Rechtbank Leeuwarden
Inhoud van het informatiepakket zoals vermeld in de advertentie voor
rechters in (o.a.) het Nederlands Juristenblad
Bron: Rechtbank Leeuwarden
Datum actualiteit: 15-01-2002
Geachte heer/mevrouw,
Voor u ligt het informatiepakket van de rechtbank Leeuwarden. De
organisatie van de rechtbank is sterk in beweging en zal dat de
komende jaren ook wel blijven. Lezing van dit informatiepakket zal u
er misschien van overtuigen dat de rechtbank Leeuwarden een
interessante werkgever is, die integriteit, samenwerking, juridische
kwaliteit en talentontwikkeling centraal stelt.
Ik zie met belangstelling uit naar uw reactie.
W. Hangelbroek
President
Inhoud informatiepakket
1. DE ORGANISATIE
2. ORGANIGRAM
3. MISSIE, VISIE EN (BELEIDS)UITGANGSPUNTEN
4. SOLLICITATIEPROCEDURE
5. ARBEIDSVOORWAARDEN
6. FUNCTIEPROFIEL
1. DE ORGANISATIE
Algemeen
De rechtbank Leeuwarden bestaat uit vijf sectoren, te weten de
sectoren bestuursrecht, familierecht, handelsrecht, kantonzaken en
strafrecht. In de sectoren werken rechterlijk ambtenaren en
gerechtsambtenaren. Aan het hoofd van elke sector staat een
sectorvoorzitter die tevens lid is van het bestuur. Ter ondersteuning
van de sectoren is er een bedrijfsbureau dat rechtstreeks onder de
directeur bedrijfsvoering valt.
Bestuur
Het bestuur van de rechtbank Leeuwarden wordt gevormd door de
president, de sectorvoorzitters en de directeur bedrijfsvoering. Er is
sprake van een collegiaal bestuur. Het bestuur van de rechtbank heeft
daarmee een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het functioneren
van de rechtbank, voor het opstellen van het organisatiebrede
strategisch beleid en het maken van taakstellende afspraken per
sector. Het bestuur van de rechtbank is eindverantwoordelijk voor het
functioneren van het gerecht in zijn geheel. De president van de
rechtbank is voorzitter van het bestuur en vertegenwoordigt samen met
de directeur bedrijfsvoering de rechtbank. Als integraal manager voor
"hun" sector zijn de sectorvoorzitters voor dit deel van de rechtbank
in het bijzonder verantwoordelijk. De directeur bedrijfsvoering is
verantwoordelijk voor beleidsvoorbereiding, ondersteuning en
advisering met betrekking tot de zogenaamde PIOFAH*-taken en voor het
functioneren van het bedrijfsbureau.
Sectoren van de rechtbank
Binnen de verschillende sectoren van de rechtbank wordt de kerntaak
van de organisatie uitgevoerd; namelijk de verwerking van zaken vanaf
binnenkomst tot de uitspraak. In grote lijnen is elke sector opgebouwd
uit een administratie die zorgt voor de administratieve ondersteuning,
het secretariaat, waarin de secretarissen zaken juridisch inhoudelijk
voorbereiden en rechterlijk ambtenaren die zittingen leiden en
beslissingen nemen. Een sector wordt geleid door een sectorvoorzitter,
die tevens lid is van het bestuur. De administratie ontvangt leiding
van het hoofd administratie. Het hoofd administratie valt onder
verantwoordelijkheid van de sectorvoorzitter.
* PIOFAH = Personeel, Informatie, Organisatie, Financiën,
Automatisering en Huisvesting
Bedrijfsbureau
Het bedrijfsbureau heeft als functie het bestuur, de leiding, de
sectoren en de overige onderdelen van de organisatie te adviseren en
facilitair te ondersteunen. Daarnaast zal vanuit de specialistische
kennis binnen de het bedrijfsbureau in opdracht van het bestuur en/of
management worden geparticipeerd in projecten. De ondersteuning vanuit
het bedrijfsbureau is niet gelegen op het terrein van primaire
taakuitoefening van de sectoren. De advisering heeft betrekking op het
te voeren bestuurlijke beleid en het beheer. Onder het bedrijfsbureau
ressorteren ook het bureau managementondersteuning en het
applicatiebeheer/BIV. Aan het hoofd van het bedrijfsbureau staat het
hoofd bedrijfsbureau.
