het bieden van innovatieve concepten in bestaande markten. In 1983 introduceerde Chrysler met de minivan een concept dat het aanzien van personenvervoer voorgoed zou veranderen. Cab-forward design deed zijn intrede in 1992, waardoor de Chrysler Concorde over het ruimste interieur in het segment van de grote limousines kon beschikken. De Chrysler Sebring blies in 1996 de Amerikaanse belangstelling voor cabriolets nieuw leven in, waarna in 1999 de PT Cruiser nieuwe normen stelde op het gebied van persoonlijk transport. Met de Chrysler Pacifica wordt aan de vele innovatieve en baanbrekende ontwerpen een nieuw hoofdstuk toegevoegd.

Voorlopige specificaties Chrysler Pacifica:

Motor: 3.5 liter SOHC V-6 24V
Geschat vermogen: 179 kW / 240 pk
Geschat koppel: 340 Nm
Transmissie: Automatische viertraps versnellingsbak voorzien van AutoStick®
Aandrijving: Vierwielaandrijving

Voorwielophanging: Multilink, onafhankelijk
Achterwielophanging: McPherson, onafhankelijk

Velgmaat: 19 inch
Banden: Michelin 255/50R19

Lengte: 5052 mm
Breedte: 1986 mm
Hoogte 1648 mm
Wielbasis: 2954 mm
Spoorbreedte voor: 1684 mm
Spoorbreedte achter: 1684 mm
Overhang voor: 1018 mm
Overhang achter: 1079 mm

Kleur exterieur: Satin Jade
Kleur Interieur: Two-tone Jade Spinneybeck

De belangrijkste eigenschappen van de Chrysler Pacifica concept car 2002:


* 3.5 liter SOHC V-6 motor met 4 kleppen per cilinder
* Inschakelbare vierwielaandrijving en voorwielaandrijving met traction control

* Viertraps automaat met AutoStick®

* Onafhankelijke wielophanging

* Achtervering met niveauregeling

* ABS

* Grote actieradius (645 km)

* Zijairbags voor drie zitrijen

* Bandenspanningsmeter

* Startonderbreking

* Alarmsysteem

* Elektrisch te openen/sluiten achterklep
* Elektrisch schuifdak

* Elektrisch verstelbare pedalen met geheugenfunctie
* Geïntegreerd navigatiesysteem

* Topklasse stoelen op eerste en tweede zitrij
* 10-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen
* Viervoudig elektrisch verstelbare stoelen op 2e zitrij
* Verwarmbare stoelen op eerste en tweede zitrij
* Tweede rij met verschuifbare kuipvormige stoelen, meervoudig instelbaar en neerklapbaar

* Uitgebreide geheugenfuncties (voor radio, bestuurdersstoel, spiegels en pedalen)

* Middenconsole en armsteunen op eerste en tweede zitrij
* Achterbank 50/50 neerklapbaar

* Dual zone automatische airconditioning met lucht/deeltjes filter
* Lederen stuurwiel en pookknop

* Hands-free communicatie systeem

* Satelliet radio

* Infinity Theater Surround-sound Stereosysteem
* 6 CD/DVD-wisselaar in dashboard

Chrysler begint nieuwe jaar goed met Crossfire


+ Concept car wordt weer werkelijkheid
+ Productie start in 2003

+ Fabriek in Duitsland

Een studiemodel dat vorig jaar reeds grote indruk maakte tijdens de North American International Auto Show, is de Chrysler Crossfire. Deze concept car riep dermate positieve reacties op dat DaimlerChrysler al snel besloot een productiemodel van de sportcoupé te vervaardigen. Dat de ontwerpers van Chryler er geen gras over hebben laten groeien, mag blijken uit het feit dat de Crossfire begin 2003 in productie wordt genomen. Het Duitse bedrijf Karmann zal de productie van de Crossfire voor haar rekening nemen in de fabrieken in het Duitse Osnabrück. Het model verenigt derhalve het beste van twee werelden: Amerikaans ontwerp en Duitse degelijkheid.

Sportcoupé van de toekomst
De Chrysler Crossfire is de sportcoupé van de toekomst, het is een Amerikaanse droomauto die werkelijkheid is geworden, zegt Dieter Zetsche, CEO van de Chrysler Group. De auto treedt direct in de voetsporen van de Dodge Viper, Chrysler Prowler en PT Cruiser, het is van concept tot productiemodel wederom een indrukwekkende prestatie van DaimlerChrysler. Het is een eersteklas ontwerp met een opvallende vormgeving.

De Chrysler Crossfire is symbolisch voor de fusie tussen Daimler en Chrysler, vervolgt Zetsche. Het is een uitstekend voorbeeld van wat wij gedisciplineerde frivoliteit noemen. Dankzij de goede samenwerking brengen wij een uiterst gewild voertuig op de markt, waarbij we onze sterke punten combineren en mogelijkheden optimaal benutten.

De Chrysler Crossfire is een lage tweezits coupé met even scherpe als elegante vormen. Onder de fraai vormgegeven, lange motorkap ligt een 3.2 liter 90° V6, 18-kleps, SOHC benzinemotor. Voor de aandrijving van de achterwielen zorgt een volledig gesynchroniseerde handgeschakelde zesversnellingsbak of een vijftraps automatische transmissie. Het motorvermogen bedraagt 160 kW / 215pk, de maximale trekkracht bedraagt 310 Nm.

Begin 2003 zal Chrysler de Crossfire in productie nemen, in de Karmann fabrieken in het Duitse Osnabrück. Karmann is sinds jaar en dag partner van DaimlerChrysler en heeft meer dan honderd jaar ervaring met het produceren van automobielen. Karmann werd opgericht in 1901 en is een vooraanstaande full-service leverancier voor verschillende bedrijven in de auto-industrie.

Klassiek design met krachtige uitstraling
Het uitgesproken jeugdig getinte klassieke, heldere design wordt weerspiegeld in de gestroomlijnde, atletische lijnen van het concept. De fraai gewelfde vorm van de motorkap richt de aandacht op het gevleugelde Chrysler embleem en de nieuwe grille.

