Carros

Saab 9-3X: de eerste Cross-Over coupé

(10 januari 2002)

Saab betreedt met de 9-3X nieuw terrein en zoals dat het merk typeert op een zeer originele manier. Het idee achter de 9-3X is ontstaan uit onderzoek onder Saab rijders. Deze groep automobilisten verlangt een auto die aansluit bij een veelzijdige en actieve levensstijl. Daarom zijn in deze Cross-Over de eigenschappen van een coupé en een offroader samengesmolten tot een nieuwe combinatie in de autobranche.

Terreineigenschappen en een krachtig, sportief uiterlijk zijn op bijzonder fraaie wijze door Michael Mauer en zijn ontwerpteam gecombineerd. De 9X, eveneens ontstaan op de tekentafel van Mauer, combineert de eigenschappen van een sportauto, roadster, een wagon en een pick-up in één auto. Van de auto van de toekomst verlangt de gebruiker meerdere functies. Door verscheidene rollen te vervullen krijgt het vervoermiddel een 'multidynamisch' karakter. Deze benadering vormt de fundering waarop meerdere concepten van Mauer steunen.

Onderscheidend ontwerp
"Ook toen we besloten een offroadmodel te ontwikkelen, wilden we dat op de Saab manier doen, dus dat betekent net even anders dan gebruikelijk", licht Mauer toe. "Wie op zoek is naar een grote, zware terreinauto, heeft genoeg modellen om uit te kiezen. De 9-3X coupé biedt echter een uniek alternatief met zijn onderscheidende uiterlijk en zeer dynamische prestaties. Het ontwerp van de 9-3X en op het showmodel toegepaste onderdelen benaderen de productiestandaard zeer dicht en ik ben ervan overtuigd dat we zo'n auto een plaats kunnen geven binnen ons huidige productengamma."

Anthony Lo, hoofd van de afdeling Advanced Design, voerde de leiding over het Saab 9-3X- projectteam. Aan hem de taak de coupé met robuuste 4x4-techniek er ook daadwerkelijk als een coupé uit te laten zien. "De auto moest de uitstraling krijgen van een aantrekkelijke sportcoupé voor op de weg", vertelt Lo. "Maar het uiterlijk moest wel te combineren zijn met een hoge mate van functionaliteit." Duidelijke Saab kenmerken bepalen het lijnenspel van de 9-3X: de opvallend ronde voorruit, de hoge, wigvormige taille en de gebogen C-zuil. De verborgen A-zuilen, de gladde, strakke lijnen en de krachtige neus zijn ook gebruikt op de 9X-conceptcar. "We wilden een uiterlijk dat duidelijk een brug slaat tussen de twee concepten", voegt Lo toe. "De lijnen van de 9-3X zijn uitzonderlijk sierlijk en strak. Ondanks de relatieve hoge stand van de carrosserie dat aan dit type voertuigen verbonden is, hebben we ervoor gekozen dit te verbloemen. Daarbij kwam de 270 centimeter lange wielbasis goed van pas."