Ingezonden persbericht
Persbericht
Eerste grootschalige onderzoek biedt inzicht in omvang en aard van omzetschade
DIEFSTAL KOST EUROPESE DETAILHANDEL ? 23,8 MILJARD
Nieuwegein, 17 januari 2002 - Door diefstal is de Europese detailhandel in 2001 23,8 miljard euro aan omzet misgelopen. Dat is een van de resultaten van de 'European Retail Theft Barometer', het eerste grootschalige Europese onderzoek naar winkeldiefstal binnen de retailbranche in West-Europa. De uitkomsten van het onderzoek werden gepresenteerd bij Checkpoint Meto Benelux, een toonaangevend leverancier van beveiligings-, identificatie- en verkoopsystemen voor de detailhandel, dat dit onafhankelijk onderzoek door het Centre for Retail Research (CRR) financieel ondersteunt.
De Europese detailhandel leed in 2001 in totaal 28,9 miljard euro
omzetverlies door diefstal en verspilling, wat neerkomt op 1,42% van de
totale omzet. De omvang van de schade is vergelijkbaar met de totale
detailhandelomzet van Noorwegen. Uit het onderzoek blijkt verder dat 46 % van
de derving toegeschreven kan worden aan diefstal door klanten. Werknemers
zijn verantwoordelijk voor 29 % van de derving en leveranciers voor 8%. Van
de derving heeft 17,6% interne oorzaken, wat impliceert dat 82,4 %, oftewel
een verlies van 23,8 miljard euro, te wijten is aan criminaliteit. De
omzetschade kost iedere West-Europese consument gemiddeld ? 76,83 per persoon
per jaar.
Lichte stijging omzetschade
De hoogste dervingspercentages komen voor in Engeland, Griekenland, Frankrijk
en Noorwegen, terwijl Zwitserland, Oostenrijk, Zweden, Denemarken en
Duitsland de laagste derving kennen. Het Nederlandse dervingspercentage van
1,42% weerspiegelt het Europese gemiddelde. Diefstal komt het meest voor in
warenhuizen en in andere non-food detailhandel, zoals speelgoedzaken,
drogisterijen, kleding- en textielwinkels en bouwmarkten. De meest gestolen
artikelen in supermarkten en 'hypermarkten' zijn alcoholische dranken, vlees,
cosmetica, geurtjes/parfums, toiletartikelen, tabak, chocolade, video's en
cd's en kleding. De totale omzetschade in 2001 laat een lichte stijging van
0,02% zien ten opzichte van het dervingspercentage in 2000 dat 1,40% bedroeg.
Voor 2002 voorziet de branche nog geen verbetering van de situatie: 34% van
de retailers verwacht een stijging van de omzetschade, 14% denkt het
dervingspercentage te kunnen terugdringen en 52% verwacht dat de derving
hetzelfde zal blijven.
Meer dan een miljoen aanhoudingen
Europese retailers hielden gezamenlijk in 2001 1.266.555 criminelen aan in
verband met diefstal of fraude. Slechts 24,3% van de klanten en 53% van de
werknemers die werden betrapt op diefstal werd aangegeven bij de politie. De
detaillisten gaven aan dat zij zich op de ergste overtreders concentreerden,
tijd van het management wilden besparen en slechte publiciteit wilden
vermijden. 64% van de respondenten was bovendien van mening dat de straffen
die door rechtbanken worden gegeven, winkeldieven weinig afschrikken. Van de
werknemers die fraude pleegden werd 92% ontslagen om het 'probleem' te
verwijderen van het bedrijf.
Het onderzoek omvat cijfers van 424 grote Europese retailers uit vijftien
landen met een totale omzet van 449,8 miljard euro en een totale omvang van
30.243 vestigingen. De deelnemende detailhandelsbedrijven vormen daarmee
circa 22% van de Europese detailhandel. Daarmee is de 'European Retail Theft
Barometer' het eerste omvangrijke onderzoek naar criminaliteit binnen de
Europese retailbranche.
Terugdringen van winkeldiefstal
Directeur Jaap Dühne van Checkpoint Meto Benelux vindt het van belang dat de
detailhandel een goed beeld heeft van de omvang en aard van de derving door
criminaliteit. 'Het terugdringen van omzetverlies door diefstal, begint met
inzicht in de problematiek. Daarom ondersteunen wij het onafhankelijk
onderzoek door het CRR. Door diefstalgevoelige artikelen te beveiligen met
behulp van artikelbeveiligingssystemen - als onderdeel van andere maatregelen
- kan winkeldiefstal aanmerkelijk worden teruggedrongen. Onze ervaring is dat
dergelijke systemen zich in minder dan een jaar tijd terugverdienen.'
Checkpoint Meto Benelux BV, Coltbaan 21, 3439 NG NIEUWEGEIN
Telefoon: 030 - 609 41 11 - fax: 030 - 609 41 00
Over Checkpoint Meto
Checkpoint Meto - onderdeel van Checkpoint Systems, Inc., USA - is een
toonaangevend aanbieder van digitale RF- (Radio Frequency), EAS- (Electronic
Article Surveillance) en RFID- (Radio Frequency Identification) systemen,
bronbeveiliging, barcode labeling systemen en handheld labeling systemen.
Toepassingen zijn onder meer automatische identificatie,
detailhandelbeveiliging en prijs- en promotielabels. Checkpoint Meto
produceert en verkoopt als multinational systemen voor het labelen van
producten ter bevordering van efficiëntie en kostenbeheersing en biedt haar
klanten binnen diverse branches labelingoplossingen met toegevoegde waarde.
Met een wereldwijd netwerk van dochtermaatschappijen is de onderneming direct
actief in dertig landen en biedt het professionele klantenservice en
technische ondersteuning over de hele wereld. Voor meer informatie zie
www.checkpt.com.
Voor de redactie:
Voor het onderzoeksrapport 'The European Retail Theft Barometer' of voor
andere redactionele informatie kunt u contact opnemen met:
Influx PR,
Jakob Brons,
Tel.: 055 - 3663034,
Fax: 055 - 3602661,
E-mail : prinflux@cs.com
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
INFLUX PR-/Pers- (advies) Bureau - Deventerstraat 81 - NL - 7322 JL Apeldoorn.
Tel.: +31 - 55 - 366 3034 / Fax: +31 - 55 - 360 2661 / E-mail: PRInflux@cs.com
Http://www.Influx-pr.com