De Crossfire met zijn koolstofvezelcarrosserie uit één stuk op een volledig aluminium frame roept eerder associaties op met architectuur dan met traditioneel auto-design. Opvallend is het beperkte glasoppervlak, waardoor inzittenden het idee krijgen dat ze zich in een veilige cockpit bevinden. Net zoals bij de Chrysler Atlantic concept car die in 1995 debuteerde, loopt midden over de volle lengte van de Chrysler Crossfire een verhoogde rand, als een soort ruggengraat die het dynamische karakter versterkt en de auto een gebeiteld aanzien geeft. De compacte carrosserie verraadt een laag zwaartepunt; de lange wielbasis van 2606 mm en de grote spoorbreedte - 1481 mm voor en 1521 mm achter - een hoge mate van stabiliteit.

Met opvallende mat-aluminium accenten vertoont het exterieurontwerp van de Crossfire een achtersteven die de achtervelgen, banden en brede spatschermen benadrukt. De brede wielkasten van de auto omvatten grote 19 inch wielen achter. De voorwielen zijn iets kleiner, hoewel deze met 18 inch nauwelijks minder indrukwekkend zijn. Dankzij de iets grotere achterwielen krijgt het zijprofiel van de auto een krachtige, actieve uitstraling. Om sportieve prestaties extra te benadrukken, beschikt de Crossfire over een achterspoiler die pas geactiveerd wordt als het voertuig een snelheid van 80 km/h bereikt.

Interieur: machinale precisie
Het interieur van de Crossfire schittert door een rijk spectrum aan kleuren en materialen, geaccentueerd door lederen bekleding in de twee kleuren Dark Slate Gray en Light Taupe. De opvallende ruggengraat die de carrosserie siert, komt in het interieur terug op de mat-aluminium middenconsole. De fraaie vorm lijkt via het voorraam zijn weg naar buiten te vinden, op zoek naar aansluiting bij het exterieur. In de rest van het interieur zijn verder vele mat-aluminium elementen te vinden. Alle elementen bij elkaar vormen een organisch geheel, dat met uiterste precisie is samengesteld en vormgegeven.

Trevor Creed, Vice President van de Designafdeling van de Chrysler Groep: Het interieur van de Crossfire maakt een nette, afgewerkte indruk. De Chrysler Crossfire is een spannende combinatie van hoogwaardige technologie en gepassioneerd, Amerikaans design. Wie instapt, wil ongetwijfeld direct wegrijden.

Crossfire completeert leveringsgamma
In elk segment dat we hebben bedacht of waarin we meedoen, hebben we de juiste snaar weten te raken, zegt Tom Marinelli, Vice President van het Global Brand Center van de divisie Chrysler/Jeep. Van de Chrysler PT Cruiser tot de 300M en de Grand Voyager, al onze voertuigen combineren baanbrekend design met uitzonderlijke prestaties. De Crossfire is de ultieme expressie van het merk Chrysler. We denken dat we met de Chrysler Crossfire veel nieuwe klanten kunnen aantrekken, die tot dusverre wellicht niet echt belangstelling voor ons merk hadden.

Het modellengamma van Chrysler heeft in het recente verleden reeds de nodige prijzen gewonnen. Modellen zoals de 300M, PT Cruiser, Sebring Sedan, Sebring Cabrio, Prowler, Voyager en Grand Voyager zijn zonder uitzondering bijzonder populair bij het publiek. Chrysler heeft het modernste leveringsgamma in de gehele autobranche, de in Europa niet leverbare Prowler is momenteel het oudste model dat Chrysler aanbiedt.

Belangrijke kenmerken van de Chrysler Crossfire:


+ 3.2 liter, 18-kleps, SOHC V-6 motor
+ 160 kW / 215 pk en 310 Nm koppel

+ Handmatige zesversnellingsbak of automatische vijftraps transmissie

+ Achterwielaandrijving

+ Rondom ABS, geventileerde schijfremmen 300 x 28 mm vóór, bekrachtigde schijfremmen 278 x 9 mm achter
+ Elektronisch Stabiliteits Programma, beïnvloedt onder meer ontsteking en bediening van de gasklep zodat het motorvermogen optimaal wordt overgebracht
+ Automatische Slip Reductie, traction control stelt spinnende wielen vast en remt elk individueel wiel af of beperkt het motorvermogen totdat grip is hersteld

+ Onafhankelijke wielophanging met schroefveren en gasgevulde schokbrekers voor

+ Onafhankelijke vijfvoudige wielophanging met schroefveren en gasgevulde schokbrekers achter

+ Verstelbare stuurkolom

+ Achterspoiler, snelheidsafhankelijk
+ Bose Accoustimass® Sound System

+ Aluminium wielen

Voorlopige Specificaties Chrysler Crossfire 2004

Gewicht: 1395 kg
Lengte: 4046 mm
Wielbasis: 2400 mm
Overhang voor: 813 mm
Overhang achter: 833 mm
Breedte: 1755 mm
Hoogte: 1300 mm

Wielbreedte voor 1488 mm
Wielbreedte achter: 1501 mm

Afmeting voorbanden: 225/40VR18
Afmeting voorwielen: 18 x 7.5
Afmeting achterbanden: 225/35VR19
Afmeting achterwielen: 19 x 9

Kleur exterieur: Sapphire Silver Pearl met
Starbrite Silver accenten
Kleur interieur: Dark Slate Gray en Light Taupe met Starbrite Silver accenten

Jeep Compass wijst de weg


+ Geheel nieuwe concept car

+ Veelzijdigheid voor compacte prijs
+ 3.7 liter Powertechä motor met 157 kW/210 pk
Tijdens de North American International Auto Show in Detroit beleefde de Jeep Compass zijn wereldpremière. Jeep presenteerde hiermee een geheel nieuwe concept car die zich in een stedelijke omgeving uitstekend thuisvoelt, maar die tegelijkertijd alle kwaliteiten van een sportieve rally-auto in zich heeft. De Jeep Compass staat op het platform van de bekende Jeep Cherokee, waarbij de vormgeving doet denken aan het studiemodel dat Jeep in 1998 onder de naam Jeep Jeepster introduceerde. Dit nieuwe concept, met de toepasselijke naam Compass, wijst klanten in dit segment de weg naar de toekomst.

