AutoRai

16-1-2002

Wereldpremière nieuwe Mercedes-Benz E-klasse in Brussel

Na 48 maanden ontwikkelingstijd en investeringen van meer dan 2 miljard viert de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse op de motorshow in Brussel zijn wereldpremière.

De nieuwe E-Klasse, die medio maart bij de Mercedes-Benz dealers staat, zet met een groot aantal technische vernieuwingen nieuwe standaards op het gebied van de veiligheid, comfort en rijdynamiek.

Geen ander automobielmerk ter wereld biedt dergelijke vernieuwingen die de toekomstige technologische koers bepalen. Zo is de E-Klasse standaard voorzien van het elektrohydraulische remsysteem Sensotronic Brake Control (SBC). Een wereldprimeur in de automobielbouw is ook een nieuwe rijdynamische multicontourstoel die zich automatisch aanpast aan de rijsituatie en de semi-actieve luchtvering AIRMATIC DC (Dual Control) voor optimaal rijcomfort.

Het ontwerp van de nieuwe E-Klasse zet het elegante lijnenspel van zijn voorganger voort en accentueert meer dan ooit het dynamische karakter van de sedan. Het markante vier-ogen-gezicht, waarmee de E-Klasse in 1995 voor het eerst de koers aangaf en een ontwerptrend ontketende, toont zich met enigszins schuin geplaatste dubbele koplampen en helder glas in een nieuwe interpretatie.

Zijn dynamische karakter bewijst de nieuwe E-Klasse door voorbeeldige soepelheid, sportwagenachtige handelbaarheid en perfect bochtgedrag. Een nieuw ontwikkelde vooras en een grotendeels uit aluminium vervaardigde achteras scheppen daarvoor de technische voorwaarden. Gelijktijdig bieden SBC en het elektronische stabiliteitsprogramma ESP een maximum aan rijveiligheid en ze helpen de bestuurder om noodsituaties beter te beheersen. SBC werd onlangs geïntroduceerd op de nieuwe SL-Klasse, maar gaat op de nieuwe E-Klasse voor het eerst in serieproductie.

Het rijcomfort wordt verhoogd door het nieuwe semi-actieve luchtveersysteem AIRMATIC DC dat door middel van moderne micro-computertechnieken gelijktijdig vering en demping regelt. Sensoren controleren de toestand van de weg, het rijgedrag en de belading van de auto, zodat de AIRMATIC DC steeds de optimale veerkracht en veerconstante instelt. De pneumatische vering behoort tot de standaarduitrusting van het nieuwe V8-topmodel E 500 en is tegen meerprijs leverbaar op de andere modellen.

Optimale veiligheid

De veiligheid van de inzittenden wordt door Mercedes-Benz geperfectioneerd door nieuwe ontwikkelde, intelligente beveiligingssystemen die zich aanpassen aan de betreffende situatie van de inzittenden en het ongeval. Zo is de nieuwe E-Klasse behalve met frontairbags nu ook uitgerust met tweetraps gordelkrachtbegrenzers. In combinatie met extra botssensoren bieden deze systemen de mogelijkheid tot een bescherming van de inzittenden die nog nauwkeuriger en beter is afgestemd op het feitelijke verloop van het ongeval. Andere onderdelen van de standaard veiligheidsuitrusting zijn sidebags voor de voorpassagiers, windowbags, gordelspanners, automatische herkenning van het kinderzitje en een sensor die het over de kop slaan van een auto registreert.

In vergelijking met zijn voorganger onderscheidt de carrosseriestructuur van de nieuwe E-Klasse zich door grotere vervormingzones aan de voorzijde. Deze bieden bij een frontale botsing een nog betere geleiding van de krachten zodat bij een botsing het passagierscompartiment zelf grotendeels behouden blijft. Op deze wijze voldoet de nieuwe sedan wereldwijd aan de strengste veiligheidstesten. Het aandeel van hoogwaardige staallegeringen die met een minimaal gewicht een maximum aan veiligheid bieden, werd bij de nieuwe E-Klasse bijna verdubbeld. Motorkap, voorspatborden, kofferdeksel en de voor- en achterzijde zijn van aluminium vervaardigd.