Het organigram van de rechtbank dat vanaf 1 januari 2002 leidend zal
zijn treft u op de volgende bladzijde aan.
2. ORGANIGRAM
(noot redactie: klik hiervoor op de knop "organogram" links op de
homepage van de rechtbank Leeuwarden)
3. MISSIE, VISIE EN (BELEIDS)UITGANGSPUNTEN
Het bestuur heeft de missie van de rechtbank als volgt geformuleerd:
Het zorgen voor een goede rechtsbedeling, waarbij de toegankelijkheid
voor het publiek en snelle doorlooptijden van de zaken worden
gecombineerd met vakinhoudelijke bekwaamheid.
Een missie geeft aan wat de opdracht is. Hoe wij dat willen doen is
geformuleerd in de visie, waarin wordt aangegeven wat voor organisatie
we willen zijn. Het bestuur heeft de volgende visie geformuleerd.
De visie van de rechtbankorganisatie is:
1) Zij doet dit op een kwalitatief verantwoord niveau, hetgeen onder
meer neerkomt op:
- integer, onafhankelijk en onpartijdig;
- met op vakinhoudelijk terrein een verantwoord kennisniveau;
- gericht op het leveren van maatwerk;
- binnen een acceptabele termijn.
2) De mens wordt daarbij als belangrijkste 'productiefactor' gezien.
De kwaliteit van het personeel, de samenwerking en de inzet van het
personeel en het welbevinden van hen zijn in belangrijke mate bepalend
voor het succesvol werken aan de missie.
Dit vraagt onder meer om het volgende:
- het ontwikkelen van professionele en leidinggevende kwaliteiten;
- het stimuleren van medewerk(st)ers;
- het bieden van ontplooiingskansen;
- het bieden van arbeidssatisfactie.
3) Zij opereert daarbij binnen een transparante, toegankelijke en
flexibele organisatie, die zelfsturend is, doelmatig werkt en
kostenbewust is.
Belangrijkste uitgangspunten
Om bovenstaande missie te realiseren en als organisatie de
ontwikkeling door te maken om de eigen visie zoveel mogelijk waar te
kunnen maken zijn uitgangspunten geformuleerd. Een aantal hiervan is
cruciaal voor de opbouw van de structuur van de rechtbank en de wijze
van omgaan met elkaar binnen de rechtbank. Hieronder staan enkele
uitgangspunten.
Integraal management
De rechtbank zal worden bestuurd conform het model van integraal
management. Dit betekent voor de rechtbank dat binnen een sector de
rechterlijk ambtenaren en gerechtsambtenaren dezelfde
eindverantwoordelijke manager hebben. Daarnaast betekent het voor de
integraal managers dat zij binnen "hun" deel van de organisatie
verantwoordelijk zijn voor alle aspecten van de bedrijfsvoering.
Bijvoorbeeld zowel voor de juiste doorlooptijden als voor het
percentage ziekteverzuim van de medewerkers.
Competentiemanagement
In de komende jaren zal competentiemanagement in toenemende mate
worden toegepast. In de praktijk betekent competentiemanagement het
selecteren, beoordelen en ontwikkelen van medewerkers op personele
kwaliteiten die waarneembaar zijn in gedrag; wat iemand doet of zegt.
De nieuwe functieprofielen zijn op basis van de systematiek van
competentiemanagement beschreven.
Rechtbankbrede functieprofielen
Functieprofielen zijn zoveel mogelijk rechtbankbreed opgesteld.
Uiteraard wordt erkend dat er verschillen tussen sectoren bestaan die
invloed hebben op de feitelijke taakuitoefening. Het uitgangspunt is
echter dat er geen onnodige verschillen mogen zijn die interne
mobiliteit kunnen bemoeilijken. Het beschrijven van het vereiste
niveau voor een functie is daarom belangrijker gevonden dan het
beschrijven van de details in de taakuitoefening die per sector
verschillen.
4. SOLLICITATIEPROCEDURE
Voor rechters
Indien u thans reeds rechter bent, wordt u verzocht een
sollicitatiebrief te sturen aan de president van de Leeuwarder
rechtbank. U wordt vervolgens uitgenodigd voor een gesprek.