Het Pacifica Designcenter van de Chrysler Groep in Californië kreeg de opdracht om voor Jeep een nieuw concept te ontwikkelen, specifiek gericht op millennials. Zeker in de Verenigde Staten is dit een belangrijke nieuwe doelgroep, bestaand uit mensen jonger dan 24 jaar, die in aantal de baby boomer generatie overvleugelen. Bij veel van deze jonge mensen is het merk Jeep een serieuze optie bij het aanschaffen van een auto.

Millennials willen over het algemeen een originele en betaalbare auto om hun vrienden en spullen te kunnen vervoeren, aldus Trevor Creed, Senior Vice President van de Designafdeling van de Chrysler Groep. Het liefst zouden ze in een exotische sportwagen rijden, maar dit kunnen ze zich meestal niet veroorloven. Bovendien beschikt een dergelijk model niet over de gewenste ruimte en veelzijdigheid. Met hun voorkeur voor het merk Jeep in gedachten, ontwikkelden we de Compass die aan alle wensen voldoet: een compacte SUV die uitstekende prestaties en veel laadruimte combineert met een aantrekkelijke prijs.

Net als een rally-auto beschikt de tweedeurs Jeep Compass over vierwielaandrijving, een korte wielbasis en een laag zwaartepunt. De Compass bestaat uit een lichtgewicht stalen uniframe constructie, die is voorzien van een 3.7 liter V6 PowerTechä motor. Deze levert een vermogen van 157 kW/210 pk en zorgt ervoor dat de auto onder werkelijk alle omstandigheden uit de voeten kan, ongeacht of er gereden wordt op verharde of onverharde wegen, of in de sneeuw.

De groene kleur van de carrosserie doet sterk denken aan de kleurstellingen zoals het leger die gebruikt, aldus Michael Castiglione, exterieur designer van de Jeep Compass. De kleuren van het exterieur en interieur benadrukken een integriteit die voortkomt uit de beste Jeep traditie. Designer Jordan Meadows voegt toe: Het instrumentenpaneel vertoont een sterke gelijkenis met de cockpit van een straaljager. Met enkele high-tech meters en instrumenten, en natuurlijk een kompas, hebben we de styling van het interieur eenvoudig, opgeruimd en functioneel gehouden.

Alle primaire functies zijn te bedienen door middel van draaibare knoppen. De meters hebben het meeste weg van traditionele wijzerplaten, waarbij de klassiek en aërodynamisch vormgegeven luchtventilatoren niet uit de toon vallen. Een stevige handgreep loopt over de gehele breedte van het dashboard, een opvallend element dat als een soort ruggengraat ook in de rest van het interieur is terug te vinden. In het dak is over de volle lengte een overhead console aangebracht, voorzien van een multifunctioneel aansluitpunt met LCD scherm.

De inzittenden kunnen plaatsnemen in vier comfortabele kuipstoelen, die zorgen voor veel steun en een hoge zitpositie. De stoelen zijn afgewerkt met leer en Goretexâ, in dezelfde kleur G Force Green als de carrosserie. De achterstoelen zijn eenvoudig neerklapbaar, waardoor een vlakke laadvloer ontstaat, die is uitgevoerd in mat roestvrij staal en is voorzien van geïntegreerde bevestigingspunten. Zoals het bij een echte Jeep hoort, is het interieur verder afgewerkt met voorgevormde rubberen matten en is het reservewiel aangebracht op de achterklep.

Het exterieur van de Jeep Compass heeft een duidelijk eigen identiteit, met enkele opvallende details. Zo is over de gehele lengte van de spatborden zijverlichting aangebracht en zorgen dorpels van geborsteld staal voor extra stevigheid. Het dak is dankzij een even stevige als unieke constructie beschermd tegen de krachten waaraan een linnen dak tijdens het rijden wordt blootgesteld.

Ons doel was om van de Jeep Compass een stevige en duurzame auto te maken, die de meest veeleisende terreinen moet kunnen bedwingen, aldus Castiglione. Met dit voertuig hoef je niet zachtzinnig om te gaan. Je kunt je echt uitleven, de carrosserie kan er prima tegen. Als bestuurder van de Compass kun je overal heen en alles doen. Go anywhere, do anything. Het is tenslotte een onvervalste Jeep, tot aan de grille met zeven sleuven en de grote wielkasten.

Voorlopige specificaties Jeep Compass concept car:

Geschat vermogen: 157 kW/210 pk
Geschat koppel 319 Nm
Transmissie: Viertraps automaat
Aandrijving: Vierwielaandrijving
Motor: 3.7 liter 90° V-6

Carrosserie: Stalen uniframe body
Wielophanging voor: Onafhankelijk met hoge en lage draagarmen, schroefveren
gasgevulde schokbrekers, stabilisatorstang
Wielophanging achter: Starre as met meervoudige draagarmen, schroefveren
gasgevulde schokbrekers, stabilisatorstang
Wielen: 20" x 8.5"
Banden: P235/55R20 Goodyear

Lengte: 4150 mm
Breedte: 1834 mm
Hoogte: 1636 mm
Wielbasis: 2649 mm
Spoorbreedte voor/achter: 1544 mm
Bodemvrijheid: 211 mm
Overhang voor: 711 mm
achter: 790 mm
Geschat gewicht: 1406 kg

Acceleratie 0-96 km/h (0-60 mph): ± 9 sec.
Topsnelheid: ± 176 km/h

Jeep Wrangler Rubicon 2003 stelt nieuwe norm


* De beste Jeep Wrangler ooit

* Ultieme off-road kwaliteit

* Interieur verfijnd

Tijdens de North American International Auto Show in Detroit heeft Jeep® voor het eerst de nieuwe Jeep Wranger Rubicon 2003 aan het publiek getoond. Ook deze Jeep staat garant voor ongeëvenaard plezier en vrijheid in de open lucht, en maakt de uitdrukking go anywhere, do anything meer dan waar. De nieuwe Wrangler Rubicon beschikt over off-road capaciteiten die tot dusverre waren voorbehouden aan speciaal geprepareerde voertuigen.

