SP
'Liberalisering openbaar vervoer op dood spoor'
persbericht
Rotterdam 11 januari 2002
SP-rapport: 'Liberalisering openbaar vervoer op dood spoor'
Directie en commissarissen van de NS zijn terecht opgestapt. Dat
blijkt uit het zojuist verschenen rapport 'De uitverkoop van het
openbaar vervoer' van het wetenschappelijk bureau van de SP. De
NS-directie heeft met instemming van de Raad van Commissarissen immers
jarenlang bezuinigd op materieel, onderhoud en personeel om mooie
winstcijfers te krijgen. Die cijfers moesten het bedrijf aantrekkelijk
maken voor de gang naar de beurs. Het gevolg is dat de laatste jaren
het aantal vertragingen met sprongen is toegenomen en de treinuitval
steeds omvangrijker wordt.
De onderzoekers, drs Nico Schouten en dr Ronald van Raak, oordelen dat
ook de overheid schuldig is aan de geweldige problemen bij de NS.
Jarenlang heeft zij broodnodig onderhoud en vernieuwing van de
infrastructuur verwaarloosd. Ook heeft zij onderdelen van het bedrijf
uit elkaar getrokken, om concurrentie op het spoor te krijgen.
Hierdoor is van efficiënte samenwerking tussen de onderdelen geen
sprake meer. Dit heeft mede bijgedragen aan de omvangrijke
vertragingen en aan de buitengewoon slechte sfeer in het bedrijf,
waarvan reizigers en personeel de dupe zijn.
Niet alleen in het spoorvervoer, maar ook in het stads- en
streekvervoer worden de doelen die met de liberalisering en
privatisering werden geoogd, geenszins gehaald. Bezuinigen en
afschuiven van de verantwoordelijkheid op private ondernemingen heeft
ook hier de service aan de reizigers verslechterd in plaats van
verbeterd. Het gevolg is dat de betrokken ondernemingen gaan
bezuinigen op financieel minder rendabele trajecten. Dit gaat, zo
blijkt uit dit onderzoek, ten koste van het publieke rendement van het
openbaar vervoer: veel regulier vervoer wordt vervangen door belbusjes
en vervoer voor ouderen en gehandicapten verslechterd. De overheid
heeft haar invloed op dit deel van het openbaar vervoer goeddeels
verloren en kan niet goed controleren of de subsidies wel goed zijn
besteed.
De schrijvers stellen dat het publieke belang ernstig wordt
verwaarloosd. Het openbaar vervoer is erg belangrijk voor de
mobiliteit van mensen en de ontlasting van het wegennet. Dit is ook
voor de Nederlandse economie van belang. Met de fixatie op
winstcijfers is het publieke belang buitengewoon slecht gediend, zo
moet nu worden vastgesteld. Hoogwaardig openbaar vervoer zal ook in de
toekomst subsidiëring uit de algemene middelen eisen. Daarom moet de
overheid het vervoer weer in eigen handen krijgen, zo stellen de
onderzoekers voor. De privatiseringen in het stads- en streekvervoer
dienen te worden teruggedraaid en de Nederlandse Spoorwegen moeten
weer een staatsbedrijf worden.
'De uitverkoop van het Openbaar Vervoer'
Schrijvers: dr Ronald van Raak en drs Nico Schouten
Uitgave: Wetenschappelijk Bureau SP
Vijverhofstraat 65
3032 SC Rotterdam
tel. 010-2435559
e-mail: onderzoek@sp.nl
Het rapport is te downloaden vanaf www.sp.nl (in PDF-formaat)
'De Uitverkoop van het Openbaar Vervoer' is het tweede deel in een serie. Eerder verscheen het rapport 'De Uitverkoop van de Energie'.
11 jan 02 16:08