Gemeente Den Haag

2002-01-17: Voor 200.000 Euro aan verkeersdrempels te winnen

Ook dit jaar is er weer een Jaarfinale Verkeersdrempels. Bewoners kunnen zo zelf bepalen welke buurten versneld als 30 km-zone worden ingericht en waar zodoende verkeersdrempels het meest gewenst zijn. Op woensdag 23 januari geeft de gemeente Den Haag hierover uitgebreide informatie in de eerste nieuwe uitgave van de Stadskrant (bijlage bij de Posthoorn).

Twaalf genomineerden
Dit jaar zijn de volgende twaalf straten en hun directe omgeving genomineerd: Celebesstraat, Delistraat, Barnsteenhorst, Haver- en Roggekamp, Dr. J. Presser-straat, Burg. v.d. Veldestraat, J.J. Heggestraat, Domburglaan, Bosbesstraat,
Wildhoeflaan-Vliegenvangerlaan-Houtrustlaan, Walnootstraat en Van Aerssenstraat met gedeelte Statenlaan-P. Mauritslaan. De gemeente roept de bewoners op om hun voorkeur uit te spreken over deze genomineerde projecten. Alleen met een originele antwoordbon uit de stadskrant kan gestemd worden. De genomineerde buurten die de meeste ondersteuning krijgen, worden ingericht als 30 km-zone.

Budgetverdubbeling
Twee jaar geleden is voor het eerst de Jaarfinale Verkeersdrempels gehouden. Dit omdat het budget voor verkeersveiligheid niet toereikend is om alle verkeersdrempel-plannen op korte termijn uit te voeren. Uitgangspunt is om sneller in te kunnen spelen op de wensen van de bewoners en een dialoog tot stand te brengen tussen de bewoners en de gemeente over de verkeersdrempel-wensen. De grote waardering hiervoor heeft wethouder Bruins (Verkeer) aangespoord ermee door te gaan en het budget nogmaals ruim te verdubbelen tot 200.000,-. Zo was het budget vorig jaar 200.000 gulden en het jaar daarvoor 100.000 gulden. Een andere belangrijke aanleiding van de budgetverhoging is dat het beter is om meteen een hele buurt als 30 km-zone in te richten dan alleen één straat. Door deze nieuwe aanpak kunnen de bewoners zelf bepalen in welke buurten versneld 30 km/uur wordt ingevoerd.

Minder slachtoffers
Wethouder Bruins hecht grote waarde aan de Jaarfinale en luistert graag naar de reacties hierop. Dit omdat de bewoners met de Jaarfinale goed kunnen aangeven waar te hard rijden tot risicos leidt. Den Haag is dan ook zeer succesvol met haar beleid voor Verkeersveiligheid. Zo is het aantal slachtoffers tussen 1986 en 2000 met een kwart verminderd. Bovendien heeft Den Haag van de vier grote steden de minste slachtoffers per 1.000 inwoners.

17 januari 2002
last update: 17 januari 2002 ;pag.: 10719; auteur: 112