Jeep is al zestig jaar koploper in het segment waarvan het merk zelf de grondlegger is. Met de Wrangler Rubicon legt Jeep de lat opnieuw hoger, de auto beschikt over precies die off-road kwaliteiten waar onze enthousiaste klanten om vragen, aldus Tom Marinelli, Vice President van het Global Brand Center van de divisie Chrysler/Jeep.

De Wrangler een directe afstammeling van de originele Jeep van meer dan zestig jaar geleden is een exponent van de unieke geschiedenis van het merk, en is veel geïmiteerd maar nooit geëvenaard. Ooit ontstaan uit bittere noodzaak, bezat het voertuig dat later het SUV-segment een gezicht zou geven, unieke eigenschappen en een onverzettelijk karakter. Die kwaliteiten leven voort in de voertuigen die Jeep vandaag de dag nog maakt.
De ongekende mogelijkheden van Jeep voertuigen ondersteunen het go anywhere, do anything-karakter dat voor avonturiers over de hele wereld bijna tot religie is verworden, zegt Marinelli. Deze groep off-road enthousiastelingen is slechts een klein deel van onze klantenkring, maar wij weten dat elke eigenaar van een Jeep de wetenschap koestert dat zijn voertuig in elk terrein uit de voeten kan.

Juist die wetenschap zorgt voor de speciale band die Jeep eigenaren met hun voertuigen hebben, en de Wrangler Rubicon voegt daaraan een geheel eigen hoofdstuk toe. De meeste Jeep eigenaren hebben met de aanschaf van hun auto een jarenlang gekoesterde wens in vervulling zien gaan. Jeeprijders zijn te vinden in elke leeftijdscategorie, maar hebben verschillende dingen met elkaar gemeen: ze zijn op zoek naar opwindende en fysieke uitdagingen en persoonlijke vrijheid. Jeep eigenaren zijn ware avonturiers die het verschil tussen origineel en imitatie onmiddellijk herkennen.

Met de Wrangler Rubicon richt Jeep zich op kopers die het off-road avontuur met veel enthousiasme aangaan. Deze mensen zien de fraaiste onbetreden paden als ultieme uitdaging om te ontdekken en bedwingen. Daarmee geven zij de juiste betekenis aan de exclusieve Jeep-slogan go anywhere, do anything.

Rubicon Tracé
De naam Rubicon staat voor meer dan de 35 zwaarste off-road kilometers in Noord-Amerika. Het is tevens de naam die Jeep® heeft gegeven aan de ultieme terreinauto. Liefhebbers uit de hele wereld komen naar Noord-Californië om hun vierwielaangedreven kunsten te testen op het Rubicon Trail. De Jeep ontwerpers hebben de meest competente Wrangler ooit ontworpen, de ware Jeep liefhebber weet precies wat dat betekent. De Jeep Wrangler Rubicon 2003 is ontworpen om het meest veeleisende terrein te bedwingen, zelfs terrein dat voorheen was voorbehouden aan speciaal geprepareerde voertuigen.

De Jeep Wrangler Rubicon 2003 is uitgerust met een aantal opties waarmee off-road liefhebbers in het meest extreme terrein uit de voeten kunnen, waarna ze gemakkelijk naar huis kunnen rijden, zegt Craig Love, vicevoorzitter Jeep Platform Engineering, DaimlerChrysler.

De stevige terreinbanden en aluminium dorpels vormen een indicatie voor de indrukwekkende prestaties waartoe de Jeep Wrangler Rubicon in staat is, het onderstel zorgt er echter voor dat de auto deze naam echt waardig is. De Wrangler Rubicon is zowel voor als achter voorzien van sperdifferentiëlen, aangepaste assen en een tussenbak met een overbrengingsverhouding van 4:1.

Extra zware off-road uitrusting
De nieuwe Jeep Wrangler Rubicon heeft sperdifferentiëlen die de bestuurder tijdens het rijden kan inschakelen wanneer de versnellingsbak in lage gearing staat, bij een snelheid lager dan 16 km/h. Met een op het dashboard gemonteerde tuimelschakelaar kan de bestuurder de achteras blokkeren, om vervolgens de aandrijving naar de voorwielen zo af te stemmen dat hij over een optimale wendbaarheid beschikt.

Een pneumatische lage drukpomp doet stiller en betrouwbaarder zijn werk. Deze pomp vergrendelt mechanisch de aandrijfassen van alle vier de wielen en houdt die op gelijke snelheid. Vergrendelt de bestuurder de achteras niet, dan heeft de as een voorziening die slip - afhankelijk van het koppel - in beperkte mate mogelijk maakt, en die zodoende grip en wegligging verbetert. Aandrijfassen model Dana 44 met overbrengingsverhoudingen 4.10:1 op zowel voor- als achterwielen bieden duurzaamheid en kracht die gevergd worden onder extreem off-road gebruik.

Een versnellingsbak met een 4:1 ratio bij lage gearing zorgt ervoor dat het voertuig, bij zeer lage snelheid, over uitstekende rijeigenschappen beschikt en dat de trekkracht altijd optimaal over de vier wielen wordt verdeeld. De fixed-output NVG241OR tussenbak werd speciaal voor de Wrangler Rubicon ontwikkeld, om te voldoen aan de zware eisen die het ruigste terrein aan een voertuig stelt. Om dezelfde reden werden extra stevige aandrijfassen met speciale koppelingen gemonteerd.

Krachtige motoren
Om deze extra zwaar uitgevoerde onderdelen in beweging te zetten, wordt de Jeep Wrangler Rubicon standaard voorzien van de 4.0 liter PowerTech I-6 motor, een zescilinder lijnmotor die wordt geleverd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Optioneel is een automatische viertraps versnellingsbak leverbaar. De 4.0 liter benzinemotor is goed voor een vermogen van 142 kW/190 pk bij 4600 toeren per minuut. De maximale trekkracht bedraagt 319 Nm, reeds beschikbaar bij 3200 toeren per minuut.

