Porsche Motorsport: terugbukken en vooruitzien
(10 januari 2002)
Voor het motorsportseizoen 2002 krijgt de Porsche 911 GT3 Cup talrijke
verbeteringen in met name vermogen, aërodynamiek en remkracht
aangemeten. De 911 GT3 RS kan in ACO- (= Le Mans) en FIA-geaccepteerde
versie worden geleverd en wordt bovendien in detail geoptimaliseerd.
Michelin is de nieuwe bandenpartner van Porsche's motorsportafdeling
en zal zijn naam lenen aan de internationale Porsche Supercup, die met
ingang van 2002 in het raamprogramma van de Formule 1 zal worden
verreden. Ook de Porsche Carrera Cup in Duitsland racet voortaan op
banden uit Clermont-Ferrand. Deze Cup zal samen met de Duitse
Toerwagen Masters (DTM) te zien zijn.
Meerdere Porsche-klantenteams waren in hun categorie reeds succesvol
op Michelin-banden.
De lange-afstandsklassiekers in Sebring en Spa Franchorchamps werden
op Michelins
gewonnen. Ook werden uitstekende tijden gereden in het internationale
FIA GT-kampioenschap
(N-GT klasse). Historisch is intussen de eerste plaats voor de GT1 in
de 24 Uur van Le Mans
1998.
911 GT3 Cup
De Porsche 911 GT3 Cup heeft voortaan de koplampen van de 911 Turbo.
Door verbeterd design van de voorzijde van de auto is de doorstroming
van koellucht met 15% verbeterd en is de ontluchting van de voorste
wielkasten geoptimaliseerd. De nieuw gestylde carrosserie houdt de
auto aan de voorzijde 25% beter op de weg en aan de achterzijde maar
liefst 40%. Hierdoor zijn hogere snelheden in bochten mogelijk,
slijten de banden minder en kunnen aldus snellere rondetijden worden
gerealiseerd. Overigens bleef het gewicht van de auto onveranderd:
1.140 kg inclusief brandstof.
Het vermogen van de 3,6 liter motor bedraagt nu 10 pk meer: 380 pk
(279 kW) bij 7200 t/min, dankzij de Bosch-Motronic 3.1 die eerder
alleen voor de GT3 RS beschikbaar was. Het maximale koppel is met 10
Nm gestegen naar 380 Nm bij 6250 t/min. Voorin functioneren voortaan
remklauwen met zes zuigers op remschijven met een diameter van 350
millimeter (2001: 330 mm). De doorsnede van de remschijven achter is
onveranderd 330 mm. Vóór zijn nu 9 inch velgen nodig, achter velgen
van 11 inch.
Van de 911 GT3 zullen 131 exemplaren worden gebouwd, hetgeen een
recordaantal is.
911 GT3 RS
Ook de GT3 RS is voortaan leverbaar volgens ACO- en FIA-eisen. De
carrosserie van de nieuwe versie werd breder, waardoor de spoorbreedte
van de vooras toenam. Onveranderd houdt de auto zijn grote,
verstelbare achterspoiler en de kunststof verbredingen van de
spatborden. Het koppel van de 420 pk (310 kW) sterke 3,6 cilinder
boxermotor werd iets verhoogd naar 390 Nm bij 7.000 t/min.
Om de betrouwbaarheid te vergroten zijn voor de zwaarst belaste
onderdelen die van de GT2 gebruikt. De koppeling heeft tegenwoordig
drie in plaats van twee platen. Er wordt geremd met aluminium
remklauwen met vier zuigers op remschijven met een doorsnede van 380
mm vóór en 355 mm achter.
De Porsche GT3 RS weegt slechts 1.110 kg. Er zullen er 40 gebouwd
worden.
Porsche zegeviert in 2001
Daytona, Sebring, Le Mans, Spa: in vier van de vijf belangrijkste
lange-afstandsraces in 2001 glorieerden Porsche-klantenteams in hun
categorie met de 911 GT3 RS. In de vijfde, de Nûrburgring, werd
Porsche tweede. Ook in sprintraces kwam de GT3 RS goed uit de verf: er
werden meer dan 1.000 internationale Gran Turismo-titels veroverd.
In de American Le Mans Series (ALMS) bereikten vier Porsche-coureurs
de top tien van de GT-categorie: Bernhard, Luhr, Menzeî en Maassen. In
het FIA-GT-kampioenschap stonden na tien races zeven Porsche coureurs
in de top tien van de N-GT-categorie. De beste onder hen was Luca
Ricciteîli op de derde plaats. In de Grand American Rolex Sports Car
raceserie won Darren Law met een 911 GT3 R de rijdersbokaal. Samen met
teamgenoot Matt Brendel won hij bovendien de teamprijs. Porsche was
eveneens succesvol in de GTS-categorie met Danny Marshall en Steve
Marshall in de 911 GT2. Porsche AG won in zowel de GT- als de
GTS-klasse de fabriekstitel. In de Europese Le Mans serie wonnen de
Britten LidelI en Youles met de 911 GT3 RS de GT-titel en ging de
GT-teamtitel eveneens naar Porsche.