17/01/2002 BAAN MAAKT GEBRUIK VAN ANALYSE- EN RAPPORTAGEMOGELIJKHEDEN
VOOR BETER CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT
CRM-trend verschuift van interne efficiency naar winstgevendheid
voor bedrijven met intensieve klantenrelaties
Complexe analysemogelijkheden, eens het domein van statistici en
wiskundigen, worden nu ook geïntegreerd in softwaretoepassingen voor
bedrijven. Baan, wereldwijd leverancier van oplossingen op het gebied
van B2B collaborative commerce en onderdeel van de divisie Invensys
Software Systems van Invensys plc, heeft geavanceerde
analysefunctionaliteit geïntegreerd in iBaan for CRM, een nieuwe
oplossing voor customer relationship management (CRM).
"De lat ligt tegenwoordig hoger voor CRM", zegt Leonard Chermack,
President van Baan CRM. "Door de invoering van geavanceerde
analysemogelijkheden en de verdere integratie van front-end
serviceapplicaties met back-end bedrijfsgegevens, is er een
verschuiving opgetreden in de doelstelling van CRM. De nadruk ligt
niet meer op efficiënte klantenondersteuning en serviceverlening, maar
op het leveren van oplossingen waarmee huidige en toekomstige klanten
hun winstgevendheid kunnen vergroten. iBaan for CRM is een
servicestrategie die vergaande analysemogelijkheden biedt, waardoor
bedrijven veel dichter bij hun klanten komen te staan dan tot nu toe
mogelijk is geweest."
De analysefunctionaliteit van iBaan for CRM biedt beter inzicht in de
totale bedrijfsvoering. Dit sluit uitstekend aan op de
bedrijfsstrategie van moderne ondernemingen die groot belang hechten
aan goede klantenrelaties, leiderschap op productgebied en een
uitstekende organisatie. Hierdoor kunnen bedrijven veel gerichter
inspelen op behoeften, eisen en verwachtingen van klanten.
Wat betreft de organisatie onderscheidt iBaan for CRM verschillende
rollen, instrumenten, kanalen en touch-points. Organisaties krijgen de
beschikking over bedrijfsinformatie die wordt gefilterd via
bedrijfsbrede analyses (en rapportage). Op basis van deze informatie
kunnen acties worden ondernomen die ondersteuning bieden bij het
optimaliseren van klantenwerving, klantentrouw, klantenbinding en
winstgevendheid.
De analysefunctionaliteit werd een aantal jaren geleden geïntroduceerd
in een specialistisch onderdeel van CRM dat bekend stond als
"enterprise marketing optimization". Hierbij werd geprobeerd de
response met betrekking tot marketinginitiatieven in alle geledingen
van het bedrijf te verbeteren. Sindsdien is de analyse- en
rapportagefunctionaliteit ook geïntegreerd in het complete
CRM-product, waardoor bedrijven niet alleen hun klantenrelaties kunnen
verbeteren, maar ook het beheer van de levenscycli van hun producten
en het beheer van de supply chain.
iBaan for CRM analyseert en rapporteert klantgegevens vanuit een groot
aantal verschillende invalshoeken binnen een bedrijf, zodat bedrijven
zicht kunnen krijgen op de kosten van dienstverlening aan elke
afzondelijke klant of propspect. Zo kan een bedrijf - voor het eerst -
inzicht krijgen in de werkelijke potentiële winstgevendheid van een
bepaalde account.
Dankzij dit unieke inzicht in de werkelijke winstgevendheid van een
klant kunnen bedrijven de analysemogelijkheden van iBaan for CRM ook
gebruiken om de tevredenheidsgraad van de klant beter te begrijpen -
informatie die bijvoorbeeld uit de service- en supportdatabase kan
worden gehaald. Op deze manier kan een bedrijf zijn meest winstgevende
klanten direct koppelen aan de bijbehorende tevredenheidsgraad, en
daarbij een 'rode vlag' plaatsen wanneer deze beide factoren van
elkaar afwijken. Het bedrijf is hierdoor in staat om zijn beperkte
resources voor klantenondersteuning in eerste instantie toe te wijzen
aan die accounts die het trouwst en het meest winstgevend zijn.
"Baan biedt een betere oplossing dan de andere CRM-spelers," vervolgt Len Chermack. "De bedrijfsbrede analyse- en rapportagemogelijkheden van iBaan for CRM zijn uniek - Baan is echt het eerste bedrijf dat een dergelijk totaaloverzicht van het bedrijf kan bieden.
De iBaan for CRM strategie maakt deel uit van de totale Baan-productstrategie, die ook iBaan for Product Life Cycle Management en iBaan for Supply Chain and Logistics Management omvat. Dankzij de iBaan-oplossingen kunnen klanten hun eigen e-business strategie ontwikkelen door toepassing van een 'best-of-breed' aanpak. Verder kunnen de Baan-producten ook worden geïntegreerd met third-party software, zoals SAP Portals en Sockeye. Ook is een modulaire aanpak van oplossingen voor de verschillende bedrijfstakken mogelijk.
Over Baan:
Baan helpt bedrijven hun concurrentievoorsprong te behouden in de
netwerkeconomie, waarin informatie, integratie en samenwerking
kritische succesfactoren zijn. Met de krachtige, op internet
gebaseerde iBaan-oplossingen ondersteunt Baan bedrijven die hun
complexe bedrijfsprocessen willen integreren, nauwer met klanten en
partners willen samenwerken, hun medewerkers willen voorzien van de
noodzakelijke voorraadinformatie en 'build-to-order'-data voor de
werkvloer. Baan-software is actief op meer dan 15.000 locaties
wereldwijd. Baan maakt deel uit van de Invensys-divisie Software &
Systems, wereldwijd leidend op het gebied van e-business- en
automatiseringsoplossingen.