Saab 9-3X: de eerste Cross-Over coupé
(10 januari 2002)
Saab betreedt met de 9-3X nieuw terrein en zoals dat het merk typeert
op een zeer originele manier. Het idee achter de 9-3X is ontstaan uit
onderzoek onder Saab rijders. Deze groep automobilisten verlangt een
auto die aansluit bij een veelzijdige en actieve levensstijl. Daarom
zijn in deze Cross-Over de eigenschappen van een coupé en een
offroader samengesmolten tot een nieuwe combinatie in de autobranche.
Terreineigenschappen en een krachtig, sportief uiterlijk zijn op
bijzonder fraaie wijze door Michael Mauer en zijn ontwerpteam
gecombineerd. De 9X, eveneens ontstaan op de tekentafel van Mauer,
combineert de eigenschappen van een sportauto, roadster, een wagon en
een pick-up in één auto. Van de auto van de toekomst verlangt de
gebruiker meerdere functies. Door verscheidene rollen te vervullen
krijgt het vervoermiddel een 'multidynamisch' karakter. Deze
benadering vormt de fundering waarop meerdere concepten van Mauer
steunen.
Onderscheidend ontwerp
"Ook toen we besloten een offroadmodel te ontwikkelen, wilden we dat
op de Saab manier doen, dus dat betekent net even anders dan
gebruikelijk", licht Mauer toe. "Wie op zoek is naar een grote, zware
terreinauto, heeft genoeg modellen om uit te kiezen. De 9-3X coupé
biedt echter een uniek alternatief met zijn onderscheidende uiterlijk
en zeer dynamische prestaties. Het ontwerp van de 9-3X en op het
showmodel toegepaste onderdelen benaderen de productiestandaard zeer
dicht en ik ben ervan overtuigd dat we zo'n auto een plaats kunnen
geven binnen ons huidige productengamma."
Anthony Lo, hoofd van de afdeling Advanced Design, voerde de leiding
over het Saab 9-3X- projectteam. Aan hem de taak de coupé met robuuste
4x4-techniek er ook daadwerkelijk als een coupé uit te laten zien. "De
auto moest de uitstraling krijgen van een aantrekkelijke sportcoupé
voor op de weg", vertelt Lo. "Maar het uiterlijk moest wel te
combineren zijn met een hoge mate van functionaliteit."
Duidelijke Saab kenmerken bepalen het lijnenspel van de 9-3X: de
opvallend ronde voorruit, de hoge, wigvormige taille en de gebogen
C-zuil. De verborgen A-zuilen, de gladde, strakke lijnen en de
krachtige neus zijn ook gebruikt op de 9X-conceptcar. "We wilden een
uiterlijk dat duidelijk een brug slaat tussen de twee concepten",
voegt Lo toe. "De lijnen van de 9-3X zijn uitzonderlijk sierlijk en
strak. Ondanks de relatieve hoge stand van de carrosserie dat aan dit
type voertuigen verbonden is, hebben we ervoor gekozen dit te
verbloemen. Daarbij kwam de 270 centimeter lange wielbasis goed van
pas."