Nieuwe velgen
De Jeep Wranger Rubicon staat op vijfspaaks 16 inch aluminium wielen. De velgen hebben een schaalvormig profiel om deze te behoeden voor puntige rotsen en andere gevaren in het terrein. Speciale 31 Goodyear Wrangler banden zorgen onder elke omstandigheid voor optimale grip. Deze P245/75R16 banden zijn vervaardigd uit een verstevigde rubbersoort, voor extra duurzaamheid en weerstand tegen lekrijden. Een profiel dat doorloopt op de zijkant van de banden helpt de Jeep op de zwaarste terreinen in het juiste spoor te houden. De afmeting van de banden zorgt bovendien voor extra bodemvrijheid. De Jeep Wrangler Rubicon beschikt rondom standaard over schijfremmen. Op de weg geven deze meer gevoel bij het remmen, een korte remweg en verminderde remfading.

Bewezen kwaliteit
De Jeep Wranger Rubicon 2003 heeft uitgebreide duurtests ondergaan, die speciaal voor dit model werden ontwikkeld. De Jeep ontwerpers hebben aan bestaande proeven onderdelen toegevoegd en nieuwe proeven bedacht om de auto onder zware omstandigheden te testen. Tijdens deze ´K4´ duurzaamheidproef wordt zowel op de weg als in het terrein gereden om de carrosserie en aandrijving te beoordelen. Om de nieuwe versnellingsbak en sperdifferentiëlen te testen, legden specialisten van Jeep een eigen testbaan aan en werd zelfs een deel van het befaamde Rubicon Trail nagemaakt. De auto werd op de meest uiteenlopende terreinen door heel Amerika getest, terwijl vitale onderdelen zoals aandrijfassen en versnellingsbak beproevingen ondergingen op de testbank.

Uniek exterieur
Jeep voorzag de carrosserie van de Wrangler Rubicon van een aantal unieke elementen, waardoor de auto nog meer opvalt. Zo is de auto herkenbaar aan speciale ´Rubicon´ afbeeldingen op weerszijden van de motorkap. Degelijke aluminium dorpellijsten zorgen aan beide kanten voor extra bescherming tijdens het rijden in zwaar terrein. De Wrangler Rubicon is verkrijgbaar in de kleur Inca Gold en een aantal andere bekende Wrangler kleuren.

Verfijnd interieur past bij ruig exterieur
De Wrangler Rubicon heeft verschillende wijzigingen aan het interieur ondergaan. De leefruimte is aanzienlijk verfijnd, zonder dat de essentie van de ware Jeep uit het oog werd verloren.

De belangrijkste wijzigingen:


* Interieur uitgevoerd in Donkergrijs of Kaki, afgewerkt met hoogwaardige materialen

* Beschermingsmateriaal om roll-bar, bestaand uit energie absorberende foam

* Optioneel elektrochromatische achteruitkijkspiegel (automatisch dimmend), voorzien van temperatuurmeter, kompasdisplay en kaartleeslamp

* Vierspaaks stuur, extra power outlet op het dashboard
* Nieuwe voorstoelen, extra verstelbaar voor meer ruimte en comfort achter het stuur

* Achterzitting verlengd voor extra zitcomfort
* Passagiersstoel eenvoudiger neer te klappen, waardoor achterbank beter bereikbaar is

* Achterbank eenvoudig neerklapbaar en te verwijderen, dankzij nieuwe bevestiging

* Interieurverlichting aan weerszijden achter de B-stijl met optionele luidsprekers

VOORLOPIGE SPECIFICATIES 2003 JEEP® WRANGLER RUBICON

Motor: 4.0 liter PowerTech I-6
Transmissie: Handmatige vijfversnellingsbak
Viertraps automatische versnellingsbak
Tussenbak: NV241OR met 4.0:1 low-ratio
Assen: Dana M44 4.10 ratio
Elektrisch/pneumatisch sperdifferentieel voor en achter, te selecteren door bestuurder

Wielbasis: 2373 mm
Totale lengte
Inclusief reservewiel: 3966 mm
Totale breedte: 1735 mm
Hoogte: 1800 mm hard top
1832 mm soft top
Wielbreedte: 1463 voor
1470 mm achter
Bodemvrijheid: 259 mm
Oploophoek: 45.1 graden
Overstijgingshoek 25.8 graden
Afloophoek 34.4 graden

Hoofdruimte Voor/achter: 1050 mm / 1004 mm hard top 1080 mm / 1009 mm soft top
Beenruimte voor/achter: 1040 mm / 896 mm
Laadruimte
Achterbank overeind: 309 liter hard top
320 liter soft top
Achterbank neergeklapt: 1011 liter hard top
1045 liter soft top
Achterbank verwijderd: 1515 liter hard top
1577 liter soft top

Gewicht: 1588 kg 4.0L 4WD M5
1599 kg 4.0L 4WD A4
Assemblage fabriek: Toledo (Ohio) Wrangler

Jeep Willys concept car op herhaling


* Jeep® Willys2 concept car hommage aan Jeep-modellen uit het verleden

* Willys2 nu met hard top

* Kunststof carrosserie voor Willys2 bijna volledig geschikt voor recycling

Met de introductie van de Jeep Willys2 concept car tijdens de North American International Auto Show in Detroit, borduurt de Chrysler Group voort op de enthousiaste ontvangst van de Jeep Willys 2001. Dit bijzondere studiemodel zag vorig jaar het levenslicht bij dezelfde autotentoonstelling en won sindsdien een aantal prijzen. De wijziging die bij de Willys2 het meest in het oog springt, is de toevoeging van een hardtop met bagagedrager.

Meer dan zestig jaar na de eerste Jeep Willys, belichaamt de Willys2 nog steeds dezelfde normen en waarden van het merk Jeep, waarin originaliteit, vrijheid en legendarische capaciteiten sleutelwoorden zijn. De nieuwe composietcarrosserie is een hommage aan Jeep-modellen uit het verleden, maar toont tegelijkertijd het design en de technologie van de 21e eeuw, aldus Jordan Meadows, Product Designer bij Chryslers Pacifica Design Center in Carlsbad, Californië.

Evenals de Jeep Willys concept car van vorig jaar bekroond met de Gold Award voor Design van Business Week Magazine werd de Jeep Willys2 ontwikkeld in ecologische harmonie met de natuur en aangepast aan de eisen van een actieve lifestyle. Met de ruime op- en afloophoeken en grote bodemvrijheid kan de bestuurder van de Willys2 altijd gaan en staan waar hij wil.

