INSPECTIE VAN HET ONDERWIJS

Examens MBO beter dan vorige jaren

Onderwijsinstellingen kiezen voor externe deskundigheid bij ontwikkeling examens

Utrecht, 11 januari 2002. Het gebruik van examenmaterialen die deels buiten de school zijn ontwikkeld, heeft geleid tot een verbetering van de kwaliteit van de examens in het beroepsonderwijs. Dit concludeert de Inspectie van het Onderwijs in haar jaarlijkse Examenverslag BVE.

Er is de afgelopen jaren veel kritiek geweest op de examens in het beroepsonderwijs. Inmiddels hebben de scholen veel geïnvesteerd in verbeteractiviteiten rond examenontwikkeling. Daarnaast maken zij gebruik van toetsmateriaal waarbij externe deskundigen zijn ingeschakeld. Al deze inspanningen werpen nu hun vruchten af.

De inspectie onderzoekt jaarlijks enkele examens in het beroepsonderwijs. Dit jaar kwamen de examens voor Verpleegkundige, Monteur elektrische bedrijfsinstallaties en Systeembeheerder MKB voor onderzoek in aanmerking. Voor deze examens is materiaal beschikbaar dat niet uitsluitend door de ROCs zelf is ontwikkeld. Door samenwerking tussen ROCs onderling of tussen ROCs en andere deskundigen, bijvoorbeeld uit de branche, is een hogere kwaliteit van examinering bereikt.

Naast het onderzoek naar de examens zelf, zijn ook de exameninstellingen onderzocht. Deze zijn verantwoordelijk voor de borging van de kwaliteit van de examinering. De werkzaamheden lopen uiteen van het controleren van toetsen tot het produceren en zelfs afnemen van toetsen. Over het algemeen blijken de exameninstellingen in staat hun werkzaamheden goed uit te voeren.

De voortdurende kritiek op de examens in het beroepsonderwijs en de roep om maatregelen vanuit de politiek hebben geleid tot het instellen van de commissie Deetman die met vergaande voorstellen is gekomen ter verbetering van de kwaliteit van de examinering. Eén van die maatregelen is de oprichting van het Kwaliteitscentrum Examens (KCE). Het KCE krijgt als taak de kwaliteit van examens te waarborgen en heeft de bevoegdheid om scholen het recht op het afnemen van examens te ontnemen bij blijvend tekortschieten in de kwaliteit van hun examinering.