Nederlandse Spoorwegen
Persbericht
Invoering euro bij NS soepel verlopen
11 januari 2002
De invoering van de euro is bij NS goed verlopen. Aan het eind van de
eerste week van het nieuwe jaar betaalde ongeveer 90% van onze klanten
met euro. Een gedegen voorbereiding heeft ervoor gezorgd dat ondanks
de invoering van de nieuwe munt er ook tijdens de eerste dagen van het
nieuwe jaar geen lange wachtrijen aan de loketten en de automaten
werden veroorzaakt. Klanten konden goed en efficiënt geholpen worden.
Wisselgeld
NS is al jaren geleden gestart met voorbereidingen voor de invoering
van de euro. Belangrijk uitgangspunt bij de omschakelingsoperatie was
het beperken van overlast voor klanten. Er werd verwacht dat de
wachtrijen aan het loket door euro tijdelijk fors zouden oplopen. Om
dat zoveel mogelijk te voorkomen, werd op met name grotere stations
extra personeel ingezet. Daardoor konden meer loketten worden
opengesteld. In sommige gevallen werd zelfs van extra balies gebruik
gemaakt. Daarnaast zijn op 380 stations 600 automaten aangepast voor
de acceptatie van euromuntgeld en zijn er 150 nieuwe automaten (Enkele
Reis en Retour) geplaatst.
Op 2 januari betaalde 20% van de klanten met euro. Het merendeel ging
naar het loket, vooral om voor de eerste maal euros terug te krijgen.
De klant betaalde vooral in grote coupures om zo aan euro wisselgeld
te komen. NS had voldoende wisselgeld ingeslagen om ook deze service
te kunnen bieden. Aan de loketten was de sfeer goed: klanten en het
goed opgeleide NS-personeel hielpen elkaar met de nieuwe munt.
Campagne
Om alles op de stations rustig en veilig te laten verlopen had NS
tijdens de eerste week van januari ook voor extra
beveiligingspersoneel en Spoorwegpolitie gezorgd. De goede
samenwerking tussen verschillende bedrijfsonderdelen en de campagne
met leuzen als: betaal gepast in euro, koop treinkaartjes in de
voorverkoop, betaal zoveel mogelijk met pin en haal sneller een
kaartje bij de NS-Kaartautomaat hebben zeker ook bijgedragen aan de
soepele invoering van de euro.