GOUDAPPEL COFFENG
Steeds minder 'gratis' parkeren
Parkeermonitor (c) 2001/2002, PERSBERICHT
Steeds minder 'gratis' parkeren
Goudappel Coffeng heeft voor eigen rekening een studie uitgevoerd naar
de trends op het gebied van parkeren. De uitkomsten van dit onderzoek
zijn gebundeld in de Parkeermonitor (c) 2001/2002. Dit trendrapport
over het parkeren in Nederland is bedoeld voor iedereen die zich
professioneel bezighoudt met verkeer en vervoer, detailhandel en
parkeren.
Inventarisatie
Op basis van een gigantische inventarisatie-inspanning zijn voor zo'n
225 binnenstedelijke winkelcentra alle mogelijke parkeer- en
winkelgegevens op een rijtje gezet. Zo is ondermeer bekend dat de ruim
440 openbare parkeergarages in Nederland meer 170.000 parkeerplaatsen
in zich bergen.
Toename van aantal parkeerplaatsen
Het aantal auto's in Nederland neemt nog altijd toe, evenals de vraag
naar parkeerplaatsen in winkelgebieden. Ook de parkeercapaciteit neemt
in vrijwel alle categorieën winkelgebieden nog steeds toe. De
gemiddelde capaciteitstoename over alle categorieën bedraagt 2%. De
procentuele groei van de capaciteit in gebouwde parkeervoorzieningen
(garages) is vastgesteld op 4%, die van de gemiddelde groei op straat
en terrein op 1%. Als ook gekeken wordt naar de voorgaande jaren kan
worden vastgesteld dat er duidelijk sprake is van een trend: de
parkeercapaciteit in garages neemt procentueel sneller toe dan op
straat en terrein.
Betaald parkeren steeds normaler
Gemeenten zijn, met de grote steden voorop, in het laatste decennium
begonnen met het reguleren van de parkeercapaciteit in sommige delen
van de gemeente. Het aantal gereguleerde parkeerplaatsen neemt dan ook
gestaag toe. De laatste jaren zijn ook de kleinere gemeenten begonnen
met het voeren van een meer actief parkeerbeleid en valt tevens de
trend te ontdekken dat grotere gemeenten niet meer alleen het centrum
en de aangrenzende gebieden, die last hebben van de
uitstralingseffecten, reguleren, maar dit beleid ook doortrekken in de
richting van de kleinere winkelgebieden binnen de gemeente. Het zijn
namelijk vooral de kleinere winkelgebieden die op dit moment bezig
zijn met een inhaalslag op het gebied van het betaald parkeren. Vaak
is er in de kleinere winkelgebieden sprake van tariefsverhogingen die
procentueel gezien hoger zijn dan de gemiddelde stijging over alle
categorieën winkelgebieden.
Tariefstijgingen voor parkeren
Bij winkelgebieden waar al sprake was van betaald parkeren is het
hoogste tarief op straat in 2001 met gemiddeld 6% toegenomen, hetgeen
overeenkomt met gemiddeld 12 cent per uur (bedrag in guldens). In de
parkeergarages bij winkelgebieden met betaald parkeren in het
voorgaande jaar zijn de tarieven met circa 5% toegenomen. Dit komt
overeen met een gemiddelde stijging van 9 cent per uur (bedrag in
guldens).
Blik van de straat
Naarmate de winkelgebieden groter zijn en de beschikbare
parkeercapaciteit op straat, in verhouding tot het winkelarsenaal,
beperkter, neemt het aandeel van parkeerplaatsen in garages sterk toe.
In de categorie boven 100.000 m2 vvo winkeloppervlak (naast de vier
grote stedelijke centra, zijn dat de centra in Groningen, Hilversum,
Arnhem en Apeldoorn) is gemiddeld 60% van alle parkeerplaatsen in
garages ondergebracht. In de categorie winkelcentra tussen 30.000 en
40.000 m2 vvo is dat op dit moment nog geen 20% van de beschikbare
capaciteit, maar ook hier is de omslag aantoonbaar: in alle
winkelgebieden kleiner dan 100.000 m2 vvo neemt de beschikbare
parkeercapaciteit in de garages procentueel sneller toe dan het aantal
plaatsen op straat en terrein.
Het beleid om de auto's van de straat naar de parkeergarage te
sturen komt ook tot uitdrukking in de verhouding tussen de
parkeertarieven op straat en in de garage. In 42% van de gevallen is
het straatparkeren duurder, in 24% is de garage duurder. In het jaar
daaraan voorafgaand was dat nog resp. 31% en 27%. De afgelopen jaren
valt de verhouding tussen tarieven van straat- en garageparkeren dan
ook steeds vaker uit in het voordeel van de garage.
Welke parkeergarages liggen het best ten opzichte van de winkels? Indien men binnen een straal van 150m van elke parkeergarage kijkt naar het winkeloppervlak dan wint de parkeergarage onder de Amsterdam ArenA de hoofdprijs. Opvallend is echter ook de positie van Rijswijk met twee noteringen in de top tien. Zie tabel 1:
Tabel 1: Toptien parkeergarages naar winkelaanbod binnen 150 mBouwstroom parkeergaragesPlaatsnaam Naam garage Winkelaanbod Beheerder (m2vvo)
1. Amsterdam Transferium ArenA 70.100 Parkeergebouwen Amsterdam
2. Rotterdam Alexandium III 54.600 Q-Park
3. Rijswijk ZH De Terp Laag P5 47.000 Q-Park
4. Rotterdam Lijnbaan 44.600 Interparking
5. 's Gravenhage ANWB Parking 40.100 Heracles Project Megastores Management
6. Eindhoven Heuvelgalerie 40.100 Q-Park
7. Rijswijk ZH In den Bogaard P1 39.900 Q-Park
8. Hilversum Hilvershof 39.000 WPM Vastgoed Management
9. Zoetermeer Driekant 38.500 Gemeente Zoetermeer
10.Rotterdam Bijenkorf 37.800 Koninklijke Bijenkorf
Beheer B.V.
Op basis van de trends uit het verleden schat Goudappel Coffeng in dat er de komende jaren in Nederland gemiddeld 20 openbare parkeergarages met gemiddeld 400 plaatsen per garage, per jaar, worden bijgebouwd.
10 jan 02 14:24
Goudappel Coffeng, adviesbureau voor verkeer & vervoer en ruimtelijke
economie, Den Haag/Deventer, ir. D.Theo Makkink, drs. Jeroen M.
Roelands, tel: 070-3053099, e-mail: jroelands@goudappel.nl, januari
2002.