Persbericht 16 januari 2002 Projectbureau N201+
www.n201.nl
Verlenging Bestuursovereenkomst:
meer tijd nodig om het project N201+ rond te krijgen
De colleges van de provincie Noord-Holland en de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Uithoorn en De Ronde Venen hebben gisteren besloten hun raden en staten voor te stellen de N201+ Bestuursovereenkomst uit mei 2001 te verlengen. De oorspronkelijke planning om begin 2002 een regionaal akkoord te sluiten over de aanpak van de leefbaarheids- en bereikbaarheidsproblemen rond deze drukke weg is niet mogelijk, omdat er eerst meer duidelijkheid moet komen over een aantal onzekerheden rondom het Masterplan. De afgelopen maanden is meer inzicht gekomen in het voorontwerp van de weg, de kostenraming en de bijdragen aan de weg vanuit de ontwikkelgebieden. N201+ is een omvangrijk, complex en daarmee kostbaar project. De komende maanden wordt gewerkt aan een optimalisatie van het Masterplan. Alternatieve financieringsconstructies worden bekeken, Rijkswaterstaat gaat een audit op het Voorlopig Ontwerp en de kostenraming uitvoeren, er wordt een sterker beroep op private partijen gedaan en er volgt overleg met het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Minister Netelenbos heeft haar steun toegezegd voor deze optimalisatieslag van het Masterplan.
Wat is al bereikt sinds mei 2001
Sinds de Bestuursovereenkomst uit mei 2001 is beter zicht gekomen op
het voorontwerp van de weg, de bijbehorende kostenraming en de
opbrengsten uit de te ontwikkelen gebieden. In de stuurgroep N201+
zijn afspraken gemaakt over de organisatie van het project, de
toepassing van een innovatief samenwerkingsmodel, de overdracht van de
huidige N201. Het Projectbureau heeft een voorstel gedaan voor de
gemeentelijke garantstellingen voor de opbrengsten uit de gebieden en
de aanvullende bijdragen van alle partijen voor de financiering van de
weg. De organisatiestructuur is nu duidelijk. De provincie is
verantwoordelijk voor de voorbereiding van de weg, de gemeenten voor
de ontwikkeling van de gebieden en het Projectbureau N201+ heeft als
intermediair een voorbereidende en coördinerende taak.
Complex en kostbaar project: verdere optimalisatie vereist
Het project N201+ is omvangrijk, technisch complex en daarmee
kostbaar. Het gaat niet alleen om 25 km nieuwe weg en 10 km aanpassing
van de bestaande weg. Ook zijn 35 kunstwerken (bruggen, viaducten en
tunnels) nodig, twee km verdiepte ligging en drie aansluitingen op
rijkswegen en 1 afsluiting. Namelijk twee nieuwe aansluitingen (op de
A4/A5 en bij de A4/Bennebroekerweg), een reconstructie van de
A9-aansluiting bij de Fokkerweg en een afsluiting van de bestaande
A4/N201 aansluiting. Mede door deze kostbare aansluitingen op
rijkswegen zijn de totale kosten hoog. Daarom is in december 2001
overleg gevoerd met minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat. Met
haar is afgesproken een optimalisatieslag uit te voeren, waarvoor zij
haar uitdrukkelijke steun en inspanningen van haar ministerie heeft
toegezegd. In deze optimalisatieslag moet in een korte periode zicht
worden verkregen op een aantal onzekerheden die nog in het Masterplan
zijn opgesloten. In concreto gaat het daarbij om onder meer de
volgende punten:
* Optimalisatie van het plan, inclusief een audit op het voorontwerp
en de kostenraming door Rijkswaterstaat;
* Alternatieve financieringsconstructies;
* Aanvullende bijdragen van private partijen, die door deze
wegomlegging verbeterde ontsluitingsmogelijkheden krijgen van nieuwe
en bestaande bedrijventerreinen;
* Meer zekerheid over de rijksbijdrage en ontwikkelingen op het
fiscale vlak (voorzien in de tweede helft van 2002).
Conceptdocument 'N201+ de Aanpak'
De stuurgroep N201+ heeft de betrokken colleges van B&W en van
Gedeputeerde Staten middels een tussenrapportage 'N201+ de aanpak'
geïnformeerd over de voortgang van het project. Op basis van de
afspraken met minister Netelenbos stellen de betrokken colleges voor
de Bestuursovereenkomst van mei 2001 te verlengen, teneinde meer zicht
te krijgen op de bovengenoemde vragen.
In 'N201+ de aanpak' staat hetgeen is uitgezocht over het tracé, de
ontwikkelgebieden, de kosten, de organisatie van het project, de wijze
van contractering, de publiekprivate samenwerking en welke
bestuurlijke intenties zijn uitgesproken. Besluitvorming over dit
conceptdocument is nu nog niet mogelijk, omdat het project nog niet
rond is. Om die reden is ook het Voorlopig Ontwerp, zoals dat nu in
'N201+ de aanpak' staat, nog niet definitief. Het Voorlopig Ontwerp
moet nog worden omgezet in een Definitief Ontwerp en kan dus nog
veranderen.
Aanpak N201 is hard nodig
Zowel in de stuurgroep als tijdens het gesprek met de minister hebben
de betrokken bestuurders opnieuw hun wederzijds commitment voor een
gezamenlijke aanpak van de N201 bevestigd. De oplossing van de
leefbaarheids- en bereikbaarheids-problemen in de regio is dichterbij
gekomen, daarom is verlenging van de Bestuursovereenkomst van belang.
De planologische procedures, de MER, streek- en bestemmingsplannen
lopen gewoon door.
De huidige N201 is één van de drukste provinciale wegen van Nederland,
in een regio met grote economische potentie en groei (o.a. Schiphol,
Bloemenveiling). Belangrijk in de aanpak is de omlegging van de weg
buiten de dorpskernen en de verbetering van de doorstroming naar
rijkswegen. Het project N201+ is een gezamenlijk project van de
betrokken overheden om de leefbaarheid, de veiligheid en de
bereikbaarheid rond de huidige N201 te verbeteren en om gebieden te
ontwikkelen, bij voorkeur in samenwerking met private partijen.