Wereldpremière nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse in Brussel
(17 januari 2002)
· Elektrohydraulisch remsysteem SBC voor het eerst in serieproductie
· Nieuw ontwikkelde semi-actieve luchtvering AIRMATIC Dual Control
· Brandstofverbruik met maximaal 0,9 liter per 100 kilometer gedaald
· Rijdynamische multicontourstoel als wereldprimeur
· Wereldwijd meest succesvolle limousine in zijn klasse
Na 48 maanden ontwikkelingstijd en investeringen van meer dan 2
miljard euro viert de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse op de motorshow in
Brussel zijn wereldpremière. De nieuwe E-Klasse, die medio maart bij
de Mercedes-Benz dealers staat, zet met een groot aantal technische
vernieuwingen nieuwe standaards op het gebied van de veiligheid,
comfort en rijdynamiek.
Geen ander automobielmerk ter wereld biedt dergelijke vernieuwingen
die de toekomstige technologische koers bepalen. Zo is de E-Klasse
standaard voorzien van het elektrohydraulische remsysteem Sensotronic
Brake Control (SBC). Een wereldprimeur in de automobielbouw is ook een
nieuwe rijdynamische multicontourstoel die zich automatisch aanpast
aan de rijsituatie en de semi-actieve luchtvering AIRMATIC DC (Dual
Control) voor optimaal rijcomfort.
Het ontwerp van de nieuwe E-Klasse zet het elegante lijnenspel van
zijn voorganger voort en accentueert meer dan ooit het dynamische
karakter van de sedan. Het markante vier-ogen-gezicht, waarmee de
E-Klasse in 1995 voor het eerst de koers aangaf en een ontwerptrend
ontketende, toont zich met enigszins schuin geplaatste dubbele
koplampen en helder glas in een nieuwe interpretatie.
Zijn dynamische karakter bewijst de nieuwe E-Klasse door voorbeeldige
soepelheid, sportwagenachtige handelbaarheid en perfect bochtgedrag.
Een nieuw ontwikkelde vooras en een grotendeels uit aluminium
vervaardigde achteras scheppen daarvoor de technische voorwaarden.
Gelijktijdig bieden SBC en het elektronische stabiliteitsprogramma ESP
een maximum aan rijveiligheid en ze helpen de bestuurder om
noodsituaties beter te beheersen. SBC werd onlangs geïntroduceerd op
de nieuwe SL-Klasse, maar gaat op de nieuwe E-Klasse voor het eerst in
serieproductie.
Het rijcomfort wordt verhoogd door het nieuwe semi-actieve
luchtveersysteem AIRMATIC DC dat door middel van moderne
micro-computertechnieken gelijktijdig vering en demping regelt.
Sensoren controleren de toestand van de weg, het rijgedrag en de
belading van de auto, zodat de AIRMATIC DC steeds de optimale
veerkracht en veerconstante instelt. De pneumatische vering behoort
tot de standaarduitrusting van het nieuwe V8-topmodel E 500 en is
tegen meerprijs leverbaar op de andere modellen.