Persbericht
Datum: 11 januari 2002
WLTO-jaarcongres Nieuwe markten, nieuwe kansen?
Marktverkenning met leden, bestuurders en externe relaties van de agrarische sector
Op 16 januari organiseert de WLTO voor haar leden en externe relaties een jaarcongres met het thema Nieuwe markten, nieuwe kansen. Tijdens het congres informeren vier toonaangevende sprekers de aanwezigen over markt in de breedste zin van het woord. Aan de orde komen de supermarkt, de virtuele markt, de exportmarkt en de maatschappelijke markt. Leden, bestuurders en relaties kunnen meedenken en
-discussiëren over de verschillende marktmogelijkheden. Voorafgaand aan het jaarcongres vinden de jaarvergaderingen van de verschillende vakgroepen plaats. Het jaarcongres duurt van 13.30 tot 15.45 uur en vindt plaats in Hotel Schiphol A4, Rijksweg A4 nr. 3 te Hoofddorp.
Op welke markten kunnen boeren en tuinders zich richten? Deze vraag staat tijdens het congres centraal. Aan bod komen de virtuele markt, de supermarkt, de exportmarkt en de maatschappelijke markt. Onder leiding van Peter van Ingen (VPRO) wordt ingegaan op de invloed van deze markten op de bedrijfsvoering van agrariërs en wat voor hen de mogelijkheden zijn binnen deze markten. Visies hierover zijn er voldoende en een aantal hiervan komt tijdens het congres aan bod.
Per markt geeft een inleider zijn visie en verkondigt hij een stelling. Daarna volgt volgens de formule van het Tv-programma 'het Lagerhuis' een discussie met een tiental WLTO-leden. Met behulp van speciale stemapparatuur krijgt de zaal de mogelijkheid te reageren. Dit gebeurt zowel voor als na de discussieronde. Zo is direct duidelijk wat het effect is van de discussie op de meningsvorming van aanwezigen.
Het programma van het jaarcongres ziet er als volgt uit:
13.30 uur Opening jaarcongres door WLTO-voorzitter Jan de Groot
13.35 uur Supermarkt
Spreker: de heer H.J. Hoogvliet, directeur van Hoogvliet supermarkten
Stelling: Boeren en tuinders verdienen het meeste als ze leveren wat het grootwinkelbedrijf van hun vraagt.
-2
-2-
14.10 uur Virtuele markt
Spreker: de heer H.J. Derksen, lid van de stafgroep e-commerce Rabobank Nederland
Stelling: Door afzet via internet blijft een groter deel van de euro's in handen van boeren en tuinders.
14.45 uur Exportmarkt
Spreker: de heer R. Tans, landbouwattaché Duitsland
Stelling: Strenge Nederlandse regelgeving is gunstig voor de export naar de Duitse en Europese markt.
15.20 uur Maatschappelijke markt
Spreker: de heer H. Bolscher, directeur Stichting Max Havelaar
Stelling: Door een actieve vermarketing van omgevingsfactoren (natuur, landschap, milieu, dierwelzijn) is de consument bereid een hogere prijs voor producten te betalen.
15.45 uur Afsluiting
Noot voor de redactie (