Rechtbank Leeuwarden
T.a.v. mr W.K.F. Hangelbroek
Postbus 1702
8901 CA Leeuwarden
Voor aankomend rechters
Indien u wilt solliciteren naar de functie van rechter bij de
Leeuwarder rechtbank en u bent thans geen rechter, is onderstaande
procedure van belang.
* Toelatingseisen
Om in aanmerking te komen voor een rechterlijke functie, moet u
volledig voldoen aan een aantal formele vereisten. Daarnaast leggen
persoonlijke kenmerken een groot gewicht in de schaal.
* Formele vereisten
- U hebt rechten gestudeerd en de studie voltooid met als onderdelen
Nederlands burgerlijk recht, handelsrecht en strafrecht, en een van de
volgende vakken: Nederlands staatsrecht, administratief recht,
belastingrecht;
- U bezit de Nederlandse nationaliteit;
- U bent ouder dan 30 jaar en jonger dan 55 jaar;
- U hebt ten minste zes jaar aaneengesloten relevante juridische
praktijkervaring;
- U beschikt over een ruime maatschappelijke ervaring;
- U bent bereid werkzaam te zijn op ten minste twee van de drie
volgende rechtsgebieden: het civiele recht, het strafrecht danwel het
bestuursrecht;
- U voldoet aan de in het bijgevoegd competentieprofiel genoemde
gedragsvaardigheden (persoonlijke kenmerken).
* Procedure
Indien u voldoet aan bovenstaande eisen, wordt u verzocht een
sollicitatiebrief te sturen aan de president van de Leeuwarder
rechtbank.
Hierna wordt u mogelijk uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek met
de president, eventueel gevolgd door een gesprek met een
sectorvoorzitter. Op hun advies gaat u eventueel door naar de interne
sollicitatiecommissie van de rechtbank Leeuwarden. Indien deze een
positief advies uitbrengt en het bestuur van de rechtbank dit advies
overneemt, wordt u vervolgens geselecteerd door de Centrale Commissie
Aantrekken Leden Rechterlijke Macht (CALRM) te Den Haag. Het adres van
de CALRM is: Paleis van Justitie, Prins Clauslaan 60 (bezoekadres),
Postbus 20302, 2500 EH Den Haag, tel. 070-3813715. Deze landelijke
commissie waakt over de kwaliteit van de werving en selectie van de
leden van de rechterlijke macht. Bij de CALRM vindt een aantal
gesprekken plaats en een psychologisch onderzoek. Nadat u dit heeft
doorlopen, volgt er een advies. Dit advies kan er als volgt uitzien:
1. U wordt geschikt geacht voor een vaste rechterlijke functie; u bent
direct benoembaar.
2. De commissie heeft een positieve verwachting over uw geschiktheid
voor een rechterlijke functie, maar u moet eerst nog ervaring opdoen
in een opleidingsfunctie bij de rechtbank.
3. De commissie heeft geen oordeel over u kunnen vellen; u krijgt
nogmaals een drietal gesprekken (revisie).
4. U wordt niet geschikt geacht voor een functie binnen de
rechterlijke macht.
Op grond van bovenstaand advies wordt u op grond van advies 1 of 2
resp. benoemd in een vaste functie als rechter of als rechter in
opleiding.
* Rechter in opleiding
Als u tot rechter in opleiding (RIO) wordt benoemd, kan dit op twee
manieren worden gerealiseerd.
1. U wordt benoemd tot gerechtsauditeur/rechter-plaatsvervanger. U
krijgt dan een tijdelijke benoeming bij de rechtbank en bent gedurende
een nader te bepalen periode (bijv. 1 jaar) in opleiding tot rechter.
Na deze opleiding met goed gevolg te hebben afgerond kunt u benoemd
worden tot rechter.
2. U wordt benoemd tot rechter-plaatsvervanger (in opleiding). Dat
betekent dat u naast uw huidige baan een opleiding krijgt tot rechter.
Gedurende 1 of 2 jaar bent u wekelijks 1 dag per week in opleiding. U
wordt dan gekoppeld aan een vaste opleider (een ervaren rechter) die u
gedurende de opleiding begeleidt. Daarnaast wordt verwacht dat u
minimaal 1 dag per week thuis besteedt aan het uitwerken van vonnissen
en bestuderen van dossiers. Na deze opleiding met goed gevolg te
hebben afgerond kunt u benoemd worden tot rechter.
