Management van de FunFactor de trend van 2002
AMSTERDAM, 20020110 -- Door de toenemende druk om professioneel, relationeel en sociaal steeds beter te presteren is meer plezier in het dagelijks leven noodzakelijk. Op het werk, op school, in de trein en thuis op de bank wordt de behoefte naar fun steeds groter. Organisaties, zij het ondernemingen, nutsbedrijven, stichtingen en verenigingen of overheidsinstellingen kunnen hier op een handige manier op inspelen door op een effectieve manier met de FunFactor van hun diensten of producten om te gaan.
FUNLIMITED Consultancy & Events definieert de FunFactor als "de verzameling van meetbare en beïnvloedbare elementen van een activiteit, product of dienst die bepalend zijn voor het plezier dat men erdoor ervaart". Anders gezegd is de FunFactor de basis voor het fungehalte van activiteiten, diensten en producten. "Controleer de FunFactor en je hebt controle over het fungehalte", zegt Martin ter Horst, oprichter en directeur van FUNLIMITED hierover.
Organisaties die met mensen te maken hebben worden constant geconfronteerd met de toenemende behoefte aan fun. De enige manier om hier op in te spelen is het fungehalte van de diensten, producten en voor werkgevers de dagelijke werkzaamheden te verhogen. Een hoog fungehalte is dé toegevoegde waarde van de 21ste eeuw. Of het nu gaat om een nieuw in te richten woonwijk, de bouw van een winkelcentrum, zakenrelatie, vakantiebestemming of arbeidsverhouding.
Om de FunFactor en daarmee het fungehalte te kunnen managen is het allereerst noodzakelijk om de elementen waaruit ze bestaat te identificeren en meetbaar te maken. Daarna is het mogelijk wijzigingen aan de set van elementen toe te brengen. Bijvoorbeeld door bepaalde elementen te verzwakken of te versterken, maar ook door elementen toe te voegen en te verwijderen. Eenmaal goed in kaart gebracht is het van belang de FunFactor goed in de gaten te houden en regelmatig bij te sturen. In een traject waarin de FunFactor versterkt wordt moeten duidelijke, meetbare doelstellingen gedefinieerd worden, zodat te allen tijde de effectiviteit van doorgevoerde maatregelen inzichtelijk is.
Hoewel de aanpak in grote lijnen voor iedere situatie gelijk is bestaat er geen standaard methode om de FunFactor te identificeren en te managen. Voor iedere situatie gelden weer andere uitgangspunten en doelstellingen. Bovendien zijn de factoren die van invloed zijn op het fungehalte niet vooraf in te schatten. Bijvoorbeeld voor een organisatie die het fungehalte voor haar medewerkers wil vergroten hangt de samenstelling van de FunFactor sterk samen met de gemiddelde leeftijd, vooropleiding, sociale afkomst, etc.. Daarbij gelden voor organisaties over het algemeen ook nog sterk afwijkende uitgangspunten voor verschillende divisies en afdelingen. Voor andere situaties waarin het fungehalte belangrijk is geldt in principe hetzelfde. "Iedere situatie heeft haar eigen uitgangspunten, doelgroep en doelstellingen en verdient daarom een op maat gesneden aanpak.", vindt Martin ter Horst.
Voor organisaties die een traject rondom de FunFactor aan gaan is de beginfase cruciaal. Een breed inzicht in de uitgangspunten van zowel de opdrachtgever als de doelgroep is vereist. "Een gedegen onderzoek en een frisse blik doen wonderen", volgens Martin ter Horst, "Wij beginnen dan ook altijd met een QuickScan: een snelle scan van de organisatie en doelstellingen. Dit onderzoek is vooral breed. De diepte zoeken we later op. Zo kan de QuickScan ook echt quick zijn en kunnen we voor onze opdrachtgevers binnen twee weken al zichtbare resultaten boeken."
Ingezonden persbericht