Carros

Wereldpremière nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse in Brussel

(17 januari 2002)

· Elektrohydraulisch remsysteem SBC voor het eerst in serieproductie

· Nieuw ontwikkelde semi-actieve luchtvering AIRMATIC Dual Control

· Brandstofverbruik met maximaal 0,9 liter per 100 kilometer gedaald

· Rijdynamische multicontourstoel als wereldprimeur

· Wereldwijd meest succesvolle limousine in zijn klasse

Na 48 maanden ontwikkelingstijd en investeringen van meer dan 2 miljard euro viert de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse op de motorshow in Brussel zijn wereldpremière. De nieuwe E-Klasse, die medio maart bij de Mercedes-Benz dealers staat, zet met een groot aantal technische vernieuwingen nieuwe standaards op het gebied van de veiligheid, comfort en rijdynamiek.

Geen ander automobielmerk ter wereld biedt dergelijke vernieuwingen die de toekomstige technologische koers bepalen. Zo is de E-Klasse standaard voorzien van het elektrohydraulische remsysteem Sensotronic Brake Control (SBC). Een wereldprimeur in de automobielbouw is ook een nieuwe rijdynamische multicontourstoel die zich automatisch aanpast aan de rijsituatie en de semi-actieve luchtvering AIRMATIC DC (Dual Control) voor optimaal rijcomfort.

Het ontwerp van de nieuwe E-Klasse zet het elegante lijnenspel van zijn voorganger voort en accentueert meer dan ooit het dynamische karakter van de sedan. Het markante vier-ogen-gezicht, waarmee de E-Klasse in 1995 voor het eerst de koers aangaf en een ontwerptrend ontketende, toont zich met enigszins schuin geplaatste dubbele koplampen en helder glas in een nieuwe interpretatie.

Zijn dynamische karakter bewijst de nieuwe E-Klasse door voorbeeldige soepelheid, sportwagenachtige handelbaarheid en perfect bochtgedrag. Een nieuw ontwikkelde vooras en een grotendeels uit aluminium vervaardigde achteras scheppen daarvoor de technische voorwaarden. Gelijktijdig bieden SBC en het elektronische stabiliteitsprogramma ESP een maximum aan rijveiligheid en ze helpen de bestuurder om noodsituaties beter te beheersen. SBC werd onlangs geïntroduceerd op de nieuwe SL-Klasse, maar gaat op de nieuwe E-Klasse voor het eerst in serieproductie.

Het rijcomfort wordt verhoogd door het nieuwe semi-actieve luchtveersysteem AIRMATIC DC dat door middel van moderne micro-computertechnieken gelijktijdig vering en demping regelt. Sensoren controleren de toestand van de weg, het rijgedrag en de belading van de auto, zodat de AIRMATIC DC steeds de optimale veerkracht en veerconstante instelt. De pneumatische vering behoort tot de standaarduitrusting van het nieuwe V8-topmodel E 500 en is tegen meerprijs leverbaar op de andere modellen.