5. ARBEIDSVOORWAARDEN
Indien u benoemd wordt tot rechter zal uw salaris minimaal 4594,98
euro per maand (peildatum 01-11-2001) bedragen, terwijl het maximale
salaris 5954,50 euro per maand bedraagt op basis van een fulltime
aanstelling (36 uur per week). Daarnaast ontvangt u een
onkostenvergoeding van 93,97 euro per maand.
Indien u benoemd wordt tot gerechtsauditeur zal uw salaris 3924,75
euro per maand (peildatum 01-11-2001) bedragen, terwijl het maximale
salaris 4780,12 euro per maand bedraagt. Daarnaast ontvangt u een
onkostenvergoeding van 93,97 euro per maand.
Indien u benoemd wordt tot rechter-plaatsvervanger (in opleiding)
ontvangt u een vergoeding per zitting van 210,00 euro. Het aantal
zittingen en de daaraan te besteden tijd verschillen per sector.
Voor uw benoeming als gerechtsauditeur of rechter zal door het
ministerie van Justitie een gesprek met u worden gevoerd over, onder
andere, uw salariëring.
Wij bieden u verantwoordelijkheid en zelfstandigheid in de vorm van
een uitdagende functie. U komt te werken in een dynamische en prettige
werkomgeving. Binnen de organisatie bieden wij u scholings- en
ontwikkelingsactiviteiten aan. U kunt gebruik maken van de
spaarloonregeling, heeft recht op een tegemoetkoming in de
ziektekosten, ouderschapsverlof, reiskostenvergoeding en een
eindejaarsuitkering. De rechterlijke organisatie kent een 36-urige
werkweek waardoor u op jaarbasis beschikt over zo'n 45 vrije dagen.
6. FUNCTIEPROFIEL
Deel 1: Kernbeschrijving/Functie Informatie Formulier
1.1 Referentiegegevens
Functienaam
Rechter
Versie d.d.
16-08-2001
Dienstonderdeel
Arrondissementsrechtbank Leeuwarden
Schaal
RM
1.2 Doel
Het als unusrechter of als lid van een meervoudige kamer recht spreken
in voorgelegde zaken.
1.3 Positie
In alle door de rechter te behandelen zaken is de rechter uiteindelijk
alléén verantwoordelijk voor de wijze van behandeling van een zaak en
voor de daarin te nemen beslissingen.
De rechter is aanspreekbaar op de kwantitatieve output van zaken.
De rechter is verantwoordelijk voor een juridisch inhoudelijke en temporeel adequate verwerking van zaken. Betrokkene onderhoudt hierover functionele contacten met medewerkers.
De rechter draagt medeverantwoordelijkheid voor het geheel aan
prestaties en beleidsvorming binnen de sector waarin hij/zij werkzaam
is.
1.4 Contacten met aard en doel daarvan
* Sectorvoorzitter - verdeling van de zaken, doorlooptijden,
kwantitatieve output, loopbaanontwikkeling.
* Secretarissen - voorbereiding van de zaak, voorbereiding van de
uitspraak en verslaglegging van de zitting.
* Hoofd administratie - verwerking van zaken, werkprocessen.
* Administratie - administratieve verwerking van zaken.
* Partijen - verhoor tijdens de zitting, toelichting van de uitspraak.
* Rechtshulpverleners en andere ketenpartners - toelichting tijdens de
zitting; bewaken van het proces van oordeelsvorming tijdens de
zitting.
* Collega rechters - tijdens MK zittingen, collegiale intervisie en
afstemming over beleid.
1.5 Speelruimte
De rechter is verantwoordelijk voor de verwerking van de aan hem
toegewezen zaken. In unuszaken is hij als enige bevoegd een beslissing
te nemen. In meervoudige (MK) zaken wordt er samen met andere rechters
beslist in de raadkamer. Deze beslissing kan inhoudelijk niet anders
dan d.m.v. een hoger beroep (bij een gerechtshof) worden aangevochten.
De rechter is aanspreekbaar op het aantal zaken dat betrokkene
verwerkt. De rechter zorgt i.s.m. de ondersteuning dat de juridisch
administratieve werkprocessen volgens schema verlopen, zodat de zaken
tijdig behandeld en afgedaan worden.