Avontuur
De Willys2 is met een gevoel voor avontuur ontworpen en geeft een frisse, ultramoderne interpretatie van het legendarische merk Jeep. In tegenstelling tot de vorig jaar geïntroduceerde conceptcar beschikt de Willys2 over een verwijderbare hardtop. Dit betreft een volwaardig dak, uitgerust met een bagagerek waarop het reservewiel een plek heeft gekregen, maar waarop een complete kampeeruitrusting kan worden meegenomen. Een drietal zwaar uitgevoerde zoeklichten boven op het dak benadrukt het outdoor-karakter dat ook deze Jeep kenmerkt. In de vertrouwde vormen zoals de grille met zeven sleuven, de uniek uitgevoerde wielkuipen, de extreem korte overhang achter en de atletische stand van de wagen is het ware Jeep-karakter bewaard gebleven. De vormgeving van de carrosserie geeft de Willys2 substantie en gewicht en verraadt een laag zwaartepunt bij een lange wielbasis (2413 mm) en een grote spoorbreedte (1496 mm voor en 1509 mm achter).

Recycling
De Willys2, die tijdens de North American International Auto Show van 2002 in Detroit werd onthuld, is uitgerust met een kunststof carrosserie waarvan het ontwerp trouw blijft aan de legendarische mogelijkheden van het merk. In verschillende concept cars heeft het Chrysler concern al aangetoond dat een carrosserie van kunststof spuitgietwerk een gewichts- en productiekostenbesparing tot 50 procent oplevert en bijna voor 100 procent geschikt is voor recycling. Het gekleurde gietmateriaal geeft ontwerpers de mogelijkheid vormen te maken die onmogelijk te realiseren zijn met geperst metaal, zoals de heldere strakke lijnen waardoor de Willys2 er zo hightech uitziet alsof er geen mensenhand aan te pas is gekomen.

De lichtgewicht aluminium framestructuur van de Jeep Willys2 is gebouwd met dezelfde technologieën die momenteel worden toegepast in uitrusting voor de topsport en militaire doeleinden. Terwijl zijn in de Tweede Wereldoorlog beproefde voorganger van plaatstaal was gemaakt, werd dit concept met koolstofvezel ontwikkeld om gewichtsbesparingen te bereiken. De carrosserie die uit één stuk van koolstofvezel wordt gegoten op een aluminium frame geeft de Jeep Willys2 een in de auto-industrie unieke stijfheid.

Ruimtelijk interieur
Het karakter van het uiterlijk wordt voortgezet in het interieur. Het ruime interieur van de Willys kenmerkt zich door een licht kleurenpalet en lichte materialen. In het interieur zijn mat aluminium elementen en lichtblauw en grijs leder met Starbrite Silver accenten toegepast.

Door het interieur van de Willys details te geven die oprecht overkomen en aanvoelen, hebben we de veelzijdige origine van de Jeep versterkt. Wanneer dit interieur vies is geworden, kun je het gewoon met de tuinslang schoonspuiten, zegt Meadows. De Jeep Willys is een perfect voorbeeld van een auto die zijn verleden in zich sluit en toch op zijn toekomst is gericht.

Pittige viercilinder turbomotor
De Jeep Willys heeft een 1,6 liter viercilinder turbolijnmotor die een vermogen levert van 120 kW (160 pk) en een koppel van 210 Nm. De viertraps automatische versnellingsbak is gekoppeld aan een continue tussenbak met permanente vierwielaandrijving en close-ratio schakelingen.

De speciale onafhankelijke voorwielophanging met korte en lange draagarmen en de vaste multi-link achterasophanging met schroefveer-over-schokdemperconstructie en de flinke 22 inch velgen met PAX-banden van maat P235/840R560 horen bij het merk Jeep. De geschatte prestatiecijfers omvatten een sprint van 0 tot 97 km/h (60 mph) in 10,2 seconden en een topsnelheid van bijna 140 km/h (90 mph).

Voorlopige specificaties Jeep® Willys2 concept car

Motor: 1.6 liter I-4 met turbocompressor
Geschat vermogen: 120 kW/160 pk
Geschat koppel: 210 Nm
Transmissie: Viertraps automatische versnellingsbak Aandrijving: Continue vierwielaandrijving met
lage en hoge gearing

Carrosserie: Koolstofvezel uit één stuk op een aluminium frame met verwijderbare hard top en bagagerek
Voorwielophanging: Onafhankelijk met korte en lange draagarmen, schroefveer over schokdemper
Achterwielophanging: Vaste multi-link achterasophanging Velgen: 21" x 7.5"
Banden: P235/65R21 Goodyear

Lengte: 3617 mm
Breedte: 1791 mm
Hoogte (inclusief bagagerek): 1778 mm
Wielbasis: 2413 mm
Spoorbreedte voor: 1496 mm
Spoorbreedte achter: 1509 mm
Bodemvrijheid: 309 mm
Overhang voor: 577 mm
Overhang achter: 627 mm
Geschat totaalgewicht: 1350 kg
Acceleratie 0-96 km/h (0-60 mph): ±10 sec.
Geschatte topsnelheid: 140 km/h

Dodge Razor gepresenteerd in Detroit


* Spectaculair nieuw studiemodel

* Functionele vormgeving

* Indrukwekkende prestaties dankzij laag gewicht
Binnen 7 seconden accelereren naar honderd kilometer per uur, een topsnelheid boven 225 kilometer per uur, een handgeschakelde zesversnellingsbak, achterwielaandrijving en een motorinhoud van 2.4 liter. Dat kan maar één ding betekenen: minder gewicht, meer plezier. DaimlerChrysler presenteerde tijdens de North American International Auto Show in Detroit de Dodge Razor®. Een concept car die alle elementen van een echte sportcoupé in zich heeft. De Dodge Razor® is een efficiënt ontwerp waarin de nadruk wordt gelegd op puur rijplezier.

De Dodge Razor® concept car is een gezamenlijk project van de Chrysler Group design studios in Auburn Hills, Michigan en Carlsbad, Californië. Het exterieur van dit studiemodel werd ontwikkeld door Akino Tsuchiya en Kevin Verduyn. Voor het ontwerp van het interieur tekenden Chris Schuttera en John Sodano. Zij lieten zich inspireren door klassieke Europese sportautos uit de zestiger jaren, waardoor een even modern als sober ontwerp ontstond. De naam moest een weerspiegeling zijn van de stijl en ambiance van de auto, en dus ging de Chrysler Group een overeenkomst aan met Razor USA als licentiepartner van het trendsettende en jeugdige merk Razor®.

