Korps: KLPD, plaats: Driebergen 16-01-2002
Unit Teleservice pakt telefoonterreur aan

Bij vier van de vijf bellers hoeft de 1-1-2-centrale niet de politie, brandweer of ambulance in te schakelen. Veel mensen bellen het nummer namelijk per ongeluk met hun mobiele telefoon of expres, bijvoorbeeld om te pesten. De unit Teleservice van het KLPD heeft nieuwe instrumenten ontwikkeld om dit telefoonmisbruik aan te pakken.

De unit Teleservice beantwoordt jaarlijks zon vier miljoen
1-1-2-telefoontjes. Dagelijks hebben de centralisten te maken met hijgers, valse meldingen, bedreigingen, scheldkanonnades en broekzakbellers: mensen die zonder dat ze het weten, het 1-1-2-nummer op hun mobiele telefoon activeren.

Drie nieuwe instrumenten

De centralisten gaan mensen terugbellen die onbewust 1-1-2 hebben gekozen. Daarnaast zal de unit druk uitoefenen op fabrikanten en leveranciers van mobiele telefoons om dit onbewust bellen tegen te gaan. Verder kunnen de misbruikers een SMS-bericht verwachten met een repressieve of informatieve tekst.

Ernstig misbruik van het 1-1-2-nummer werd al aangepakt. De dienst Recherche Onderzoeken van het KLPD richtte zich het afgelopen jaar vooral op valse bom- en terreurmeldingen. Ook werkte het KLPD samen met de regiopolitie. Dit resulteerde in zes processen verbaal en de inbeslagname van hetzelfde aantal mobiele telefoons. In twee gevallen vond veroordeling plaats met als bijkomende straf dat het 1-1-2-nummer niet meer lastig gevallen mocht worden.