Gemeente Rotterdam

Rotterdamse aanpak dyslexie

Het komend schooljaar kunnen acht Rotterdamse scholen beginnen met een project dat al in groep 4 van het basisonderwijs dyslexie bij kinderen kan signaleren. Met deze Rotterdamse Aanpak van Dyslexie (RAD) wordt duidelijk of het om dyslexie of lichtere leesproblemen gaat. Daarmee worden onterechte verwijzingen voor behandeling in de gezondheidszorg voorkomen. Bovendien kan meteen behandeling volgen in de Leerkliniek van het Pedologisch Instituut Rotterdam of bij het centrum voor kinderpsychiatrie RMPI.

De Rotterdamse Aanpak Dyslexie coacht leerlingen met dyslexieproblemen gedurende hun hele schoolloopbaan en leert ze met hun handicap omgaan. Het project is een samenwerkingsverband van scholen, Weer Samen Naar School (WSNS) , de CED-Groep, het centrum voor kinderpsychiatrie RMPI en de gemeente Rotterdam.
Woensdag 16 januari overhandigt Véronique Prins het projectplan 'Rotterdamse Aanpak Dyslexie' aan onderwijswethouder Els Kuijper. Mevrouw Prins bezocht als betrokken ouder en bestuurslid van de Stichting Actie voor Dyslexie diverse malen het spreekuur van de wethouder. Vervolgens heeft wethouder Kuijper een werkgroep opdracht gegeven voor de integrale aanpak van leesproblemen en dyslexie. Tot op heden bestond iets dergelijks niet. Schoolkinderen met leesproblemen lopen een steeds grotere achterstand op. Slechte leerresultaten zijn het gevolg en vormen een risico voor veel problemen later. De animo bij Rotterdamse basisscholen om aan het project mee te doen is groot. Voorlopig kunnen echter slechts acht scholen deelnemen. Zij worden zorgvuldig geselecteerd. De uitvoering van het RAD is in handen van het Pedologisch Instituut Rotterdam, een onderdeel van de CED-Groep en WSNS.