Exterieur: functioneel vormgegeven
De Dodge Razor heeft op het oog een eenvoudige vorm, maar het lijnenspel biedt een overvloed aan emotie en is zeer doeltreffend, zegt Tsuchiya. Dankzij zijn vormgeving en proporties schreeuwt de Razor als het ware Ik ben brutaal, ik ben sterk, ik ben Dodge. De opvallende Orange Slice kleur van de carrosserie benadrukt dat nog eens extra. Kevin Verduyn voegt toe: Werken met een geheel nieuw platform biedt veel mogelijkheden, we konden extreme vormen gebruiken. De lange motorkap, hoge dorpels, brede body, een klein glasoppervlak en het lage zwaartepunt; het duidt allemaal op veilige en gecontroleerde prestaties.

De enige opvallende verfraaiingen aan de Dodge Razor zijn de chromen bumpers, de aluminium tankdop, de klassieke deurgrepen en spiegels, en de lampen die iets weg hebben van juwelen. Bij dit ontwerp gaat het echt om de kracht van eenvoud en puurheid, zegt Verduyn.

Evenals de populaire Razor scooter lijkt de Dodge Razor zich bij stilstand naar voren te bewegen. Omdat de achterwielen groter zijn dan de toch al niet kleine voorwielen, lijkt de auto een reuzensprong naar voren te maken. De typische Dodge grille heeft een opvallende plaats gekregen op de voorspoiler, aan de achterkant vallen de in de spoiler geïntegreerde uitlaatpijpen op.

Voor iedereen bereikbaar
Om een eventueel productiemodel van de Dodge Razor voor iedereen betaalbaar te houden, werden veel bestaande onderdelen gebruikt, zowel voor aandrijving als bodemplaat. De zesversnellingsbak werd ontwikkeld in het Duitse Stuttgart, terwijl de motor een moderne versie is van de bekende 2.4 liter DOHC viercilinder krachtbron van Chrysler, voor deze gelegenheid voorzien van een turbolader met intercooler. Deze combinatie ontwikkelt een vermogen van
187 kW/250 pk, bij een koppel van 312 Nm. Doelstelling was om een auto te ontwikkelen met een uiteindelijke aanschafprijs in de Verenigde Staten van rond 17.500 om de auto ook voor jonge enthousiaste rijders bereikbaar te maken.

Interieur: no-nonsense design
Hetzelfde geldt voor het interieur. Al het noodzakelijke om te rijden is aanwezig. Geen elektrisch bedienbare ramen of spiegels, geen elektrisch verstelbare stoelen, elke overbodige franje is achterwege gelaten. De Dodge Razor biedt de twee inzittenden lichtgewicht kuipstoelen met opbergruimte erachter, vierpunts gordels en veel, heel veel rijplezier.
Ons idee was dat je de auto verder helemaal kunt aanpassen aan je eigen smaak met verschillende accessoires van MOPAR, aldus interieurontwerper Schuttera.

Het instrumentenpaneel van de Dodge Razor bevat een geïntegreerde digitale snelheidsmeter en kilometerteller, met een analoge toerenteller. Hiernaast bevinden zich duidelijk afleesbare meters voor oliedruk, benzinepeil en accu. Het interieur is afgewerkt in dezelfde kleur als de carrosserie, gecombineerd met aluminium panelen.Het interieur moest simpel en sober blijven. De Razor is gericht op de inzittenden en benadrukt de pure kracht zoals alleen een echte sportwagen dat kan. De Dodge Razor biedt opwindend rijplezier om zo mee te nemen, zegt Sodano.

Voorlopige specificaties Dodge Razor:

Motor: 2.4 liter I-4 turbo/intercooler
Geschat vermogen: 187 kW / 250 pk
Geschat koppel: 312 Nm
Transmissie: Handgeschakelde zesversnellingsbak Aandrijving: Achterwielaandrijving

Structuur: Lichtgewicht stalen carrosserie
Voorwielophanging: Onafhankelijk MacPherson
Achterwielophanging: Multi-link onafhankelijk geveerd Wielen voor: 19 x 7
Wielen achter: 20 x 7
Banden voor: 185/50R19 Goodyear
Banden achter: 185/50R20 Goodyear

Lengte: 3754 mm
Breedte: 1748 mm
Hoogte 1214 mm
Wielbasis: 2489 mm
Spoorbreedte voor: 1473 mm
Spoorbreedte achter: 1524 mm
Overhang voor: 693 mm
Overhang achter: 569 mm
Geschat gewicht: 1134 kg

Acceleratie 0-96 km/h (0-60 mph): ± 6 sec.
Topsnelheid: 225 km/h

Dodge toont met M80 toekomst van de pickup truck


* No nonsense pickup truck met eigentijdse uitstraling
* Compacte afmetingen

* Veelzijdigheid en kracht belangrijkste kenmerken
Bij de introductie van de bijzondere Dodge M80 concept car tijdens de North American International Auto Show in Detroit heeft het publiek getuige kunnen zijn van de toekomst van de pickup truck. Met dit nieuwe studiemodel zorgt DaimlerChrysler voor een even krachtige als veelzijdige auto die bovendien voor veel mensen bereikbaar is.

John Opfer, designer bij de Chrysler Group, groeide op in Californië en had het strand en besneeuwde bergtoppen binnen handbereik; omstandigheden die vroegen om een veelzijdige auto. In de jaren 70 reed ik al in een Jeep Wagoneer en in een Dodge Raider. We wilden voor onze uiteenlopende bezigheden toch een modieuze vierwielaangedreven auto die ook nog eens betaalbaar moest zijn, aldus Opfer. Dit is dan ook precies wat ik in gedachten had toen ik de Dodge M80 aan het tekenen was. Dit model is speciaal gericht op millennials, een jong publiek met een actieve levensstijl. Mijn ontwerp is een moderne interpretatie van een aantal klassieke Dodge trucks, de M80 heeft elementen van Dodge modellen uit 1939 en 1941.
Al onze concept cars zijn dit jaar speciaal ontworpen voor de millennium generatie, jongeren die de overgang naar het nieuwe millennium bewust mee hebben gemaakt, zegt Dave McKinnon, vice-president van de designafdeling van de Chrysler Group. We kwamen erachter dat er geen enkele trendy pickup truck voor de jeugd op de markt is, een voertuig dat geschikt is voor twee personen en hun bagage. De Dodge M80 is precies de auto waar ze om vragen. Het is een opvallende pickup truck, compact, licht en wendbaar, met vierwielaandrijving en een krachtige motor.

