16-01-2002
Breda heeft stilste asfalt
De gemeente Breda heeft twee asfaltmengsels ontwikkeld (open asfalt en
dicht asfalt) die in staat zijn het verkeerslawaai zeer effectief te
reduceren en veel minder onderhoud vragen. De resultaten zijn zodanig
dat het ministerie van VROM deze heeft aangemerkt als het stilste
asfalt ter wereld. De ontwikkeling is mogelijk gemaakt dank zij forse
subsidietoezeggingen van het ministerie tot een bedrag van ruim een
half miljoen Euro.
Onder toenemende maatschappelijke druk neemt het aantal wegen en
straten met geluiddempend asfalt toe, terwijl vooral open asfalt erg
gevoelig is voor slijtage. Door de almaar stijgende onderhoudskosten
heeft de dienst Stadsbeheer van de gemeente Breda het initiatief
genomen om nieuwe asfaltsoorten te ontwikkelen. Met subsidies van het
ministerie en met medewerking van de firma Heijmans uit Rosmalen is
dit gelukt.
Het stilste open asfalt ligt nu op de Oranjesingel. Deze straat had
ook in 1991 een primeur toen hier het eerste wegvak in Nederland in
Twinlay is uitgevoerd. Twinlay is een bijzondere soort tweelaags ZOAB
(Zeer Open Asfaltbeton) die echter sneller slijt dan gewoon asfalt.
Het nieuwe Twinlay is veel slijtvaster en reduceert het geluid niet
met 3,8 dB(A), zoals het oude Twinlay dat doet, maar met maar liefst 7
dB(A). De geluidhinder is hiermee nog maar een kwart vergeleken met
het oude asfalt.
De tweede soort asfalt dat een grote geluidsreductie heeft opgeleverd
is aangebracht op de Terheijdenseweg, tussen de noordelijke rondweg en
De Faam. Dit wegdek is een dicht wegdek, uitgevoerd in Microflex. Een
samen met de fa. Heijmans ontwikkelde asfaltbeton dat bestaat uit een
fijnkorrelig deklaagmengsel dat verrassend hoge geluidsreducties
oplevert. Metingen geven aan dat hier het stilste dichte asfaltbeton
ter wereld ligt. De reductie bedraagt ca 5 dB(A) bij 50 km/uur. Dit
leidt tot een geluidsniveau van eenderde van gewoon dicht asfalt.
Onder supervisie van het ministerie van VROM heeft het internationaal
werkende akoestische bureau M+P uit s-Hertogenbosch verschillende
metingen verricht en die komt eenduidig tot de genoemde uitspraak. Het
al in het begin van de jaren negentig ingezette beleid om het
verkeersgeluid zoveel mogelijk terug te dringen heeft duidelijk zijn
vruchten afgeworpen. Vooral van het nieuwe Micoflex wordt veel
verwacht, omdat die opvallend lage aanleg- en beheerkosten heeft en
breed toepasbaar is. Bovendien kunnen bepaalde dure maatregelen aan
woningen om verkeerslawaai te beperken waarschijnlijk achterwege
blijven.
Het ministerie is zo overtuigd van het succes dat Breda dank zij
subsidies nieuw geluiddempend asfalt (Microflex) gaat aanbrengen in de
Irenestraat (nu in uitvoering), Gen. Maczekstraat/Korte Ploegstraat
(bijna gereed), Tilburgseweg/Teteringsedijk (uitvoering nog te
bepalen) en Graaf Hendrik III-laan (uitvoering nog te bepalen). De
subsidie is ook bedoeld om het asfalt gedurende de gehele levensduur
voldoende geluiddempend te houden.
Breda, 16 januari 2002