CDI motoren van de tweede generatie

Voor de nieuwe E-Klasse zijn in eerste instantie vijf motoren leverbaar: drie benzinemotoren met zes en acht cilinders en vermogens van 130 kW/177 pk tot 225 kW/306 pk, en daarnaast twee CDI-motoren met vier en vijf cilinders en een capaciteit van 110 kW/150 pk tot 130 kW/177 pk. Vergeleken met zijn voorganger is het brandstofverbruik van de nieuwe E-Klasse met maximaal 0,9 liter per 100 kilometer gedaald.

Het maximum koppel van de dieselmotoren steeg met acht procent. Bij de E 270 CDI bereikt het koppel met 425 Newtonmeter bij de automatische transmissie een nieuwe top. De dieselmotoren met directe inspuiting behoren tot de tweede generatie van de CDI-motoren en onderscheiden zich door een reeks koersbepalende technische vernieuwingen. Mercedes-Benz heeft de viercilinder van de E 220 CDI voor het eerst met twee balansassen uitgerust en bereikt daardoor een aanzienlijk voordeel op het gebied van geluids- en trillingscomfort. Op een later tijdstip wordt het motorprogramma uitgebreid met een nieuwe viercilinder benzinemotor met compressor en CDI-motoren met vier, zes en acht cilinders.

Perfect klimaatcomfort met nieuwe vier-zones-THERMOTRONIC

Het comfortabele interieur van de nieuwe E-Klasse garandeert door de toepassing van hoogwaardige materialen een Mercedes-typische kwaliteit en gevoelswaarde. De standaard geleverde klimaatregeling, nieuw ontwikkelde stoelen en de modernste hulpsystemen zorgen voor perfect comfort tijdens lange reizen. Naar wens levert Mercedes-Benz voor het eerst de krachtige vier-zones-automatische-klimaatregeling THERMOTRONIC. Deze (micro)-computergestuurde regeling berekent en doseert de temperatuur individueel voor de bestuurder en de bijrijder, maar ook voor de achterpassagiers.

Voor automobilisten die op het gebied van zitcomfort nog meer individualiteit wensen, heeft Mercedes-Benz als wereldprimeur de rijdynamische multicontourstoel ontwikkeld. De stoel is uitgerust met meerdere luchtkamers die aan de hand van de rijsituatie automatisch meer of minder worden gevuld, om de bestuurder en bijrijder in bochten een perfecte zijwaartse ondersteuning te bieden.

Verder zijn in de nieuwe E-Klasse de autoradio Audio 50 APS en het vernieuwende bedien- en weergavesysteem COMAND APS leverbaar (vanaf het vierde kwartaal 2002). COMAND APS heeft een grafisch kleurenbeeldscherm waarop, in combinatie met de vast geïnstalleerde autotelefoon, onder meer SMS-berichten, e-mails en de onlinediensten van Mercedes-Benz-portal verschijnen. Het navigatiesysteem kan in de nieuwe E-Klasse ook met de spraakbediening LINGUATRONIC bediend worden.

Wereldwijd marktaandeel van gemiddeld 24 procent

De nieuwe E-Klasse lost een succesvolle voorganger af die met een gemiddelde afzet van meer dan 200.000 autos per jaar wereldwijd de meest verkochte auto uit het topsegment is. Het aandeel van de E-Klasse in dit marktsegment bedraagt gemiddeld 24 procent -- in veel landen zelfs meer dan 40 procent. Sinds 1995 heeft DaimlerChrysler circa 1,4 miljoen E-Klassen geproduceerd. In Nederland is het marktaandeel in dit segment > 25 procent en zijn er tot nu toe ongeveer 25.000 stuks geregistreerd.