1.6 Samenvatting resultaatgebieden
* Tussen- en einduitspraken
* Zitting
* Juridisch inhoudelijke en beheersmatige beleidsbijdragen
* Collegiale intervisie
* Begeleiding en opleiding van secretarissen
1.7 Competenties
Vaardigheden/bekwaamheden:
* Luisteren
* Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
* Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
* Oordeelsvorming
* Prioritering
* Zelfvertrouwen
* Omgevingsbewustzijn
* Zelfreflectie
Kennis:
* Academisch werk- en denkniveau
* Voltooide studie Nederlands recht aan de universiteit
* Juridische kennis op het gebied van straf-, bestuurs- of civiel
recht (afhankelijk van de sector waarin de rechter werkzaam is)
Deel 2: Beschrijving
2.1 Uitwerking resultaatgebieden
Tussen- en einduitspraken
Beoordelen van de zaak aan de hand van het dossier en de behandeling
ter zitting. Beslissen en doen van tussen- en einduitspraken in EK- en
MK zaken.
Prestatie-indicatoren:
* Zorgvuldige juridische en inhoudelijke onderbouwing van de
uitspraak.
* Voor partijen een heldere motivering.
* Doorlooptijd beslissing per zaaksoort.
* Appèlpercentage.
Zitting
Leiden van de behandeling ter zitting. Horen van partijen en
gelegenheid geven tot een toelichting. Stellen van aanvullende vragen
om tot een afgewogen beslissing te komen.
Bepalen van de vastlegging van verklaringen van partijen en dicteren
van de verklaringen van getuigen en deskundigen. Trachten tijdens een
civiele zitting en/of in specifieke zaken tot een regeling tussen de
partijen te komen. Het vastleggen van de regeling.
Prestatie-indicatoren:
* Percentage justitiabelen dat zich adequaat gehoord voelt.
* Wachttijd tussen het aanbrengen van de zaak en de feitelijke
zittingsdatum
* Mate waarin de rechter structureel in staat is binnen de geplande
zittingstijd te blijven.
Juridisch inhoudelijke en beheersmatige beleidsbijdragen
Leveren van een inhoudelijke bijdrage aan de formulering van een
gemeenschappelijk juridisch beleid en aan de formulering van een
jaarplan voor de eigen sector.
Prestatie-indicatoren:
* Mate waarin beleidsinitiatieven worden genomen.
* Mate waarin beleidsinitiatieven worden overgenomen.
Collegiale intervisie
Leveren van een inhoudelijke bijdrage aan het functioneren van
collega's. Reflecteren op getoond gedrag tijdens de zitting. Meelezen
van concept-beslissingen.
Prestatie-indicatoren:
* Mate waarin een collegiale bijdrage wordt geleverd.
* Mate waarin om collegiale intervisie door collega's wordt verzocht.
Begeleiding en opleiding
Verzorgen van de juridisch inhoudelijke opleiding aan en de
begeleiding van raio's, beginnende rechters, buitenstaanders en
secretarissen.
Prestatie-indicatoren:
* Tevredenheid van betrokkenen over de opleidingsinspanning, alsmede
over de kwaliteit en de opleiding.
* Aantal en soort vragen door betrokkenen.
Deel 3: Competentieprofiel
3.1 Essentiële situaties
De rechter moet, ook in periodes van hoge werkdruk, zorgdragen voor
een goede balans in de zaaksbehandeling tussen het productietempo
enerzijds en anderzijds de zorg voor de kwaliteit van de beslissing.
Een goede regievoering tijdens de zitting, het snel kunnen doorgronden
van juridische posities en het onderkennen van behoeften en verlangens
van partijen en een heldere en duidelijke motivering van de beslissing
gaan hand in hand.
De rechter moet bij geschillen voortdurend naar wegen zoeken om, bij
voorkeur op een praktische wijze, geschillen te beslechten. De rechter
zal in voorkomende situaties bij partijen moeten tonen dat hij weet
wat de essentie van de zaak is, moeten aftasten waar de werkelijke
pijn zit, de verschillende oplossingsmogelijkheden moeten verkennen en
tenslotte bij de partijen acceptatie van de besproken oplossingen
kunnen bewerkstelligen. Dit vraagt van de rechter een zorgvuldige
afweging van de mate waarin hij beïnvloedend naar partijen kan zijn,
in relatie tot de mate van acceptatie die hij nastreeft.
