16-1-2002
Wereldpremière nieuwe Mercedes-Benz E-klasse in Brussel
Na 48 maanden ontwikkelingstijd en investeringen van meer dan 2
miljard viert de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse op de motorshow in
Brussel zijn wereldpremière.
De nieuwe E-Klasse, die medio maart bij de Mercedes-Benz dealers
staat, zet met een groot aantal technische vernieuwingen nieuwe
standaards op het gebied van de veiligheid, comfort en rijdynamiek.
Geen ander automobielmerk ter wereld biedt dergelijke vernieuwingen
die de toekomstige technologische koers bepalen. Zo is de E-Klasse
standaard voorzien van het elektrohydraulische remsysteem Sensotronic
Brake Control (SBC). Een wereldprimeur in de automobielbouw is ook een
nieuwe rijdynamische multicontourstoel die zich automatisch aanpast
aan de rijsituatie en de semi-actieve luchtvering AIRMATIC DC (Dual
Control) voor optimaal rijcomfort.
Het ontwerp van de nieuwe E-Klasse zet het elegante lijnenspel van
zijn voorganger voort en accentueert meer dan ooit het dynamische
karakter van de sedan. Het markante vier-ogen-gezicht, waarmee de
E-Klasse in 1995 voor het eerst de koers aangaf en een ontwerptrend
ontketende, toont zich met enigszins schuin geplaatste dubbele
koplampen en helder glas in een nieuwe interpretatie.
Zijn dynamische karakter bewijst de nieuwe E-Klasse door voorbeeldige
soepelheid, sportwagenachtige handelbaarheid en perfect bochtgedrag.
Een nieuw ontwikkelde vooras en een grotendeels uit aluminium
vervaardigde achteras scheppen daarvoor de technische voorwaarden.
Gelijktijdig bieden SBC en het elektronische stabiliteitsprogramma ESP
een maximum aan rijveiligheid en ze helpen de bestuurder om
noodsituaties beter te beheersen. SBC werd onlangs geïntroduceerd op
de nieuwe SL-Klasse, maar gaat op de nieuwe E-Klasse voor het eerst in
serieproductie.
Het rijcomfort wordt verhoogd door het nieuwe semi-actieve
luchtveersysteem AIRMATIC DC dat door middel van moderne
micro-computertechnieken gelijktijdig vering en demping regelt.
Sensoren controleren de toestand van de weg, het rijgedrag en de
belading van de auto, zodat de AIRMATIC DC steeds de optimale
veerkracht en veerconstante instelt. De pneumatische vering behoort
tot de standaarduitrusting van het nieuwe V8-topmodel E 500 en is
tegen meerprijs leverbaar op de andere modellen.
Optimale veiligheid
De veiligheid van de inzittenden wordt door Mercedes-Benz
geperfectioneerd door nieuwe ontwikkelde, intelligente
beveiligingssystemen die zich aanpassen aan de betreffende situatie
van de inzittenden en het ongeval. Zo is de nieuwe E-Klasse behalve
met frontairbags nu ook uitgerust met tweetraps
gordelkrachtbegrenzers. In combinatie met extra botssensoren bieden
deze systemen de mogelijkheid tot een bescherming van de inzittenden
die nog nauwkeuriger en beter is afgestemd op het feitelijke verloop
van het ongeval. Andere onderdelen van de standaard
veiligheidsuitrusting zijn sidebags voor de voorpassagiers,
windowbags, gordelspanners, automatische herkenning van het
kinderzitje en een sensor die het over de kop slaan van een auto
registreert.
In vergelijking met zijn voorganger onderscheidt de
carrosseriestructuur van de nieuwe E-Klasse zich door grotere
vervormingzones aan de voorzijde. Deze bieden bij een frontale botsing
een nog betere geleiding van de krachten zodat bij een botsing het
passagierscompartiment zelf grotendeels behouden blijft. Op deze wijze
voldoet de nieuwe sedan wereldwijd aan de strengste veiligheidstesten.
