2002-01-17: Voor 200.000 Euro aan verkeersdrempels te winnen
Ook dit jaar is er weer een Jaarfinale Verkeersdrempels. Bewoners
kunnen zo zelf bepalen welke buurten versneld als 30 km-zone worden
ingericht en waar zodoende verkeersdrempels het meest gewenst zijn. Op
woensdag 23 januari geeft de gemeente Den Haag hierover uitgebreide
informatie in de eerste nieuwe uitgave van de Stadskrant (bijlage bij
de Posthoorn).
Twaalf genomineerden
Dit jaar zijn de volgende twaalf straten en hun directe omgeving
genomineerd: Celebesstraat, Delistraat, Barnsteenhorst, Haver- en
Roggekamp, Dr. J. Presser-straat, Burg. v.d. Veldestraat, J.J.
Heggestraat, Domburglaan, Bosbesstraat,
Wildhoeflaan-Vliegenvangerlaan-Houtrustlaan, Walnootstraat en Van
Aerssenstraat met gedeelte Statenlaan-P. Mauritslaan. De gemeente
roept de bewoners op om hun voorkeur uit te spreken over deze
genomineerde projecten. Alleen met een originele antwoordbon uit de
stadskrant kan gestemd worden. De genomineerde buurten die de meeste
ondersteuning krijgen, worden ingericht als 30 km-zone.
Budgetverdubbeling
Twee jaar geleden is voor het eerst de Jaarfinale Verkeersdrempels
gehouden. Dit omdat het budget voor verkeersveiligheid niet toereikend
is om alle verkeersdrempel-plannen op korte termijn uit te voeren.
Uitgangspunt is om sneller in te kunnen spelen op de wensen van de
bewoners en een dialoog tot stand te brengen tussen de bewoners en de
gemeente over de verkeersdrempel-wensen. De grote waardering hiervoor
heeft wethouder Bruins (Verkeer) aangespoord ermee door te gaan en het
budget nogmaals ruim te verdubbelen tot 200.000,-. Zo was het budget
vorig jaar 200.000 gulden en het jaar daarvoor 100.000 gulden. Een
andere belangrijke aanleiding van de budgetverhoging is dat het beter
is om meteen een hele buurt als 30 km-zone in te richten dan alleen
één straat. Door deze nieuwe aanpak kunnen de bewoners zelf bepalen in
welke buurten versneld 30 km/uur wordt ingevoerd.
Minder slachtoffers
Wethouder Bruins hecht grote waarde aan de Jaarfinale en luistert
graag naar de reacties hierop. Dit omdat de bewoners met de Jaarfinale
goed kunnen aangeven waar te hard rijden tot risicos leidt. Den Haag
is dan ook zeer succesvol met haar beleid voor Verkeersveiligheid. Zo
is het aantal slachtoffers tussen 1986 en 2000 met een kwart
verminderd. Bovendien heeft Den Haag van de vier grote steden de
minste slachtoffers per 1.000 inwoners.
17 januari 2002
last update: 17 januari 2002 ;pag.: 10719; auteur: 112