Perskamer

Nauwelijks concurrentie op Nederlandse postmarkt

TNO

14 januari 2002

TPG, de houdstermaatschappij van Koninklijke PTT Post en TNT, is vier jaar na de Europese richtlijn ter liberalisering van de postmarkt marktleider gebleven in bijna alle marktsegmenten. Van de grote nationale postbedrijven die de afgelopen jaren concurrenten in Nederland hebben overgenomen heeft alleen Deutsche Post een zekere positie verworven. Consignia (voorheen The Post Office) en La Poste spelen een ondergeschikte rol.

Dit blijkt uit een studie over de marktontwikkeling in de Nederlandse postsector die vandaag door TNO Strategie, Technologie en Beleid (TNO-STB) is gepubliceerd.

De hoofdoorzaak van deze situatie ligt volgens de studie voornamelijk in het feit dat TPG een zeer fijnmazig landelijk dekkend distributienetwerk heeft kunnen opbouwen. Daarnaast heeft TPG het alleenrecht om de rode brievenbussen aan de openbare weg te plaatsen. Voor nieuwe partijen is het onmogelijk om een zelfde distributienetwerk in korte tijd op te bouwen. De OPTA, als toezichthouder op de postmarkt, heeft juist deze maand een consultatiedocument aan postbedrijven gestuurd om inzicht te krijgen in met name de toegang tot de postmarkt.

TPG alleen niet de grootste in kranten en tijdschriften en zakelijke pakketpost
In het onderzoek heeft TNO-STB vier jaar na de Europese richtlijn de balans opgemaakt. Onderdeel van het onderzoek was een enquête onder 50 grote postklanten. In feite is TPG, met uitzondering van de distributie van kranten en tijdschriften marktleider. TPG gaat bovendien geleidelijk de distributie van tijdschriften voor Sanoma Uitgeverij (voorheen VNU Tijdschriften) overnemen van marktleider Media Expresse. De concurrentie is in de laatste jaren verengd tot de voormalige monopolisten uit Duitsland, het VK en Frankrijk. Sinds 1999 zijn maar liefst 7 belangrijke concurrenten van TPG onder controle gekomen van deze partijen of van TPG zelf. Het lijkt erop dat alleen Deutsche Post een vuist kan maken tegen TPG. Met de acquisitie van Van Gend & Loos en Selektvracht in 1999 en Correct Express in 2000 is het nationale Duitse postbedrijf marktleider in zakelijke pakketpost.

Liberalisering
De eerste stap naar volledige liberalisering van de Europese postmarkt werd gezet door de Europese Postrichtlijn uit 1997, die tot doel had om de markt toegankelijker te maken voor nieuwe toetreders. Vóór de Europese Postrichtlijn had Nederland al een liberaal klimaat met enkele concurrerende spelers. Naar aanleiding van de richtlijn is in 2000 bij Nederlandse wet bepaald, dat TPG een monopoliepositie heeft op het gebied van brievenpost tot 100 gram (voordien lag deze grens op 500 gram). De rest van de markt is open voor concurrentie (volgens TPG zo'n 73%). De Europese markt zal vanaf volgend jaar verder worden geliberaliseerd. In Nederland lijken echter weinig grote verschuivingen meer te verwachten.

Het onderzoek "Marktontwikkeling in de Nederlandse postsector 2001" is gefinancierd door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Eerder werd onderzoek van TNO-STB op het gebied van de postmarkt gebruikt voor het jaarrapport "Netwerken in Cijfers 2001" van het Ministerie van V&W. TNO-STB zal onder andere in dit kader de postmarkt een aantal jaar op de voet volgen.

De tekst van de gehele rapportage is te vinden op de website van TNO-STB.

Meer informatie:
TNO-STB

Contactpersoon:
Persvoorlichting

Maarten Lörtzer
Telefoon 015 269 49 75

June Vasconcellos

Telefoon 015 269 49 05

Fax 015 262 73 35
E-mail pressinfo@tno.nl

Postbus 6050
2600 JA, Delft

---

...zie TNO magazine