Rotterdamse aanpak dyslexie
Het komend schooljaar kunnen acht Rotterdamse scholen beginnen met een
project dat al in groep 4 van het basisonderwijs dyslexie bij kinderen
kan signaleren. Met deze Rotterdamse Aanpak van Dyslexie (RAD) wordt
duidelijk of het om dyslexie of lichtere leesproblemen gaat. Daarmee
worden onterechte verwijzingen voor behandeling in de gezondheidszorg
voorkomen. Bovendien kan meteen behandeling volgen in de Leerkliniek
van het Pedologisch Instituut Rotterdam of bij het centrum voor
kinderpsychiatrie RMPI.
De Rotterdamse Aanpak Dyslexie coacht leerlingen met dyslexieproblemen
gedurende hun hele schoolloopbaan en leert ze met hun handicap omgaan.
Het project is een samenwerkingsverband van scholen, Weer Samen Naar
School (WSNS) , de CED-Groep, het centrum voor kinderpsychiatrie RMPI
en de gemeente Rotterdam.
Woensdag 16 januari overhandigt Véronique Prins het projectplan
'Rotterdamse Aanpak Dyslexie' aan onderwijswethouder Els Kuijper.
Mevrouw Prins bezocht als betrokken ouder en bestuurslid van de
Stichting Actie voor Dyslexie diverse malen het spreekuur van de
wethouder. Vervolgens heeft wethouder Kuijper een werkgroep opdracht
gegeven voor de integrale aanpak van leesproblemen en dyslexie. Tot op
heden bestond iets dergelijks niet. Schoolkinderen met leesproblemen
lopen een steeds grotere achterstand op. Slechte leerresultaten zijn
het gevolg en vormen een risico voor veel problemen later.
De animo bij Rotterdamse basisscholen om aan het project mee te doen
is groot. Voorlopig kunnen echter slechts acht scholen deelnemen. Zij
worden zorgvuldig geselecteerd. De uitvoering van het RAD is in handen
van het Pedologisch Instituut Rotterdam, een onderdeel van de
CED-Groep en WSNS.
Gemeente Rotterdam