Carros
Dodge Razor gepresenteerd in Detroit
(17 januari 2002)
· Spectaculair nieuw studiemodel
· Functionele vormgeving
· Indrukwekkende prestaties dankzij laag gewicht
Binnen 7 seconden accelereren naar honderd kilometer per uur, een
topsnelheid boven 225 kilometer per uur, een handgeschakelde
zesversnellingsbak, achterwielaandrijving en een motorinhoud van 2.4
liter. Dat kan maar één ding betekenen: minder gewicht, meer plezier.
DaimlerChrysler presenteerde tijdens de North American International
Auto Show in Detroit de Dodge Razor®. Een concept car die alle
elementen van een echte sportcoupé in zich heeft. De Dodge Razor® is
een efficiënt ontwerp waarin de nadruk wordt gelegd op puur
rijplezier.
De Dodge Razor® concept car is een gezamenlijk project van de Chrysler
Group design studios in Auburn Hills, Michigan en Carlsbad,
Californië. Het exterieur van dit studiemodel werd ontwikkeld door
Akino Tsuchiya en Kevin Verduyn. Voor het ontwerp van het interieur
tekenden Chris Schuttera en John Sodano. Zij lieten zich inspireren
door klassieke Europese sportauto's uit de zestiger jaren, waardoor
een even modern als sober ontwerp ontstond. De naam moest een
weerspiegeling zijn van de stijl en ambiance van de auto, en dus ging
de Chrysler Group een overeen komst aan met Razor USA als
licentiepartner van het trendsettende en jeugdige merk Razor®.
Exterieur: functioneel vormgegeven
"De Dodge Razor heeft op het oog een eenvoudige vorm, maar het
lijnenspel biedt een overvloed aan emotie en is zeer doeltreffend",
zegt Tsuchiya. "Dankzij zijn vormgeving en proporties schreeuwt de
Razor als het ware 'Ik ben brutaal, ik ben sterk, ik ben Dodge'. De
opvallende 'Orange Slice' kleur van de carrosserie benadrukt dat nog
eens extra." Kevin Verduyn voegt toe: "Werken met een geheel nieuw
platform biedt veel mogelijkheden, we konden extreme vormen gebruiken.
De lange motorkap, hoge dorpels, brede body, een klein glasoppervlak
en het lage zwaartepunt; het duidt allemaal op veilige en
gecontroleerde prestaties."
De enige opvallende verfraaiingen aan de Dodge Razor zijn de chromen
bumpers, de aluminium tankdop, de klassieke deurgrepen en spiegels, en
de lampen die iets weg hebben van juwelen. "Bij dit ontwerp gaat het
echt om de kracht van eenvoud en puurheid", zegt Verduyn.
Evenals de populaire Razor scooter lijkt de Dodge Razor zich bij
stilstand naar voren te bewegen. Omdat de achterwielen groter zijn dan
de toch al niet kleine voorwielen, lijkt de auto een reuzensprong naar
voren te maken. De typische Dodge-grille heeft een opvallende plaats
gekregen op de voorspoiler, aan de achterkant vallen de in de spoiler
geïntegreerde uitlaatpijpen op.
Om een eventueel productiemodel van de Dodge Razor voor iedereen
betaalbaar te houden, werden veel bestaande onderdelen gebruikt, zowel
voor aandrijving als bodemplaat. De zesversnellingsbak werd ontwikkeld
in het Duitse Stuttgart, terwijl de motor een moderne versie is van de
bekende 2.4 liter DOHC viercilinder krachtbron van Chrysler, voor deze
gelegenheid voorzien van een turbolader met intercooler. Deze
combinatie ontwikkelt een vermogen van 187 kW/250 pk, bij een koppel
van 312 Nm. Doelstelling was om een auto te ontwikkelen met een
uiteindelijke aanschafprijs in de Verenigde Staten van rond 17.500
euro om de auto ook voor jonge enthousiaste rijders bereikbaar te
maken.