Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht
PB02-009
15 januari 2002
9.30 uur Opbrengst lokale lasten stijgt met 6,2
procent
De heffingen van provincies, gemeenten en waterschappen stijgen in
2002 met 6,2 procent. De lokale lasten voor burgers en bedrijven
komen hierdoor in totaal uit op 8,2 miljard euro. De gemeenten innen
hiervan 5,7 miljard euro, de rest gaat naar de provincies en de
waterschappen. Dit blijkt uit de eerste voorlopige resultaten van een
CBS-onderzoek naar de begrotingen van lagere overheden.
De gemeentelijke heffingen groeien met 6,2 procent. Dit is de kleinste
toename in de afgelopen jaren: sinds 1998 schommelt de groei van de
opbrengst rond 8 procent. De belangrijkste oorzaak is een relatief
gematigde groei van de onroerendezaakbelasting (OZB).
De lasten van waterschappen stijgen met 5,2 procent en de lasten van
provincies met 7,7 procent.
Groei gemeentelijke lasten vlakt af In de periode 1998-2001 bedroeg de groei van de gemeentelijke lasten ongeveer 8 procent. In 2002 innen de gemeenten 338 miljoen euro meer aan belastingen dan in 2001, een stijging van 6,2 procent. De belangrijkste gemeentelijke heffing, de onroerendezaakbelasting, stijgt met 139 miljoen euro, een stijging van 5,5 procent. De onroerendezaakbelasting levert de gemeenten in 2002 bijna 2,7 miljard euro op. De opbrengst van de rioolrechten wordt begroot op 0,7 miljard euro. De afvalstoffenheffing neemt toe tot 1,2 miljard euro.
CBS-Persdienst Parkeerbelasting stijgt door
Postbus 4000 De opbrengst van de parkeerbelasting groeit onverminderd door. In
2270 JM Voorburg 2002 rekenen de gemeenten op 341 miljoen euro, dat is 31 miljoen
tel. (070) 337 58 16 euro (10,1 procent) meer dan in 2001. Slechts een klein gedeelte van
fax (070) 337 59 71
E-mail: deze toename, ongeveer 4 miljoen euro, wordt veroorzaakt doordat
persdienst@cbs.nl gemeenten in 2002 gestart zijn met het heffen van parkeerbelasting.
Inmiddels heffen 149 van de 496 gemeenten parkeerbelasting.
In 104 gemeenten stijgt de opbrengst uit parkeerbelasting omdat
Het CBS gemeenten de tarieven verhogen, meer vergunningen uitgeven of op
is een dienst van meer plaatsen betaald parkeren invoeren.
het Ministerie van
Economische Zaken
CBS Persbericht PB02-009 pagina 1 van 3
Forensenbelasting wint terrein
De opbrengst van de forensenbelasting stijgt met 16,0 procent tot 14
miljoen euro. Verschillende gemeenten hebben besloten om een groot
aantal recreatiewoningen en stacaravans voortaan aan te slaan voor de
forensenbelasting in plaats van de toeristenbelasting. Ook de stijging
van het aantal recreatiewoningen draagt bij aan een hogere
belastingopbrengst.
Provincies heffen meer opcenten
De provinciale heffingen bestaan voornamelijk uit de opcenten op de
motorrijtuigenbelasting. Door de groei van het wagenpark en het steeds
zwaarder worden van auto's neemt deze heffing toe. In alle provincies
stijgt de opbrengst tussen de 6,4 en 15,7 procent. Alleen in Noord-
Holland blijft de opbrengst vrijwel gelijk. Dit is het gevolg van tijdelijke
maatregelen in deze provincie om de opbrengstgroei te begrenzen.
Technische toelichting
Onderzocht zijn de zogenaamde primitieve begrotingen. Dit zijn de
begrotingsvoorstellen die aan de verantwoordelijke politieke organen
(gemeenteraad, provinciale staten, of de verenigde vergadering van
een waterschap) worden voorgelegd. Wijzigingen die mogelijk optreden
in de loop van deze besluitvormingstrajecten kunnen gevolgen hebben
voor de hier gepresenteerde resultaten.
In dit persbericht zijn steeds de totale opbrengsten van de heffingen
vermeld. Stijging van deze opbrengsten wil niet zeggen dat alle burgers
hun lasten met dezelfde percentages zien stijgen. In de eerste plaats
drukken de heffingen niet alleen op burgers maar ook op bedrijven.
Daarnaast is er geen sprake van uniforme belastingdruk doordat er
grote verschillen bestaan tussen de verschillende gemeenten.
Gepresenteerd worden de netto opbrengsten, dat wil zeggen de
opbrengsten na aftrek van de kortingsmaatregelen en kwijtschelding. Er
is op dit moment nog geen informatie beschikbaar over de uitsplitsing
van belastingdruk naar grootte van gemeenten of naar regio. Ook de
uitsplitsing van de verdeling van de belastingdruk inzake OZB over
eigenaren en gebruikers, dan wel over woningen en bedrijven is nog
niet bekend.