Ministerie van Justitie
http://www.justitie.nl
MIN JUST: Antwoorden kamervragen drugskoeriers
2010204110
Vragen van het lid Rietkerk (CDA) aan de minister van Justitie en de
staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over
het gedogen van drugstransporten. (Ingezonden 9 januari 2002)
1
Bent u bekend met de berichten over het doorlaten van
cocaïnetransporten door groepen uit de Antillen op Schiphol wegens een
tekort aan opsporings- en celcapaciteit?
Ja, met dien verstande dat er geen sprake is van doorlaten van
cocaïnetransporten. Het is mij bekend dat vanwege de toegenomen
aantallen drugskoeriers op Schiphol er beperkte capaciteit is om de
aangehouden drugskoeriers onder te brengen, te berechten en vervolgens
in te sluiten in de daarvoor toegeruste voorzieningen.
2
Waarom wordt dit soort transporten op de Antilliaanse vliegvelden niet
voorkomen?
In de ambtelijke werkgroep Luchthavens, waartoe de minister van
Justitie eind 2000 het initiatief heeft genomen, is gesproken over het
versterken van het toezicht op de luchthavens in de Nederlandse
Antillen en Aruba. De werkgroep, waarin vertegenwoordigers van de
ministeries van Justitie van de drie landen in het Koninkrijk zitting
hebben, heeft in december 2001 een aantal aanbevelingen gedaan die
onder andere moeten leiden tot een verhoogde pakkans van drugskoeriers
op Curaçao. De aanbevelingen hebben onder meer betrekking op de
uitbreiding van de controlecapaciteit en de inzet van technische
hulpmiddelen, zoals bagagedoorlichtingsapparaten. De aanbevelingen
zijn door de ministers van Justitie van de landen onderschreven. De
staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelatie is
bereid desgevraagd projectvoorstellen voor de verbetering van de
detectiecapaciteit op de luchthavens in de Nederlandse Antillen en
Aruba te financieren. Hierop zal nader worden ingegaan in het plan van
aanpak dat u zo spoedig mogelijk zal worden toegezonden.
De vragen 3, 5 en 6 worden hieronder gezamenlijk beantwoord.
4
Wie is verantwoordelijk voor de bestrijding van deze criminaliteit op
de luchthaven Schiphol?
De minister van Justitie is politiek eindverantwoordelijk voor de
bestrijding van de criminaliteit op de luchthaven Schiphol. De
controle in verband met de invoer van drugs via het personenvervoer
vindt sinds 1993 plaats via de reguliere werkzaamheden van de douane
en via het zogenaamde Schipholteam. Het Schipholteam is een
samenwerkingsverband van douane en de Koninklijke marechaussee en
wordt aangestuurd door het openbaar ministerie. De controle op
verdovende middelen via de vrachtlijnen vindt plaats door het
HarcCargoteam. Dit team is een samenwerkingsverband van de Koninklijke
marechaussee, de douane en de FIOD, dat ook wordt aangestuurd door het
openbaar ministerie.
3
Is de opsporings- en recherchecapaciteit op de luchthaven Schiphol
toereikend voor een effectieve aanpak van deze criminaliteit? Indien
dit niet het geval is, wat bent u van plan hieraan te doen?
5
Is het waar dat het gebrek aan celcapaciteit ertoe leidt dat slechts
enkelen van de genoemde groep dan wel groepen gepakt worden? Zo neen,
wat zijn dan de echte oorzaken?
6
Kloppen de feiten zoals weergegeven in het programma? Zo ja, staat dit
niet haaks op het uitgangspunt dat gedoogsituaties moeten worden
bestreden (RTL-TV van 3 januari jl.).
Voor de antwoorden op deze vragen wijs ik u allereerst op mijn brief
van heden aan de voorzitter van de Tweede Kamer. Zoals ik in de brief
heb geschreven heeft de toename van het aantal drugskoeriers op
Schiphol geleid dat in september 2001 een speciale actie gericht op de
toen dominante groep van Nigeriaanse bolletjesslikkers. Het effect van
de actie bleek echter van korte duur. De aantallen koeriers stegen na
afloop weer snel. Het is de bedoeling dat deze incidentele actie leidt
tot een geïntensiveerde aanpak die overeenstemt met de omvang van het
probleem.
Duidelijk is dat bij de huidige inspanningen bij lange na niet alle
drugskoeriers worden opgepakt. Door de aanmerkelijk grotere aantallen
aan te houden drugskoeriers is niet alleen de opsporings- en
recherchecapaciteit op de luchthaven Schiphol ontoereikend, maar ook
in de rest van de strafrechtelijke keten zijn er capaciteitsproblemen
ontstaan. Op dit moment wordt er op mijn departement gewerkt aan een
plan van aanpak waarin mede op basis van de besluitvorming van het
tripartite overleg van 3 januari 2002 gestreefd wordt naar een
structurele oplossing. In het plan van aanpak zullen voorzieningen
worden voorgesteld voor de korte en middellange termijn. Ik streef er
naar u het plan van aanpak eind deze week te doen toekomen.
14 jan 02 21:32