Gemeente Breda
16-01-2002
Doelen voor ontwikkelingsrichting Spoorzone geformuleerd
Het gebied Spoorzone, met centraal daarin het station, verandert de
komende 25 jaar naar een hoogwaardig stedelijk gebied voor wonen,
werken en recreëren. De Programmadoelen Spoorzone Breda, de
doelstellingen voor de ontwikkeling van Spoorzone voor de komende 25
jaar, zijn geformuleerd. Het gebied ligt tussen de Noordelijke Rondweg
en de Singel en tussen de Doornboslaan en de Zoete Inval Hiermee is de
eerste fase van de voorbereiding van het Masterplan Spoorzone Breda
afgerond. Het college van burgemeester en wethouders heeft die
doelstellingen vastgelegd.
De programmadoelen vormen nu de basis voor een ontwerp-Masterplan. Dit
Masterplan, een structuurvisie of planologisch kader, beschrijft de
ruimtelijke ontwikkeling en de ontwikkeling op verschillende
onderdelen van het stedelijk programma. Het college verwacht het
ontwerp-Masterplan Spoorzone Breda deze zomer gereed te hebben.
Grootstedelijk milieu
Internationaal ontmoeten in een grootstedelijk milieu is het centrale
thema voor de ontwikkelingen die in het gebied gaan plaatsvinden.
Het gebied, met het nieuwe station als hart, ontwikkelt zich tot een
vernieuwd stadsdeel met nieuwe woon- en werkmilieus met daarbij
passende voorzieningen en vormen voor recreatie en
vrijetijdsbesteding. De veranderingen van Spoorzone vinden plaats over
een lange termijn. Voor het ontwikkelen van een visie op het gebied
voor een periode van 25 jaar is nu gestart met het vastleggen van
doelen of doelstellingen. De Programmadoelen Spoorzone Breda liggen
aan de basis van het nu op te stellen Masterplan Spoorzone.
Programmadoelen
Er is gekozen voor het opstellen van Programmadoelen om duidelijk te
maken in welke richting de veranderingen zich moeten gaan afspelen.
De doelen zijn gebaseerd op de verkenningen van het sleutelproject
(2000), recente beleidsnotas onder meer op het gebied van verkeer en
vervoer, economische zaken, grondbeleid, wonen, cultuur, welzijn en
ruimtelijke ontwikkeling. Daarnaast zijn ook nieuwe gedachten
toegevoegd.
Tot slot is de grens van Spoorzone in oostelijke richting verschoven:
ook Linie wordt betrokken bij het uitwerken van de ontwikkeling. De
Spoorzone-ontwikkeling en die van Breda Noordoost worden verweven en
afgestemd.
De programmadoelen zijn abstract en globaal benoemd. Ze geven een
ontwikkelingsrichting aan maar zijn ook flexibel om te kunnen inspelen
op toekomstige ontwikkelingen.
Enkele belangrijke doelen die zijn vastgelegd zijn:
De stad wil zich in de toekomst meer en meer gaan manifesteren als
Euregionaal centrum. De Spoorzone is een gebied dat zich bij uitstek
leent om een bijdrage te leveren aan die visie.
Vanuit die visie biedt de Spoorzone concreet ruimte voor onderwijs en culturele voorzieningen en vanuit deze plaats vindt culturele uitwisseling en kennisoverdracht plaats naar de Euregio.
Woongebieden
Daarnaast is aangegeven dat de ontwikkeling van Spoorzone zorgdraagt
voor het ontstaan van een verbeterde en vernieuwde sociale
infrastructuur ten noorden van het spoor.
De bestaande woongebieden Belcrum, Linie en Spoorbuurt worden als
woongebied gehandhaafd en versterkt. Aan de bestaande gebieden worden
nieuwe en waar mogelijk meer grootstedelijke woonmilieus toegevoegd
zoals bij de Belcrumhaven en de Markoevers en in het Stationsgebied.
Zakencentrum
Economisch zal het gebied vooral rondom het station en richting de
Markoevers uitgroeien tot een Euregionaal zakencentrum. Voor het
vestigingsklimaat wordt veel aandacht besteed aan de kwaliteit van de
omgeving, duurzaamheid en het beheer.
Aansluiting op de stad
Ruimtelijk is het van belang het nieuwe stedelijke gebied te laten
aansluiten op de bestaande woonbuurten en de binnenstad. Verder zal
het gebied ervoor moeten zorgen dat de Haagse Beemden en de Hoge Vucht
beter verbonden worden met de binnenstad, ook dient de spoor in het
stedelijk gebied te worden opgenomen. De ruimtelijke kwaliteit van de
het nieuwe stadsmilieu en met name de verbindingswegen en openbare
ruimte dient voorop te staan bij de ontwikkeling.
Verkeer
Bij het verkeer wordt voortgebouwd op het Verkeersplan voor Breda. De
infrastructuur is van groot belang voor het ontwikkelen van het
gebied. Het nieuwe stedelijke milieu vraagt om een heldere structuur
voor de auto, fiets en voetganger en het openbaar vervoer waarbij de
verkeersrelaties van de stad met het station en de binnenstad van
groot belang zijn. Ook de wijze waarop de nieuwe en bestaande werk en
woonmilieus worden aangesloten op de verkeersstructuur van de stad is
van belang. De transformatie van de Spoorzone zal leiden tot een beter
leefmilieu. Het project biedt veel kansen voor een duurzame en
kwalitatieve ontwikkeling. Er zal een gerichte milieuaanpak worden
ontwikkeld die er voor zorg draagt dat de gewenste milieukwaliteiten
gehaald kunnen worden.
De Programmadoelen beschrijven tot slot doelen voor de realisering van
Spoorzone. Voor het uitvoeren van de opgave binnen Spoorzone zijn
aanzienlijke investeringen nodig. Het gehele gebied is opgedeeld in
deelgebieden die in de komende 25 jaar zullen worden ontwikkeld in
overleg met zittende en toekomstig belanghebbenden zowel burgers als
bedrijven en private ontwikkelaars. Samenwerken is het motto in de
Spoorzone voor de komende 25 jaar.
Planning
Nu de programmadoelen zijn vastgesteld kan gewerkt gaan worden aan het
Masterplan Spoorzone. Volgens planning is deze zomer een
ontwerp-Masterplan gereed. In december 2002 kan dan de besluitvorming
rondom het definitieve plan plaatsvinden.
Breda, 16 januari 2002