Het aandeel van hoogwaardige staallegeringen die met een minimaal
gewicht een maximum aan veiligheid bieden, werd bij de nieuwe E-Klasse
bijna verdubbeld. Motorkap, voorspatborden, kofferdeksel en de voor-
en achterzijde zijn van aluminium vervaardigd.
CDI motoren van de tweede generatie
Voor de nieuwe E-Klasse zijn in eerste instantie vijf motoren
leverbaar: drie benzinemotoren met zes en acht cilinders en vermogens
van 130 kW/177 pk tot 225 kW/306 pk, en daarnaast twee CDI-motoren met
vier en vijf cilinders en een capaciteit van 110 kW/150 pk tot 130
kW/177 pk. Vergeleken met zijn voorganger is het brandstofverbruik van
de nieuwe E-Klasse met maximaal 0,9 liter per 100 kilometer gedaald.
Het maximum koppel van de dieselmotoren steeg met acht procent. Bij de
E 270 CDI bereikt het koppel met 425 Newtonmeter bij de automatische
transmissie een nieuwe top. De dieselmotoren met directe inspuiting
behoren tot de tweede generatie van de CDI-motoren en onderscheiden
zich door een reeks koersbepalende technische vernieuwingen.
Mercedes-Benz heeft de viercilinder van de E 220 CDI voor het eerst
met twee balansassen uitgerust en bereikt daardoor een aanzienlijk
voordeel op het gebied van geluids- en trillingscomfort. Op een later
tijdstip wordt het motorprogramma uitgebreid met een nieuwe
viercilinder benzinemotor met compressor en CDI-motoren met vier, zes
en acht cilinders.
Perfect klimaatcomfort met nieuwe vier-zones-THERMOTRONIC
Het comfortabele interieur van de nieuwe E-Klasse garandeert door de
toepassing van hoogwaardige materialen een Mercedes-typische kwaliteit
en gevoelswaarde. De standaard geleverde klimaatregeling, nieuw
ontwikkelde stoelen en de modernste hulpsystemen zorgen voor perfect
comfort tijdens lange reizen. Naar wens levert Mercedes-Benz voor het
eerst de krachtige vier-zones-automatische-klimaatregeling
THERMOTRONIC. Deze (micro)-computergestuurde regeling berekent en
doseert de temperatuur individueel voor de bestuurder en de bijrijder,
maar ook voor de achterpassagiers.
Voor automobilisten die op het gebied van zitcomfort nog meer
individualiteit wensen, heeft Mercedes-Benz als wereldprimeur de
rijdynamische multicontourstoel ontwikkeld. De stoel is uitgerust met
meerdere luchtkamers die aan de hand van de rijsituatie automatisch
meer of minder worden gevuld, om de bestuurder en bijrijder in bochten
een perfecte zijwaartse ondersteuning te bieden.
Verder zijn in de nieuwe E-Klasse de autoradio Audio 50 APS en het
vernieuwende bedien- en weergavesysteem COMAND APS leverbaar (vanaf
het vierde kwartaal 2002). COMAND APS heeft een grafisch
kleurenbeeldscherm waarop, in combinatie met de vast geïnstalleerde
autotelefoon, onder meer SMS-berichten, e-mails en de onlinediensten
van Mercedes-Benz-portal verschijnen. Het navigatiesysteem kan in de
nieuwe E-Klasse ook met de spraakbediening LINGUATRONIC bediend
worden.
Wereldwijd marktaandeel van gemiddeld 24 procent
De nieuwe E-Klasse lost een succesvolle voorganger af die met een
gemiddelde afzet van meer dan 200.000 autos per jaar wereldwijd de
meest verkochte auto uit het topsegment is. Het aandeel van de
E-Klasse in dit marktsegment bedraagt gemiddeld 24 procent -- in veel
landen zelfs meer dan 40 procent. Sinds 1995 heeft DaimlerChrysler
circa 1,4 miljoen E-Klassen geproduceerd. In Nederland is het
marktaandeel in dit segment > 25 procent en zijn er tot nu toe
ongeveer 25.000 stuks geregistreerd.