Boer ziet geen economisch perspectief in milieu en dierwelzijn
Consument zeer positief over boer en tuinder
Donderdag 17 januari 2002 - Nederlandse consumenten oordelen zeer
positief over de boeren en tuinders in ons land. Ook krijgen de
producten van Nederlandse boeren en tuinders alle vertrouwen, blijkt
uit een representatieve enquête van Dataview marketing services. De
consument waardeert de beroepsgroep boeren en tuinders met het
rapportcijfer 7,2.
Ruim 85 procent van de consumenten kiest voor een product van de
Nederlandse boer en tuinder, als ze de keuze hebben. Bijna hetzelfde
percentage meent dat boeren en tuinders belangrijk zijn voor een
gezonde economie, terwijl bijna driekwart de beroepsgroep ook
belangrijk vindt voor de werkgelegenheid in Nederland.
De beroepsgroep waardeert zichzelf met het cijfer 7,5, maar is toch
minder positief. Slechts een vijfde meent dat de samenleving een goed
beeld heeft van de agrarische sector, terwijl 45 procent het gevoel
heeft dat de samenleving boeren en tuinders waardeert. Eenderde van de
boeren en tuinders is het eens met de stelling Als je werkt volgens de
regelgeving van de overheid produceer je duurzaam. Uit de enquête
blijkt dat het algemene beeld bij boeren en tuinders in het jaar van
de MKZ- en BSE-crisis en de discussies over de toekomst van de land-
en tuinbouw negatiever is geworden.
De enquête is eind november 2001 uitgevoerd in opdracht van de
campagne Boeren en tuinders, Ondernemers van Nature. Met de campagne
wordt beoogd meer draagvlak te verwerven voor boeren en tuinders in de
samenleving. De enquête richtte zich op de consument, de kritische
consument en op boeren en tuinders.
Sinds de start van de campagne in 1998 blijkt het algemene beeld van
de consumenten over Nederlandse boeren en tuinders duidelijk verbeterd
te zijn. Ondanks de MKZ-crisis en de erop volgende discussies over de
toekomst van de land- en tuinbouw in Nederland, bleef de score sinds
de vorige meting in december 2000 stabiel. Wel zijn consumenten minder
positief over de veranderingsgezindheid van Nederlandse boeren en
tuinders, en zijn meer consumenten en ook kritische consumenten van
mening dat boeren en tuinders vaak acties voeren.
De kritische consument (25 tot 50 jaar oud, jaarinkomen boven 40.000
euro en lezer van een landelijk opinieblad) heeft sinds december 2000
zijn beeld iets in negatieve zin bijgesteld. Sinds 1998 denkt deze
groep wel positiever over de beroepsgroep boeren en tuinders.
De campagne Boeren en tuinders, Ondernemers van Nature, wordt gevoerd
door de stichting Hart voor het Land, op initiatief van LTO-Nederland.
Nadere informatie: Herman van Dinther, projectleider Boeren en tuinders, Ondernemers van Nature (tel. 06 21212404)
Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: info@lto.nl
(Auteur: Ondernemers van Nature)