Apeldoorn, 15 januari 2002
HITT boekt opdracht voor scheepsverkeersbegeleidingsysteem in Tallinn
HITT heeft een opdracht geboekt voor de levering van een scheepsverkeersbegeleidingsysteem in Tallinn, Estland. De opdracht van circa EUR 2,3 miljoen betreft de levering van een systeem voor de begeleiding van scheepvaart in de haven van Tallinn en de nabijgelegen Baai van Muuga. Tallinn is in de regio de tweede havenstad. Naast het transport van olie is Tallinn een veelvuldig bezochte aanlegplaats voor cruiseschepen en ferryboten. De opdracht omvat de levering van een operationeel systeem voor de verkeerscentrale met werkstations en apparatuur bestaande uit radarsensoren, registratieapparatuur, beeldschermen en straalverbindingen. Daarnaast draagt HITT zorg voor training van operators en levert zij een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de procedures voor de afhandeling van het scheepvaartverkeer. Het systeem wordt naar verwachting begin 2003 gebruiksklaar opgeleverd.
Veiligheid en economisch belang
Tallinn bezit een mooie historische binnenstad. Reden dat veel cruiseschepen de haven aandoen op hun reis door de Baltische Zee en de Golf van Finland. Daarnaast maken jaarlijks ca. 5 miljoen passagiers de oversteek per ferryboot tussen Helsinki en Tallinn. Een gemiddelde van 30 ferryboten per dag. Dit toeristische verkeer kruist en vermengt zich met het goederenvervoer. De haven van Tallinn en de Baai van Muuga verwerken jaarlijks ca. 35 miljoen ton aan goederen. De landen rond de Golf van Finland hebben afgesproken dat in 2005 het gehele zeegebied beheerd zal gaan worden door VTMIS systemen (Vessel Traffic Management and Information System).
Door de toenemende drukte in de scheepvaart, waaronder het vervoer van gevaarlijke stoffen, wordt het steeds belangrijker dat verkeersleiders ondersteunende systemen ter beschikking krijgen. Zij kunnen hiermee in een oogopslag beschikken over de noodzakelijke informatie voor de veilige en efficiënte afhandeling van het verkeer. In geval van calamiteiten kunnen zij kostbare tijd winnen bij de aansturing van de verschillende instanties. Radarsystemen worden toegepast om, ook in slecht-zichtomstandigheden, alle verkeer goed te kunnen waarnemen. De identiteit van de schepen wordt aan de symbolen op het radarbeeldscherm verbonden, waardoor de verkeersleider in een oogopslag de positie en identiteit van het schip voor zich heeft. Ankergebieden en gevaarlijke zones worden continu door het systeem bewaakt. Daarnaast hebben de systemen een belangrijke logistieke functie. De aankomsttijden in bijvoorbeeld de haven kunnen worden geschat en een efficiënte afhandeling van de scheepvaart versterkt de aantrekkelijkheid van de haven als overslagpunt. HITT heeft wereldwijd inmiddels een veertigtal grote projecten uitgevoerd, waaronder het grootste systeem ter wereld voor de haven van Rotterdam. Twee andere systemen voor de wereld topvier van grote havens, te weten Schelde Radarketen voor de entree naar de haven van Antwerpen alsmede voor Hongkong, zijn, of worden eveneens door HITT gerealiseerd. Andere projecten betreffen onder andere de levering van systemen voor de waterwegen in en rond Dordrecht, IJmuiden en Nijmegen. De scheepvaart op de Waddenzee, het Amsterdam-Rijnkanaal en de Waal bij Nijmegen is onder begeleiding van HITT systemen. Internationaal werden reeds systemen geleverd aan China, Maleisië, Polen, Roemenië en Bulgarije. HITT maakt hierbij optimaal gebruik van de uitwisseling van haar kennis in lucht- en scheepvaartdomein. Hierdoor kunnen ontwikkelingen uit het ene segment vaak naadloos worden toegepast in het andere segment, waardoor klanten het beste van twee werelden krijgen.
Profiel HITT
HITT is een leidende speler in de wereldwijde nichemarkt voor verkeersbegeleiding- en aanverwante navigatiesystemen. HITT beweegt zich daarmee op het grensvlak van oude en nieuwe economie: de toepassing van de door HITT ontwikkelde technologie leidt tot hogere veiligheid en significante besparingen in infrastructuur en logistiek.
De kernactiviteit van HITT is het ontwikkelen van software gedomineerde systemen die worden toegepast voor de beheersing en begeleiding van de lucht- en scheepvaart en offshore activiteiten. Op dit gebied heeft de onderneming een technologie ontwikkeld waarmee vliegtuigen en schepen individueel, en met een hoge mate van betrouwbaarheid, kunnen worden geïdentificeerd en begeleid. Ook is technologie ontwikkeld die zeer nauwkeurig en real time cartografische informatie verzamelt en verwerkt zodat navigatie veilig, efficiënt en betrouwbaar kan plaatsvinden, en waarmee de uitvoering van offshore werk gestuurd en begeleid kan worden. De kernmarkten waarop HITT zich concentreert zijn: 'Air Traffic Control' gericht op de beheersing van het luchtverkeer op de landingsbanen, taxibanen en platforms van de luchthavens; 'Vessel Traffic Management' waarmee de onderneming zich toelegt op verkeer en informatiesystemen in havens en kustwateren, en op rivieren, kanalen en binnenwateren; 'Hydrografische Survey Software' waarbij enkel- en meerkanaal sonar systemen nauwkeurig en efficiënt kunnen worden bestuurd en 'Precisie Navigatiesystemen' met focus op beloodsing en afmeren, maar ook op real-time (bodem) cartografie in havens, rivieren en voor offshore constructiewerkzaamheden.
HITT werkt veelal op projectbasis. Als projectverantwoordelijke levert HITT de benodigde systeemelementen zoals sensoren, communicatieapparatuur en computers. Na de installatie voorziet HITT in het onderhoud van de systemen.
HITT behaalde in 2000 een omzet van EUR17,9 miljoen (1999: EUR14,7miljoen) en een nettowinst van EUR1,7 miljoen (1999: EUR0,3miljoen). Het aantal werknemers ultimo 2000 bedroeg 108. Sinds 4juni 1998 is HITT genoteerd aan Euronext Amsterdam NV.
/ / / / /
Voor nadere informatie:
ir JohnH.M. van Asperen, financieel directeur
t: +31 (55) 543 25 24
f: +31 (55) 543 25 95
e: investor.relations@hitt.nl