GOUDAPPEL COFFENG

Steeds minder 'gratis' parkeren

Parkeermonitor (c) 2001/2002, PERSBERICHT


Steeds minder 'gratis' parkeren

Goudappel Coffeng heeft voor eigen rekening een studie uitgevoerd naar de trends op het gebied van parkeren. De uitkomsten van dit onderzoek zijn gebundeld in de Parkeermonitor (c) 2001/2002. Dit trendrapport over het parkeren in Nederland is bedoeld voor iedereen die zich professioneel bezighoudt met verkeer en vervoer, detailhandel en parkeren.

Inventarisatie
Op basis van een gigantische inventarisatie-inspanning zijn voor zo'n 225 binnenstedelijke winkelcentra alle mogelijke parkeer- en winkelgegevens op een rijtje gezet. Zo is ondermeer bekend dat de ruim 440 openbare parkeergarages in Nederland meer 170.000 parkeerplaatsen in zich bergen.

Toename van aantal parkeerplaatsen
Het aantal auto's in Nederland neemt nog altijd toe, evenals de vraag naar parkeerplaatsen in winkelgebieden. Ook de parkeercapaciteit neemt in vrijwel alle categorieën winkelgebieden nog steeds toe. De gemiddelde capaciteitstoename over alle categorieën bedraagt 2%. De procentuele groei van de capaciteit in gebouwde parkeervoorzieningen (garages) is vastgesteld op 4%, die van de gemiddelde groei op straat en terrein op 1%. Als ook gekeken wordt naar de voorgaande jaren kan worden vastgesteld dat er duidelijk sprake is van een trend: de parkeercapaciteit in garages neemt procentueel sneller toe dan op straat en terrein.

Betaald parkeren steeds normaler
Gemeenten zijn, met de grote steden voorop, in het laatste decennium begonnen met het reguleren van de parkeercapaciteit in sommige delen van de gemeente. Het aantal gereguleerde parkeerplaatsen neemt dan ook gestaag toe. De laatste jaren zijn ook de kleinere gemeenten begonnen met het voeren van een meer actief parkeerbeleid en valt tevens de trend te ontdekken dat grotere gemeenten niet meer alleen het centrum en de aangrenzende gebieden, die last hebben van de uitstralingseffecten, reguleren, maar dit beleid ook doortrekken in de richting van de kleinere winkelgebieden binnen de gemeente. Het zijn namelijk vooral de kleinere winkelgebieden die op dit moment bezig zijn met een inhaalslag op het gebied van het betaald parkeren. Vaak is er in de kleinere winkelgebieden sprake van tariefsverhogingen die procentueel gezien hoger zijn dan de gemiddelde stijging over alle categorieën winkelgebieden.

Tariefstijgingen voor parkeren
Bij winkelgebieden waar al sprake was van betaald parkeren is het hoogste tarief op straat in 2001 met gemiddeld 6% toegenomen, hetgeen overeenkomt met gemiddeld 12 cent per uur (bedrag in guldens). In de parkeergarages bij winkelgebieden met betaald parkeren in het voorgaande jaar zijn de tarieven met circa 5% toegenomen. Dit komt overeen met een gemiddelde stijging van 9 cent per uur (bedrag in guldens).

Blik van de straat
Naarmate de winkelgebieden groter zijn en de beschikbare parkeercapaciteit op straat, in verhouding tot het winkelarsenaal, beperkter, neemt het aandeel van parkeerplaatsen in garages sterk toe. In de categorie boven 100.000 m2 vvo winkeloppervlak (naast de vier grote stedelijke centra, zijn dat de centra in Groningen, Hilversum, Arnhem en Apeldoorn) is gemiddeld 60% van alle parkeerplaatsen in garages ondergebracht. In de categorie winkelcentra tussen 30.000 en 40.000 m2 vvo is dat op dit moment nog geen 20% van de beschikbare capaciteit, maar ook hier is de omslag aantoonbaar: in alle winkelgebieden kleiner dan 100.000 m2 vvo neemt de beschikbare parkeercapaciteit in de garages procentueel sneller toe dan het aantal plaatsen op straat en terrein.
Het beleid om de auto's van de straat naar de parkeergarage te sturen komt ook tot uitdrukking in de verhouding tussen de parkeertarieven op straat en in de garage. In 42% van de gevallen is het straatparkeren duurder, in 24% is de garage duurder. In het jaar daaraan voorafgaand was dat nog resp. 31% en 27%. De afgelopen jaren valt de verhouding tussen tarieven van straat- en garageparkeren dan ook steeds vaker uit in het voordeel van de garage.

Welke parkeergarages liggen het best ten opzichte van de winkels? Indien men binnen een straal van 150m van elke parkeergarage kijkt naar het winkeloppervlak dan wint de parkeergarage onder de Amsterdam ArenA de hoofdprijs. Opvallend is echter ook de positie van Rijswijk met twee noteringen in de top tien. Zie tabel 1:

Tabel 1: Toptien parkeergarages naar winkelaanbod binnen 150 m

Plaatsnaam Naam garage Winkelaanbod Beheerder (m2vvo)

1. Amsterdam Transferium ArenA 70.100 Parkeergebouwen Amsterdam
2. Rotterdam Alexandium III 54.600 Q-Park
3. Rijswijk ZH De Terp Laag P5 47.000 Q-Park
4. Rotterdam Lijnbaan 44.600 Interparking
5. 's Gravenhage ANWB Parking 40.100 Heracles Project Megastores Management
6. Eindhoven Heuvelgalerie 40.100 Q-Park
7. Rijswijk ZH In den Bogaard P1 39.900 Q-Park
8. Hilversum Hilvershof 39.000 WPM Vastgoed Management

9. Zoetermeer Driekant 38.500 Gemeente Zoetermeer

10.Rotterdam Bijenkorf 37.800 Koninklijke Bijenkorf
Beheer B.V.

Bouwstroom parkeergarages
Op basis van de trends uit het verleden schat Goudappel Coffeng in dat er de komende jaren in Nederland gemiddeld 20 openbare parkeergarages met gemiddeld 400 plaatsen per garage, per jaar, worden bijgebouwd.

10 jan 02 14:24

Goudappel Coffeng, adviesbureau voor verkeer & vervoer en ruimtelijke economie, Den Haag/Deventer, ir. D.Theo Makkink, drs. Jeroen M. Roelands, tel: 070-3053099, e-mail: jroelands@goudappel.nl, januari 2002.