Mediatiek charmeoffensief op kosten van Vlaamse belastingbetaler
(14/01/02)
Met verbazing neemt het partijbestuur van de N-VA kennis van de
plannen van de Vlaamse regering om mediaruimte te kopen voor de
publicatie van de individuele toekomstvisies van de Vlaamse ministers.
Daarenboven zouden ook verenigingen uit het maatschappelijk middenveld
advertentieruimte ter beschikking krijgen, al is het volstrekt
onduidelijk welke criteria gehanteerd zullen worden voor de selectie
van die verenigingen. Volgens de N-VA gaat het hier om een
charmeoffensief van de Vlaamse regering naar zowel de media, als het
maatschappelijk middenveld. De N-VA vindt het volstrekt ongehoord dat
op kosten van de Vlaamse belastingbetaler advertentieruimte wordt
aangekocht om de Vlaamse ministers in het zonnetje te zetten, onder
het mom van een inspraakcampagne.
Voor de N-VA dient overheidsvoorlichting zich te beperken tot de
communicatie van reeds genomen beleidsmaatregelen, waarover de
bevolking dient geïnformeerd te worden. Daarenboven dient
overheidscommunicatie volstrekt gedepersonaliseerd te zijn. Indien de
Vlaamse ministers ruchtbaarheid wensen te geven aan hun persoonlijke
toekomstvisies dan kunnen zij dit door de publicatie van een boek of
via de geëigende mediakanalen, maar toch niet met belastinggeld. Of
vinden de Vlaamse ministers dan echt dat zij vandaag kunnen klagen
over een gebrek aan media-aandacht voor hun persoon?
Daarnaast kan er toch geen sprake zijn van enig tegensprekelijk debat, wanneer louter de ministers aan het woord worden gelaten. De N-VA is vragende partij voor een debat omtrent de toekomst van Vlaanderen. In een democratie is daar een zeer geschikte plaats voor: het parlement.
In zulk open parlementair debat kunnen dan ook vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld worden gehoord. Het getuigt immers van weinig smaak om het charmeoffensief van de Vlaamse regering te verpakken als een inspraakcampagne. Inspraak realiseert men niet door de gratis publicatie van de visies van diverse verenigingen, maar door een rechtstreekse dialoog aan te gaan, nochtans het aanvankelijk opzet van de Kleurennota. De N-VA betreurt dan ook dat de Kleurennota uiteindelijk een gemiste kans is. Met een open parlementair debat in het Vlaams parlement kan deze fout worden rechtgezet.
Auteur:
Nieuw-Vlaamse Alliantie
Geert Bourgeois, algemeen voorzitter
Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@n-va.be
Url: www.n-va.be