persberichten
(terug)
Hoogezand, 15 januari 2002 Persbericht 2002/04
Informatiezuil Burgerzaken voorkomt wachten
De afdeling Burgerzaken signaleert een sterke toename van het aantal
klanten dat een nieuw reisdocument komt aanvragen. Sinds 1 oktober
2001 kunnen bezoekers niet meer gelijk na aanvraag het reisdocument
meenemen, maar kan het reisdocument na een week na aanvraag worden
afgehaald. De gemeente voorzag dat dit voor alle klanten langere
wachttijden op zou leveren. Om dit te voorkomen is er bij de afdeling
Burgerzaken een klantenbegeleidingsysteem aangeschaft. In de
wachtruimte van de afdeling Burgerzaken kunnen bezoekers voor
Burgerzaken nu via een informatiezuil gelijk aangeven waarvoor ze
komen. Klanten die bijvoorbeeld alleen een uittreksel of een paspoort
komen afhalen (iets dat niet langer dan drie minuten duurt) worden
door het systeem naar de snelbalie verwezen.
In de zuil is een aanraakmonitor (touch-screen) geplaatst. Op deze
monitor staan diverse knoppen afgebeeld met teksten als aanvragen
paspoort, afhalen paspoort, rijbewijs, uittreksel bevolkingsregister,
huwelijk, geboorte en dergelijke. Door op de afgebeelde knoppen van
het glas van deze monitor te drukken, krijgt de bezoeker een nummerbon
en een oproepnummer, de loketten die geopend zijn en de geschatte
wachttijd. Zodra de bezoeker aan de beurt is, roept de
baliemedewerk(st)er de bezoeker op. De ambtenaar weet op deze manier
waarvoor de bezoeker komt en kan hem of haar gericht te woord staan en
de bezoeker hoeft niet onnodig lang te wachten.
Verder beschikt de afdeling Burgerzaken over een paspoortkast. Deze paspoortkast is bedoeld voor kinderen. Kinderen die bijgeschreven moeten worden in het paspoort moeten tegenwoordig meekomen naar het gemeentehuis. Om het wachten voor hen iets minder lang te laten duren heeft de gemeente een speciale paspoortkast laten maken. In de kast zit een televisie waarop leuke tekenfilms worden vertoond.
(top)