Carros

Dodge Razor gepresenteerd in Detroit

(17 januari 2002)

· Spectaculair nieuw studiemodel

· Functionele vormgeving

· Indrukwekkende prestaties dankzij laag gewicht

Binnen 7 seconden accelereren naar honderd kilometer per uur, een topsnelheid boven 225 kilometer per uur, een handgeschakelde zesversnellingsbak, achterwielaandrijving en een motorinhoud van 2.4 liter. Dat kan maar één ding betekenen: minder gewicht, meer plezier. DaimlerChrysler presenteerde tijdens de North American International Auto Show in Detroit de Dodge Razor®. Een concept car die alle elementen van een echte sportcoupé in zich heeft. De Dodge Razor® is een efficiënt ontwerp waarin de nadruk wordt gelegd op puur rijplezier.

De Dodge Razor® concept car is een gezamenlijk project van de Chrysler Group design studios in Auburn Hills, Michigan en Carlsbad, Californië. Het exterieur van dit studiemodel werd ontwikkeld door Akino Tsuchiya en Kevin Verduyn. Voor het ontwerp van het interieur tekenden Chris Schuttera en John Sodano. Zij lieten zich inspireren door klassieke Europese sportauto's uit de zestiger jaren, waardoor een even modern als sober ontwerp ontstond. De naam moest een weerspiegeling zijn van de stijl en ambiance van de auto, en dus ging de Chrysler Group een overeen komst aan met Razor USA als licentiepartner van het trendsettende en jeugdige merk Razor®.

Exterieur: functioneel vormgegeven

"De Dodge Razor heeft op het oog een eenvoudige vorm, maar het lijnenspel biedt een overvloed aan emotie en is zeer doeltreffend", zegt Tsuchiya. "Dankzij zijn vormgeving en proporties schreeuwt de Razor als het ware 'Ik ben brutaal, ik ben sterk, ik ben Dodge'. De opvallende 'Orange Slice' kleur van de carrosserie benadrukt dat nog eens extra." Kevin Verduyn voegt toe: "Werken met een geheel nieuw platform biedt veel mogelijkheden, we konden extreme vormen gebruiken. De lange motorkap, hoge dorpels, brede body, een klein glasoppervlak en het lage zwaartepunt; het duidt allemaal op veilige en gecontroleerde prestaties."

De enige opvallende verfraaiingen aan de Dodge Razor zijn de chromen bumpers, de aluminium tankdop, de klassieke deurgrepen en spiegels, en de lampen die iets weg hebben van juwelen. "Bij dit ontwerp gaat het echt om de kracht van eenvoud en puurheid", zegt Verduyn.

Evenals de populaire Razor scooter lijkt de Dodge Razor zich bij stilstand naar voren te bewegen. Omdat de achterwielen groter zijn dan de toch al niet kleine voorwielen, lijkt de auto een reuzensprong naar voren te maken. De typische Dodge-grille heeft een opvallende plaats gekregen op de voorspoiler, aan de achterkant vallen de in de spoiler geïntegreerde uitlaatpijpen op.

Om een eventueel productiemodel van de Dodge Razor voor iedereen betaalbaar te houden, werden veel bestaande onderdelen gebruikt, zowel voor aandrijving als bodemplaat. De zesversnellingsbak werd ontwikkeld in het Duitse Stuttgart, terwijl de motor een moderne versie is van de bekende 2.4 liter DOHC viercilinder krachtbron van Chrysler, voor deze gelegenheid voorzien van een turbolader met intercooler. Deze combinatie ontwikkelt een vermogen van 187 kW/250 pk, bij een koppel van 312 Nm. Doelstelling was om een auto te ontwikkelen met een uiteindelijke aanschafprijs in de Verenigde Staten van rond 17.500 euro om de auto ook voor jonge enthousiaste rijders bereikbaar te maken.