Wetstraat 89
1040 Brussel
Tel : 02.238.38.11
Fax : 02.230.43.60
www.cdenv.be
E-mail : inform@cdenv.be
Persmededeling van CD&V
15 januari 2002
GEEN INBRAAK IN HET VRIJ ONDERWIJS
CD&V verbaast en ergert zich aan de discussie die vanuit de VLD gevoerd
wordt over het karakter van het leerplichtonderwijs. Blijkbaar wil de VLD
voor de gesprekken over de hertekening van het onderwijslandschap en de
rondetafelconferentie een voldongen feit creeren. Dit doet ons grote vragen
stellen over de oprechtheid en openheid van de gesprekken.
Eens temeer blijkt dat de posities die de regeringspartners innemen lang niet eenduidig zijn. Wat zij wel gemeen hebben is dat zij het gemeenschapsonderwijs ontzien. Nochtans ligt daar de uitdaging. De waarheid is dat het gemeenschapsonderwijs mislukt is in zijn opdracht om de vrije keuze te garanderen. Door de politisering, de centralistische aanpak en bemoeizucht is er een demotiverende werkcultuur ontstaan, die ondanks de grote inspanningen van individuele leerkrachten en directies niet steeds de nodige kwaliteit oplevert en onvoldoende wervend werkt.
Dit kan evenwel geen reden zijn om de vrijheid van onderwijs op losse schroeven te zetten en in het vrij onderwijs in te breken.
CD&V gelooft in het vrij initiatief, niet alleen in de economische sector
maar ook in de sector van onderwijs en cultuur, in de gezondheids- en
welzijnssector. Het vrij initiatief staat voor ondernemerszin, idealisme en
gedrevenheid en creativiteit en slaagt erin een grote vrijwilligheid en
betrokkenheid te mobiliseren. De vrijheid van onderwijs impliceert ook het
recht om een pedagogisch project naar eigen inzicht te kleuren. De vrije
keuze van ouders voor een school en kwaliteit moet voluit gerespecteerd
worden. Die kwaliteit moet pedagogisch, onderwijskundig en
levensbeschouwelijk op een vrije basis worden ingevuld. De kwaliteit van
het project van een school kan niet tot een of ander worden gereduceerd.
Zij kan niet worden afgekocht. Het is contradictorisch aan vrije scholen
het pluralisme op te leggen. In plaats van met financiele stimuli in te
breken in het vrij onderwijs, is het de opdracht van minister Vanderpoorten
om het officiele onderwijs te aantrekkelijker te maken en daar het interne
pluralisme kwalitatief gestalte te geven. CD&V distantieert zich dan ook
van haar voorstel.
Voor CD&V telt elke leerling en moet ieder kind financieel op voet van
gelijkheid worden behandeld, tenzij er objectieve redenen zijn om daarvan
af te wijken. Daarom pleit CD&V voor de uitvoering van de conclusies en
aanbevelingen van de studie naar de objectiveerbare verschillen. Door de
discussie over de aard van het onderwijs te koppelen aan de terechte vraag
naar een objectieve financiering van het onderwijs, probeert Karel De Gucht
het vrij onderwijs te gijzelen en te neutraliseren.
Doorheen de voortdurende aanvallen van Karel De Gucht op de vrijheid van onderwijs doemt het spook op van een geestesdodende staatspedagogiek, die de kleur van de diverse onderwijsprojecten doet vervagen.
CD&V wil constructief meedenken over de toekomst van ons onderwijs maar dit moet gebeuren met respect voor de vrijheid van onderwijs, met de bereidheid alle leerlingen budgettair objectief, op voet van gelijkheid te behandelen, en met de ambitie alle kinderen gelijke kansen te geven.
De inspanningen die nu reeds gebeuren vanuit vele scholen uit elk net
moeten nog meer worden ondersteund en versterkt.
Stefaan De Clerck, voorzitter CD&V
Eric Van Rompuy, fractieleider Vlaams Parlement
Luc Martens, woordvoerder onderwijs