HOLLAND POWER ENERGY CONSULT.
Netbeheerders slecht voorbereid op liberalisering energiemarkt
Dinsdag 15 januari 2002 - Een aantal netbeheerders in Nederland is duidelijk niet goed voorbereid op de overgang van zakelijke klanten naar een nieuwe leverancier per 1 januari 2002.
Dit stelt Bert Groothuizen, directeur van Holland Power Energy
Consultants B.V. in reactie op een dreigende brief van Essent en Nuon
aan verschillende bedrijven in het land.
Holland Power heeft in het afgelopen jaar ruim 2.500 bedrijven
begeleid bij de inkoop van elektriciteit. Per 1 januari zijn
zestigduizend middelgrote bedrijven vrij in de keuze van hun
stroomleverancier.
Hoewel slechts 20 % van deze bedrijven een keuze heeft gemaakt voor
een andere leverancier, blijkt in de praktijk dat netbeheerders de
zogenaamde 'switch' niet kunnen verwerken.
Veel bedrijven in het traditionele leveringsgebied van Essent en Nuon
hebben een brief ontvangen van hun netbeheerder, waarin gedreigd wordt
met hogere kosten en zelfs afsluiting.
Voor de bedrijven die door Holland Power zijn begeleid geldt dat zij
bijna allemaal tijdig hun huidige contract hebben opgezegd en
collectief een nieuw contract hebben afgesloten met een andere
leverancier.
Groothuizen: 'Het is te gek voor woorden dat bedrijven bedreigd worden
met afsluiting, omdat netbeheerders hun zaken niet op orde hebben'. De
administratie van de netbeheerder blijkt in veel gevallen het probleem
te zijn. Er zijn gevallen bekend waar een afnemer van elektriciteit al
sinds vier jaar een naamswijziging heeft doorgevoerd, maar waar dit
nooit door de netbeheerder is verwerkt. Nu deze afnemer een keuze
heeft gemaakt, zou hierdoor verandering van leverancier niet mogelijk
zijn.
Het is typisch dat met name grote energiebedrijven als Essent en Nuon
dit soort dreigende brieven sturen. Het zijn bedrijven waar veel
reorganisaties hebben plaatsgevonden en waar de
communicatie intern vaak gebrekkig verloopt, aldus Groothuizen.
Typerend is in dit verband een collectief, waarbij volgens een
netbeheerder switchen van leverancier niet mogelijk was, omdat de
meeste klanten hun contract nog niet of te laat hadden opgezegd. Na
controle door Holland Power bleek dat ruim 95 % van de deelnemende
bedrijven keurig op tijd hun contracten hadden beëindigd.
De liberalisering van de energiemarkt zou er toch toe moeten leiden
dat er klantvriendelijker gewerkt gaat worden. Groothuizen: Als dit de
manier van energiebedrijven is om met hun klanten om te gaan, zullen
ze er nog veel verliezen.
---