Ministerie van Economische Zaken
Berichtnaam: Persbericht
Nummer: 005
Datum: 15-01-2002
LEVERINGSZEKERHEID VAN GAS
Het lid van de Tweede Kamer, Blaauw (VVD), heeft aan de minister van
Economische Zaken op 21 september 2001 de volgende schriftelijke vragen
gesteld.
1 Deelt u de conclusie van het artikel 'Gas onder druk'1 dat het
gasleidingennet overvol raakt wanneer gasstromen van Duitsland en Belgie
via ons land worden omgeleid?
2 Is het waar dat het voor de Duitse en Belgische gassectoren interessant
is om niet in het eigen net te investeren, maar de gasstromen via het
goedkopere Nederlandse net om te leiden?
3 Welke effecten heeft de omzetting van het systeem van uurbalancering in
een systeem van dagbalancering op de leveringszekerheid van gas voor de
industrie en de consument in Nederland?
4 Verwacht u dat het kleineveldenbeleid onder druk komt te staan als
gevolg van het wegreserveren van extra netcapaciteit door shippers voordat
de exploitant eraan te pas komt?
5 In hoeverre spelen de verschillen in het tempo van implementatie van de
gasrichtlijn in de ons omringende landen een rol bij deze problematiek?
Kan het reciprociteitsinstrument hierbij uitkomst bieden?
---
1) Jepma, C. J. Gas onder druk, ESB nr. 4323,
14 september jl., pp. 704-707.
De Minister van Economische Zaken, mw. A. Jorritsma-Lebbink, heeft deze
vragen als volgt beantwoord.
1 en 2 Wanneer er gasstromen via ons land omgeleid zouden worden, zouden
capaciteitsconstraints kunnen optreden. Bij de huidige tarieven lijkt er
echter geen aanleiding om gasstromen over ons land om te leiden.
Het gebruik van het transportnet is met de huidige Gaswet en de onlangs
versterkte DTe voldoende onder toezicht gesteld, om de daarmee in het
geding zijnde publieke belangen te kunnen behartigen. Daarbij dient de
aansluiting bij de regulering in ruimer, internationaal verband, niet
verloren te gaan. Qua tariefhoogte moet de ontwikkeling in de Europese
Unie richtinggevend zijn, opdat er geen kunstmatige verlegging van
gasstromen in de Europese gastransportmarkt plaatsvindt.
3 Wanneer omzetting van uur- naar dagbalancering onder voorwaarden
gebeurt, zoals nu het geval is, heeft dit geen effect op de
leveringszekerheid.
Inmiddels is het onderwerp uur- of dagbalancering niet langer een punt van
discussie. Alle partijen, ook Gasunie, zijn akkoord met het principe van
dagbalancering.
4 Neen, het betreft hier de verbindingsleidingen tussen een gasveld met
het landelijk net en het is maar de vraag of shippers interesse hebben in
de capaciteit van deze verbindingsleidingen, tenzij shippers zelf gas
hebben gekocht uit het gasveld. Verder is reservering voor speculatie in
deze situatie niet waarschijnlijk.
5 Een level playing field bij het tempo van implementatie van de
Gasrichtlijn in Europa acht ik van groot belang. Daarom brengt Nederland
dit in Europees verband bij voortduring onder de aandacht.
Neen, het instrument reciprociteit is alleen te hanteren met betrekking
tot concrete leveranties op de Nederlandse markt, waarbij transport
geweigerd kan worden als er geen reciprociteit is met betrekking tot
leveringsmogelijkheden in het land van herkomst.