Gemeente Breda

16-01-2002

Doelen voor ontwikkelingsrichting Spoorzone geformuleerd

Het gebied Spoorzone, met centraal daarin het station, verandert de komende 25 jaar naar een hoogwaardig stedelijk gebied voor wonen, werken en recreëren. De Programmadoelen Spoorzone Breda, de doelstellingen voor de ontwikkeling van Spoorzone voor de komende 25 jaar, zijn geformuleerd. Het gebied ligt tussen de Noordelijke Rondweg en de Singel en tussen de Doornboslaan en de Zoete Inval Hiermee is de eerste fase van de voorbereiding van het Masterplan Spoorzone Breda afgerond. Het college van burgemeester en wethouders heeft die doelstellingen vastgelegd.

De programmadoelen vormen nu de basis voor een ontwerp-Masterplan. Dit Masterplan, een structuurvisie of planologisch kader, beschrijft de ruimtelijke ontwikkeling en de ontwikkeling op verschillende onderdelen van het stedelijk programma. Het college verwacht het ontwerp-Masterplan Spoorzone Breda deze zomer gereed te hebben.

Grootstedelijk milieu
Internationaal ontmoeten in een grootstedelijk milieu is het centrale thema voor de ontwikkelingen die in het gebied gaan plaatsvinden. Het gebied, met het nieuwe station als hart, ontwikkelt zich tot een vernieuwd stadsdeel met nieuwe woon- en werkmilieus met daarbij passende voorzieningen en vormen voor recreatie en vrijetijdsbesteding. De veranderingen van Spoorzone vinden plaats over een lange termijn. Voor het ontwikkelen van een visie op het gebied voor een periode van 25 jaar is nu gestart met het vastleggen van doelen of doelstellingen. De Programmadoelen Spoorzone Breda liggen aan de basis van het nu op te stellen Masterplan Spoorzone.

Programmadoelen
Er is gekozen voor het opstellen van Programmadoelen om duidelijk te maken in welke richting de veranderingen zich moeten gaan afspelen. De doelen zijn gebaseerd op de verkenningen van het sleutelproject (2000), recente beleidsnotas onder meer op het gebied van verkeer en vervoer, economische zaken, grondbeleid, wonen, cultuur, welzijn en ruimtelijke ontwikkeling. Daarnaast zijn ook nieuwe gedachten toegevoegd.
Tot slot is de grens van Spoorzone in oostelijke richting verschoven: ook Linie wordt betrokken bij het uitwerken van de ontwikkeling. De Spoorzone-ontwikkeling en die van Breda Noordoost worden verweven en afgestemd.

De programmadoelen zijn abstract en globaal benoemd. Ze geven een ontwikkelingsrichting aan maar zijn ook flexibel om te kunnen inspelen op toekomstige ontwikkelingen.
Enkele belangrijke doelen die zijn vastgelegd zijn: De stad wil zich in de toekomst meer en meer gaan manifesteren als Euregionaal centrum. De Spoorzone is een gebied dat zich bij uitstek leent om een bijdrage te leveren aan die visie.

Vanuit die visie biedt de Spoorzone concreet ruimte voor onderwijs en culturele voorzieningen en vanuit deze plaats vindt culturele uitwisseling en kennisoverdracht plaats naar de Euregio.

Woongebieden
Daarnaast is aangegeven dat de ontwikkeling van Spoorzone zorgdraagt voor het ontstaan van een verbeterde en vernieuwde sociale infrastructuur ten noorden van het spoor.
De bestaande woongebieden Belcrum, Linie en Spoorbuurt worden als woongebied gehandhaafd en versterkt. Aan de bestaande gebieden worden nieuwe en waar mogelijk meer grootstedelijke woonmilieus toegevoegd zoals bij de Belcrumhaven en de Markoevers en in het Stationsgebied.

Zakencentrum
Economisch zal het gebied vooral rondom het station en richting de Markoevers uitgroeien tot een Euregionaal zakencentrum. Voor het vestigingsklimaat wordt veel aandacht besteed aan de kwaliteit van de omgeving, duurzaamheid en het beheer.

Aansluiting op de stad
Ruimtelijk is het van belang het nieuwe stedelijke gebied te laten aansluiten op de bestaande woonbuurten en de binnenstad. Verder zal het gebied ervoor moeten zorgen dat de Haagse Beemden en de Hoge Vucht beter verbonden worden met de binnenstad, ook dient de spoor in het stedelijk gebied te worden opgenomen. De ruimtelijke kwaliteit van de het nieuwe stadsmilieu en met name de verbindingswegen en openbare ruimte dient voorop te staan bij de ontwikkeling.

Verkeer
Bij het verkeer wordt voortgebouwd op het Verkeersplan voor Breda. De infrastructuur is van groot belang voor het ontwikkelen van het gebied. Het nieuwe stedelijke milieu vraagt om een heldere structuur voor de auto, fiets en voetganger en het openbaar vervoer waarbij de verkeersrelaties van de stad met het station en de binnenstad van groot belang zijn. Ook de wijze waarop de nieuwe en bestaande werk en woonmilieus worden aangesloten op de verkeersstructuur van de stad is van belang. De transformatie van de Spoorzone zal leiden tot een beter leefmilieu. Het project biedt veel kansen voor een duurzame en kwalitatieve ontwikkeling. Er zal een gerichte milieuaanpak worden ontwikkeld die er voor zorg draagt dat de gewenste milieukwaliteiten gehaald kunnen worden.

De Programmadoelen beschrijven tot slot doelen voor de realisering van Spoorzone. Voor het uitvoeren van de opgave binnen Spoorzone zijn aanzienlijke investeringen nodig. Het gehele gebied is opgedeeld in deelgebieden die in de komende 25 jaar zullen worden ontwikkeld in overleg met zittende en toekomstig belanghebbenden zowel burgers als bedrijven en private ontwikkelaars. Samenwerken is het motto in de Spoorzone voor de komende 25 jaar.

Planning
Nu de programmadoelen zijn vastgesteld kan gewerkt gaan worden aan het Masterplan Spoorzone. Volgens planning is deze zomer een ontwerp-Masterplan gereed. In december 2002 kan dan de besluitvorming rondom het definitieve plan plaatsvinden.

Breda, 16 januari 2002