Perskamer
Nauwelijks concurrentie op Nederlandse postmarkt
TNO
14 januari 2002
TPG, de houdstermaatschappij van Koninklijke PTT Post en TNT, is vier
jaar na de Europese richtlijn ter liberalisering van de postmarkt
marktleider gebleven in bijna alle marktsegmenten. Van de grote
nationale postbedrijven die de afgelopen jaren concurrenten in
Nederland hebben overgenomen heeft alleen Deutsche Post een zekere
positie verworven. Consignia (voorheen The Post Office) en La Poste
spelen een ondergeschikte rol.
Dit blijkt uit een studie over de marktontwikkeling in de Nederlandse
postsector die vandaag door TNO Strategie, Technologie en Beleid
(TNO-STB) is gepubliceerd.
De hoofdoorzaak van deze situatie ligt volgens de studie voornamelijk
in het feit dat TPG een zeer fijnmazig landelijk dekkend
distributienetwerk heeft kunnen opbouwen. Daarnaast heeft TPG het
alleenrecht om de rode brievenbussen aan de openbare weg te plaatsen.
Voor nieuwe partijen is het onmogelijk om een zelfde
distributienetwerk in korte tijd op te bouwen. De OPTA, als
toezichthouder op de postmarkt, heeft juist deze maand een
consultatiedocument aan postbedrijven gestuurd om inzicht te krijgen
in met name de toegang tot de postmarkt.
TPG alleen niet de grootste in kranten en tijdschriften en zakelijke
pakketpost
In het onderzoek heeft TNO-STB vier jaar na de Europese richtlijn de
balans opgemaakt. Onderdeel van het onderzoek was een enquête onder 50
grote postklanten. In feite is TPG, met uitzondering van de
distributie van kranten en tijdschriften marktleider. TPG gaat
bovendien geleidelijk de distributie van tijdschriften voor Sanoma
Uitgeverij (voorheen VNU Tijdschriften) overnemen van marktleider
Media Expresse. De concurrentie is in de laatste jaren verengd tot de
voormalige monopolisten uit Duitsland, het VK en Frankrijk. Sinds 1999
zijn maar liefst 7 belangrijke concurrenten van TPG onder controle
gekomen van deze partijen of van TPG zelf. Het lijkt erop dat alleen
Deutsche Post een vuist kan maken tegen TPG. Met de acquisitie van Van
Gend & Loos en Selektvracht in 1999 en Correct Express in 2000 is het
nationale Duitse postbedrijf marktleider in zakelijke pakketpost.
Liberalisering
De eerste stap naar volledige liberalisering van de Europese postmarkt
werd gezet door de Europese Postrichtlijn uit 1997, die tot doel had
om de markt toegankelijker te maken voor nieuwe toetreders. Vóór de
Europese Postrichtlijn had Nederland al een liberaal klimaat met
enkele concurrerende spelers. Naar aanleiding van de richtlijn is in
2000 bij Nederlandse wet bepaald, dat TPG een monopoliepositie heeft
op het gebied van brievenpost tot 100 gram (voordien lag deze grens op
500 gram). De rest van de markt is open voor concurrentie (volgens TPG
zo'n 73%). De Europese markt zal vanaf volgend jaar verder worden
geliberaliseerd. In Nederland lijken echter weinig grote
verschuivingen meer te verwachten.
Het onderzoek "Marktontwikkeling in de Nederlandse postsector 2001" is
gefinancierd door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Eerder
werd onderzoek van TNO-STB op het gebied van de postmarkt gebruikt
voor het jaarrapport "Netwerken in Cijfers 2001" van het Ministerie
van V&W. TNO-STB zal onder andere in dit kader de postmarkt een aantal
jaar op de voet volgen.
De tekst van de gehele rapportage is te vinden op de website van
TNO-STB.
Meer
informatie:
TNO-STB
Contactpersoon:
Persvoorlichting
Maarten Lörtzer
Telefoon 015 269 49 75
June Vasconcellos
Telefoon 015 269 49 05
Fax 015 262 73 35
E-mail pressinfo@tno.nl
Postbus 6050
2600 JA, Delft
---
...zie TNO magazine