Exterieur
De Dodge M80 is een truck met compacte afmetingen en een karakteristieke vormgeving. Het studiemodel heeft een groot aantal nieuwe, stylingdetails zoals de opvallende grille en koplampomlijsting van gepolijst roestvrij staal, klassiek vormgegeven lampen, metallic grijze, kunststof spatborden en bumpers met geïntegreerde sleephaken.

Het profiel van de M80 wordt gedomineerd door eenvoudige, scherpe lijnen die versterkt worden door de luchtsleuven in het spatbord. De portieren worden geopend met een in het portier aangebrachte drukknop. De M80 beschikt verder over accenten zoals dubbele brandstofvulopeningen van hetzelfde materiaal als de grille, en grote smeedstalen 20-inch velgen met 265/50R20 Goodyear banden. De praktische laadbak met een lengte van ruim 1,50 meter wordt afgeschermd door een duurzame kunststof afdekhoes, waarop MOPAR-accessoires zoals fiets-, ski- en surfboarddragers bevestigd kunnen worden. In de laadklep staat het Dodge 4x4 logo geperst. Extra grote, dubbele uitlaatpijpen en juwelen van achterlichten maken het exterieur compleet.

De achterkant van de cabine is voorzien van een ruit die over de volle breedte kan worden opgeklapt. Dit is niet alleen een fraai en modern ontwerp, het is daadwerkelijk functioneel, aldus Opfer. Je kunt de bagage in de laadruimte gemakkelijk bereiken en als de laadbak niet lang genoeg is, krijg je met een geopend raam nog eens extra ruimte.

Interieur
Het interieur van de M80 werd ontworpen door Jeff Gale, die hiermee voortborduurde op de visie van zijn collega John Opfer. Hij bedacht praktische oplossingen voor ingewikkelde vraagstukken. Dit concept vroeg om een no-nonsense, duurzaam en markant interieur, zegt Gale. Bovendien wilden we het interieur een aantal onverwachte en jeugdige eigenschappen meegeven.

Dat is volgens Gale ook de reden dat de binnenkant van de M80 voor een groot deel is uitgevoerd in een opvallende gele kleur, aangevuld met zilverkleurige kunststof covers en waterafstotende stof voor de stoelen. De middenconsole is ook te gebruiken als draagbare koelbox, en evenals de gemakkelijk te verwijderen stoelen buiten te gebruiken. Achter de stoelen is een brede opbergplaats speciaal geschikt gemaakt voor natte spullen, zoals schoenen, paraplu of een snowboard. Ook in het instrumentenpaneel is een grote opbergruimte opgenomen. De bestuurder wordt op de hoogte gehouden van de meest noodzakelijke gegevens door eenvoudige, makkelijk afleesbare instrumenten. De snelheidsmeter en kilometerteller zijn uit het midden geplaatst en maken gebruik van dezelfde wijzerplaat als de toerenteller. De geluidsinstallatie en kachel worden bediend door middel van grote draaiknoppen, terwijl voor de luchtcirculatie grote ronde ventilatoren zijn aangebracht. Het hoge prestatieniveau van de M80 wordt verder geaccentueerd door aluminium pedalen.

Wielophanging
De M80 staat op het onderstel van de Dodge Dakota en beschikt over onafhankelijke voorwielophanging met korte en lange draagarmen, gecombineerd met een vaste as en bladveren achter. Dat betekent dat bij het ontwikkelen van de M80 een groot aantal bestaande componenten kon worden gebruikt, met een betaalbaar productieproces tot gevolg. Voor aandrijving zorgt de nieuwe 3.7 liter V6 benzinemotor van de Chrysler Groep, gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Deze transmissie is gekoppeld aan een tussenbak met permanente vierwielaandrijving en heeft een sportief schakelgedrag.

Met een geschat gewicht van 1134 kilo en een motorvermogen van 157 kW/210 pk en 319 Nm koppel, levert deze M80 pickup truck indrukwekkende prestaties. De auto heeft een geschatte topsnelheid van 160 km/h en accelereert van 0 tot 100 km/h in iets meer dan acht seconden. Deze eigenschappen en de functionaliteit van de auto zijn volgens ons zaken die voor de millennials van belang zijn, aldus John Opfer. Deze truck is helemaal nieuw uit Detroit. De M80 belooft een combinatie van stijl, veelzijdigheid, sportieve prestaties en zal economisch in het gebruik zijn.

Voorlopige specificaties Dodge M80 concept car
Motor: 3.7 liter 90° V-6
Geschat vermogen: 157 kW/210 pk
Geschat koppel: 319 Nm
Transmissie: Handmatige vijfversnellingsbak
Aandrijving: Permanente vierwielaandrijving met lage en hoge gearing

Carrosserie: Stalen carrosserie op chassis
Voorwielophanging: Onafhankelijk met korte en lange draagarmen, schroefveer over schokdemper
Achterwielophanging: Vaste achterasophanging met bladveren en schokbrekers

Velgen: 20" x 9.0"
Banden: P265/50R20 Goodyear

Lengte: 4229 mm
Breedte: 1630 mm
Hoogte (inclusief bagagerek): 1687 mm
Wielbasis: 2845 mm
Spoorbreedte voor: 1537 mm
Spoorbreedte achter: 1537 mm
Bodemvrijheid: 241 mm
Overhang voor: 559 mm
Overhang achter: 826 mm
Lengte laadbak: ± 1500 mm
Geschat totaalgewicht: 1134 kg
0-96 km/h (0-60 mph): ±8sec.
Geschatte topsnelheid: 160 km/h