OPTA
Reactie wijziging opzegtermijn KPN Mobile
KPN dient met een dergelijke wijziging van de algemene voorwaarden te
voldoen aan de wettelijke verplichting om deze op genoegzame wijze
kenbaar te maken. Voorzover OPTA heeft kunnen toetsen is hier op de
belangrijkste punten aan voldaan: klanten worden op individuele wijze
ruimschoots voor de ingangsdatum van de wijziging geïnformeerd.
OPTA is het niet eens met de stelling van de Consumentenbond dat voor
de gehele sector dezelfde algemene voorwaarden moeten gelden. Het is
immers zo dat aanbieders juist op deze voorwaarden met elkaar kunnen
concurreren, bijvoorbeeld op het punt van een snelle
contractsbeëindiging.
OPTA onderschrijft wel het standpunt van de Consumentenbond dat het in
de mobiele telefonie-markt in het algemeen ontbreekt aan goed
vergelijkbare informatie over kwaliteitsgegevens en voorwaarden, zodat
consumenten een weloverwogen keuze kunnen maken. OPTA staat dan ook
positief ten opzichte van de initiatieven die er zijn om daarover
afspraken te maken. Indien deze niets opleveren vindt OPTA dat er
wettelijke verplichtingen moeten komen voor operators voor het
periodiek opleveren van eenduidige rapportages over
kwaliteitsgegevens.