Nieuwe bedrijfsregeling voor totaal verlies motorvoertuigen
Tijdens de Algemene Ledenvergadering van het Verbond op 19 december 2001 is bedrijfsregeling no. 16 aangenomen, die de oude bedrijfsregeling no. 14 (totaal verlies/cascoverzekeringen) vervangt. Bedrijfsregeling no. 16 heeft als titel Regeling bij schadeafwikkeling op basis van totaal verlies en is van toepassing op alle schaden aan motorvoertuigen die op basis van totaal verlies worden afgewikkeld. De regeling is vanaf 19 december 2001 van kracht geworden.
Bedrijfsregeling no. 14 zag alleen toe op motorvoertuigen die als
technisch totaal verloren werden aangemerkt. In de
motorvoertuigenbranche bestond echter grote behoefte aan een regeling
die niet alleen op technisch totaal verloren motorvoertuigen toeziet,
maar ook op economisch totaal verloren motorvoertuigen.
Bedrijfsregeling no. 14 is daarom vervangen door bedrijfsregeling no.
16, die toeziet op motorvoertuigen die in hun algemeenheid als totaal
verloren worden aangemerkt. Het onderscheid tussen technisch en
economisch totaal verlies komt daarmee in theoretische zin te
vervallen. Met de nieuwe bedrijfsregeling wordt beoogd diefstal en
fraude met (onderdelen van) motorvoertuigen en aanpalende
criminaliteit beter te kunnen terugdringen, bijvoorbeeld door een
betere beperking van het omkatrisico (gebruik van de identiteit van
een totaal verloren verklaard motorvoertuig voor een identieke
gestolen auto).
Afhandeling via de NRM
Volgens de nieuwe regeling moet schade aan een motorvoertuig óf op
reparatiebasis óf op basis van totaal verlies worden afgehandeld.
Wordt een motorvoertuig total loss verklaard, dan moet het
uitgangspunt zijn het motorvoertuig te verhandelen via de Nederlandse
Restwaarde Markt (NRM). De NRM is een virtuele marktplaats voor het
verhandelen van total loss-voertuigen tussen verzekeraars en experts
aan de aanbodkant en schadevoertuighandelaren en demontagebedrijven
aan de vraagkant. De NRM is opgericht om fraude en
voertuigcriminaliteit tegen te gaan.
Indien een voertuig total loss wordt verklaard én moet worden
gedemonteerd, geldt net zoals in de oude bedrijfsregeling, dat
motorrijtuigenverzekeraars de bij de bedrijfsregeling opgenomen
demontageverklaring afgeven (getekend door het desbetreffende
ORAD-demontagebedrijf). In verband met de voertuiggebonden
verplichtingen moeten bovendien alle delen van het bij het
motorvoertuig behorende kentekenbewijs en het overschrijvingsbewijs
aan het ORAD-bedrijf worden overgedragen. Een ORAD-bedrijf is een
bedrijf dat de bevoegdheid heeft tot Online Registratie Autodemontage
(ORAD) aan de RDW en dus meldingen van demontage rechtstreeks kan
melden aan de RDW. De verzekerde ontvangt bij afgifte direct een
formeel vrijwaringbewijs voor de voertuiggebonden verplichtingen. Het
ORAD-bedrijf meldt hierna het motorvoertuig voor demontage aan bij de
RDW en demonteert dit conform de demontageverklaring.
Bondig, januari 2002