Besluitvorming in de meervoudige kamer vindt plaats op basis van
relevantie van juridische en feitelijke argumentatie. Deelname aan de
meervoudige kamer vraagt van de individuele rechter het vermogen zijn
mening op een heldere en overtuigende wijze aan collega's over te
dragen, alsmede de bereidheid om zich door collega's op basis van
argumenten te laten overtuigen.
Collegiale intervisie betekent voor de rechter een verhoogde aandacht
voor het eigen presteren en het presteren van anderen en het hebben
van vaardigheden en de bereidheid om eigen of andermans waarnemingen
op een constructieve wijze om te zetten naar verbetering.
3.2 Uitwerking competenties
Luisteren:
Toont belangrijke informatie op te pikken uit mondelinge mededelingen;
vraagt door en gaat in op
reacties.
Gedragsindicatoren:
* Vraagt door op onduidelijke boodschappen of hints.
* Vat de boodschap van de ander correct samen.
* Komt terug op wat iemand eerder in het gesprek gezegd heeft.
* Houdt gedurende het gesprek oogcontact met de spreker.
* Reageert op non-verbale signalen.
Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid:
Maakt feiten, ideeën en oordelen aan anderen in begrijpelijke taal
mondeling duidelijk.
Gedragsindicatoren:
* Past het woordgebruik aan bij het gehoor.
* Past grammaticale regels op de juiste wijze toe.
* Formuleert in goedlopende zinnen.
* Men begrijpt wat hij/ zij zegt.
Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid:
Stelt ideeën en meningen in begrijpelijke en correcte taal op schrift.
Gedragsindicatoren:
* Maakt bondige teksten.
* Past taalgebruik aan op het niveau van de lezer.
* Past grammaticale regels op de juiste wijze toe.
* Heeft een heldere opbouw en structuur in schriftelijk werk.
* Verwoordt zijn/haar mening duidelijk en helder.
Oordeelsvorming:
Weegt gegevens en mogelijke handelwijzen in het licht van relevante
criteria tegen elkaar af en komt tot realistische beoordelingen.
Gedragsindicatoren:
* Benoemt consequenties van bepaalde keuzen.
* Toetst voorstellen vanuit verschillende invalshoeken.
* Komt met een goed afgewogen oordeel.
* Betrekt verschillende invalshoeken bij de beoordeling van een zaak.
Prioritering:
Maakt keuzemomenten in de planning van een zaak of een taakonderdeel
en laat zien te sturen op een balans tussen kwaliteit en kwantiteit.
Gedragsindicatoren:
* Bewaart evenwicht tussen de kwaliteit en de omvang van de productie.
* Benoemt in de planning en afhandeling van een zaak de urgenties.
* Weegt snelheid en zorgvuldigheid tegen elkaar af.
* Levert binnen de gestelde doorlooptijd een kwalitatief verantwoord
product.
Zelfvertrouwen:
Treedt zeker en met rust op en handhaaft deze indruk, ook bij
tegenspel of emoties van anderen.
Gedragsindicatoren:
* Blijft zichzelf, ook bij tegenspel en emoties van anderen.
* Bewaart de rust, ook in moeilijke situaties.
* Laat zich niet door anderen meeslepen.
* Brengt in emotionele situaties anderen tot rust.
Omgevingsbewustzijn:
Laat blijken goed geïnformeerd te zijn over maatschappelijke en
politieke ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren en benut deze
kennis effectief voor de eigen functie of organisatie.
Gedragsindicatoren:
* Laat blijken op de hoogte te zijn van de trends en ontwikkelingen in
de maatschappij.
* Benut externe kennisbronnen bij het opstellen van adviezen en
voorstellen.
* Legt een relatie tussen de huidige en toekomstige behoeften en
ontwikkelingen in de maatschappij en de organisatie.
* Levert een bijdrage aan het gewenste imago van de organisatie in de
maatschappij.
Zelfreflectie:
Laat blijken eigen gedrag en standpunten kritisch te evalueren en open
te staan voor evaluatie door anderen; toont te leren van deze
evaluaties door wijziging van het eigen gedrag of de eigen
standpunten.
Gedragsindicatoren:
* Vraagt anderen om reactie op vertoond gedrag of het eigen standpunt.
* Stelt zich open voor evaluatie van zijn/haar gedrag en standpunten
door anderen.
* Wijzigt het eigen gedrag of het eigen standpunt n.a.v. de evaluaties
en/of commentaar van anderen.
* Benoemt voor- en nadelen van het eigen handelen.